بین الملل

دست آورد معامله قرن برای ترامپ و نتانیاهو

معامله قرن با وجود تمام تبلیغاتی که در حال حاضر در مورد آن مطرح است بیش از آنکه به طرح موضوع فلسطین و حل آن کمک کند برای نجات ترامپ و نتانیاهو طرح شده است.

حسن لاسجردی- طرح موضوع معامله قرن از مدتها پیش مطرح شد و آمریکا مانور زیادی در این رابطه داد. طرح انتقال قدس مطرح شد و گفتند ما به دنبال فضای تغییر و تحول در موضع آمریکا و اسرائیل هستیم چون کوشنر داماد ترامپ چند سالی است که به عنوان مسئول پرونده روند صلح این کار را دنبال می کند تا بتواند راه حلی پیدا کند. از گذشته نیز اعلام شده بود که ما به دنبال موضوعی برای حل این مساله هستیم. در عین حال موضوعی که آمریکایی ها در سال گذشته آن را پیگیری می کردند بحث انتقال پایتخت از تل آویو به قدس و انتقال سفارتخانه مطرح شد و موج تحولات اسرائیل و فلسطین سوار آن شدند.

آنچه که در حال حاضر مهم است این بود که همه منتظر طرح موضوع بودند و می دانستند این مساله از طرف آمریکایی ها مطرح می شود و شاید مهمتر از این اعلام، هدف کار است و در حال حاضر از اصل موضوع مهم تر است. در دهه های گذشته بالغ بر صدها طرح صلح مطرح شده است که به طور قطع بخش بالایی از این مسائل در آنها بود. بحث آوارگان و مرزها و بحث های مربوط به حوزه هویت و امنیت و خودمختاری و… و نشان می دهد طرح معامله قرن موضوعی چندان مهم و اساسی ندارد و به نظر می رسد آمریکایی ها در این طرح دو مساله مهم را مطرح کردند و این دو مساله مهم باعث واکنش کشورهای اسلامی و عربی و نخبگان و افراد هشیار در نظام بین الملل شده است. بحث پایتختی قدس و عدم بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادریشان؛ این دو مساله وجود دارد. لیکودی ها به دنبال آن هستند که براساس انگاره های مذهبی خود سرزمین قدس را از وضعیت غیر یهودی خلاص کنند و به مرکزیت خود درآورند. در این فضا آمریکایی ها به آنها کمک می کنند و بحث یهودی سازی قدس چندین سال است که مطرح می شود و حداقل همیشه در دولت جدید نتانیاهو مطرح بود.

مساله عدم بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادری نیز توسط دولتها و ملتها به عنوان یکی از موارد ناقض حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است چرا که بر اساس حقوق بشر کسی نمی تواند دیگری را نفی بلد کند و از سرزمین مادری خود دور کند. لذا شاید بیش از آنکه طرح معامله قرن مهم باشد شرایط فعلی برای اعلام این طرح مهم است. این طرح در موقعیتی اعلام شد که هر دو طرف آمریکایی و اسرائیلی در شرایط سختی به سر می برند. ترامپ در موضوع استیضاح غرق است و نتانیاهو و فضای سیاسی اسرائیل نیز در مورد شکل نگرفتن دولت کارآمد دچار شکنندگی هستند لذا به نظر می رسد معامله قرن با وجود تمام تبلیغاتی که در حال حاضر در مورد آن مطرح است بیش از آنکه به طرح موضوع فلسطین و حل آن کمک کند برای نجات دو طرف ماجرا طرح شده است.

https://shoma-weekly.ir/LPv0Yi