بین الملل

دست بن‌سلمان در دست صهیونیست‌ها احضار سفیر ایتالیا به وزارت خارجه استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی درباره خاموشی برق در ایران و اروپا قهرمان‌سازی از صدام به سبک پهلوی تیترزنی عجیب بی‌بی‌سی فارسی جای زنان در زندان نیست پاسخ متقابل پوتین به اروپایی‌ها کامنتی که به زندان ختم شد کابینه جنون در سرزمین اشغالی انگلیسی‌های جذاب لعنتی راهزنی سعودی‌ها در دریا

دست بن‌سلمان در دست صهیونیست‌ها

لاپید که به تازگی از سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی کنار رفت نسبت به روابط با سعودی گفته: «ما با سعودی‌ها گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم تا در مرحله اول اجازه دهند هواپیماهای اسرائیلی بر فراز عربستان پرواز کنند و اجازه دهند شهروندان اسرائیلی در دوران حج به صورت مستقیم به مکه پرواز کنند.» پیش از این نتانیاهو هم گفته که قصد دارد رابطه با عربستان سعودی را عادی‌سازی کند. او گفت: قصد دارد شمار کشورهایی که روابط‌شان با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کنند توسعه دهد.


احضار سفیر ایتالیا به وزارت امور خارجه ایران

به دنبال تداوم اظهارات مداخله‌جویانه مقامات دولت ایتالیا در امور داخلی ایران، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم اقدامات مداخله‌جویانه برخی مقام‌های ایتالیایی در امور داخلی ایران به سفیر این کشور ابلاغ و تأکید شد برخوردهای گزینشی و دوگانه در زمینه حقوق بشر، از منظر جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول و کاملاً مردود بوده و این طرف مقابل است که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، حقوق ملت ایران را نقض کرده و به منافع مردم ایران به‌شدت صدمه زده است.

سفیر ایتالیا در این ملاقات اظهار کرد که مراتب را در اسرع وقت به دولتش منعکس خواهد کرد.

در روزهای اخیر، برخی مقامات ایتالیا وابستگی خود به سیاست‌های ضدایرانی دولت امریکا را بیش از پیش آشکار کردند. این مقامات تلاش کردند با اتخاذ مواضع جانبدارانه و دور از واقعیت، خود را به قافله کشورهای حامی اغتشاشات اخیر در ایران برسانند.چشم و هم‌چشمی مقامات ایتالیا با مقام‌های برخی دیگر از کشورهای اروپایی درحالی است که آنان چشم خود را بر خشونت پلیس فرانسه نسبت به معترضان در این کشور بسته‌اند.در همین راستا به تازگی نخست‌وزیر ایتالیا مدعی شد که «دیگر نمی‌توانیم آنچه را که در ایران می‌گذرد، تحمل کنیم» هرچند وی اضافه نکرد که چرا چشمان خود را بر عملکرد پلیس در کشورهای اروپایی بسته است.


استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی
درباره خاموشی برق در ایران و اروپا
رسانه‌های فارسی زبان غربی، در واکنش به دو پدیده همسان، یعنی خاموشی‌های برق در ایران و اروپا، استانداردهای دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.
این رسانه‌ها مانند دویچه‌وله فارسی یا یورونیوز، قطعی‌های موقتی برق در ایران را با عناوینی چون «چشم‌انداز تاریک مردم» پوشش می‌دهند. اما وقتی به قطعی گسترده برق در فرانسه می‌رسند، از آن با عنوان «طرح هوشیاری انرژی» یاد می‌کنند. هرچند این استاندارد دوگانه، ناشی از تلاش آنها برای سیاه‌نمایی و تخریب دولت و ظرفیت‌های ملی ایران است. اما وجه دیگر این رویکرد یک بام و دوهوا بودن، ناشی از پدیده‌ای است که جوزپ بورل، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آن پرده برداشت، زمانی که اروپا را باغ خواند و بقیه جهان را جنگل. در این راستا، قطعی برق در فرانسه طرح هوشیاری انرژی است و در ایران، چشم‌انداز تاریک!

قهرمان‌سازی از صدام به سبک پهلوی

رغد صدام، دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق، همزمان با نزدیک شدن شانزدهمین سالگرد اعدام پدرش پیامی را برای مردم عراق ارسال کرد. رغد صدام در پیام صوتی خود که در حساب توئیتر منتشر کرد، گفت: عزیزان! این روز‌ها شانزدهمین سالگرد اعدام پدرم رئیس‌جمهور صدام است. برای رسیدن به یک پیروزی و رسیدن به آزادسازی عراق از دست اشغالگران استوار خواهیم بود. او با خواندن آیاتی از قرآن به پایدار نبودن ظلم و نابودی قوم ظالمین اشاره کرد و گفت: به زودی دوران جدیدی در عراق توسط قهرمانان خاموش وطن آغاز خواهد شد. کاربری در واکنش به این مطلب نوشت: «چقدر این ادبیات و رفتارها شبیه فعالیت‌های ربع پهلوی است، وقتی در ایران پس از چهل سال بتوان چنان پهلوی را تطهیر کرد که شعار رضاشاه روحت شاد بسرایند، چرا نتوان از صدام قهرمان‌سازی کرد! اگر فردا گفتند صدام هم اهل شعار آزادی‌خواهی و طرفدار دموکراسی بود نباید تعجب کرد.

تیترزنی عجیب بی‌بی‌سی فارسی

بعد از یخبندان بی‌سابقه در آمریکا، بی‌بی‌سی به زبان فارسی می‌نویسد: از کانادا تا مکزیک ۵۶ نفر به خاطر سرما کشته شدند. اما به انگلیسی می‌نویسد؛ در آمریکا ۵۶ نفر به خاطر سرما کشته شدند. کاربری نوشت: «وقتی بی‌بی‌سی فارسی، نمی‌خواد بگه آمریکا در بحران فرو رفته پای دو تا کشور همسایه رو میاره وسط! بین کانادا تا مکزیک چیزی جز آمریکا نیست


جای زنان در زندان نیست

کاربری در نقد ادعاهای آمریکا پیرامون زن نوشت: «یک‌سوم زنان زندانی دنیا در آمریکا هستند ولی خب آمریکا خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده! فقط ۴ درصد از جمعیت زنان جهان در ایالات متحده زندگی می‌کنند اما بیش از ۳۰ درصد از زنان زندانی جهان را دارد که بیش از یک‌چهارم آنها هنوز محاکمه نشده‌اند.

پاسخ متقابل پوتین به اروپایی‌ها

اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کرده‌اند که از ۵ دسامبر اعمال شده است. پوتین روز گذشته دستوری را صادر کرد که بر اساس آن صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به نهادها و اشخاص قانونی خارجی که برای واردات انرژی از این کشور سقف تعیین کرده‌اند، ممنوع می‌شود.

کامنتی که به زندان ختم شد

سیستم قضایی هلند نه ماه زندان برای یک جوان 23 ساله این کشور که در یک کانال تلگرامی نخست‌وزیر هلند و کابینه را تهدید کرده بود وضع کرد.
خبرگزاری رسمی هلند نقل کرده است که او در یک کانال تلگرامی زیر عکسی از کابینه هلند نوشته
: «با این کابینه چه می‌کنید؟ آیا می‌تونید با یک شلیک از پنجره باز یک ماشین اون‌ها رو بفرستید هوا؟» بعد از این پلیس هلند با استفاده از کارآگاهان ویژه اقدام به شناسایی این فرد و بازداشت او کرده است. دادگاه اعلام کرده است که این حکم کمتر از میزان محکومیت واقعی وی بوده چرا که او مشکلات روانی داشته و تحت تأثیر افراد دیگر قرار می‌گرفته است. بعد از دوران محکومیت وی باید به مدت سه سال (معادل میزان زمان محکومیت واقعی) تحت نظر باشد چرا که جرم وی جزء جرائم بسیار مهم و خطرناک ارزیابی شده است.

پ.ن: اینترنت در هیچ جای دنیا مانند ایران رها و بی‌ضابطه نیست که فرد بدون مؤاخذه بتواند هر اقدامی انجام دهد.

کابینه جنون در سرزمین اشغالی

منابع رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد ارتش این رژیم در یک تماس تلفنی خبر دادند. آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی او را به دلیل دادن اختیارات وزارت امنیت و ارتش به افراطی‌های نژادپرستی مثل ایتامار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهود» و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب «صهیونیسم دینی» سرزنش کرد. یوسی یوشع، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «ارتش اسرائیل در هرج و مرج قرار دارد. این مکالمه بعد از موافقت بنی گانتس، وزیر جنگ صورت گرفت و این یعنی اظهارات کوخاوی موضع نهاد نظامی است. برای همین او خواهان توضیحاتی درباره اختیاراتی شد که به راست‌گرایان افراطی داده شده است.» یائیر لاپید‌ هم در اظهارنظری پیرامون کابینه ننتانیاهو گفت: دولت در وضعیت هرج و مرج است و این یک کابینه دست راستی نیست بلکه کابینه جنون است

انگلیسی‌های جذاب لعنتی

دیلی میرور گزارش داده است که هر هفته حدود ۱۵ حمله با اسید در بریتانیا رخ میدهد، فاجعه‌ای که این کشور را به یکی از مراکز اصلی اسیدپاشی دنیا تبدیل کرده است. کانال مکتوبات این موضوع را گزارش کرده و در آخر نوشت: «چقدر متمدنند! چقدر شادند! چقدر زندگی نرمالی دارند! این انگلیسی‌ها جذاب لعنتی

راهزنی سعودی‌ها در دریا

سخنگوی شرکت نفت یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی ۴ کشتی حامل سوخت برای یمن را به‌رغم آنکه در جیبوتی بازرسی شده بود، توقیف کرده است.

https://shoma-weekly.ir/lzcawl