بین الملل

دستیابی به منابع آفریقای مرکزی دلیل اصلی هجوم فرانسوی‌ها به این کشور است

فرانسوی‌ها که پیش از این سابقه دخالت در آفریقا را در کشورهایی مانند مالی و ساحل عاج هم داشتند، این بار در هجومی تازه تصمیم گرفتند که به بهانه سرکوب شورشیان آفریقای مرکزی به این کشور حمله کنند.
طی دو هفته گذشته علاوه بر فوت نلسون ماندلا رهبر فقید افریقای جنوبی اتفاق دیگری هم افتاد که فضای آفریقا را تحت تاثیر قرار داد. فرانسویها که پیش از این سابقه دخالت در آفریقا را در کشورهایی مانند مالی و ساحل عاج هم داشتند، این بار در هجومی تازه تصمیم گرفتند که به بهانه سرکوب شورشیان آفریقای مرکزی به این کشور حمله کنند. این مسئله با توجه به بحرانهای اقتصادی که داخل فرانسه وجود داشت، موجی از نارضایتی را در داخل این کشور ایجاد کرد.

فرانسویها که در گذشته کشورهای زیادی را در آفریقا تحت استعمار خود قرار داده بودند، امروز هم به همین وضعیت خود اما با روشی دیگر ادامه میدهند. آنها که مجوز شورای امنیت را هم برای این عمل خود دریافت کردهاند، باید دید در ‌‌نهایت به دنبال چه مسئلهای در آفریقا هستند و دلیل لشکر کشیهای مداوم آنها به قاره سیاه چیست؟ به همین بهانه به سراغ حسن خاکرند کارشناس مسائل آفریقا رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

حسن خاکرند در گفتگو با «شما» در خصوص هجوم اخیر فرانسویها به خاک آفریقای مرکزی برای سرکوب شورشیان اظهار کرد: فرانسویها از گذشته کشورهای آفریقایی را به ناحق مورد استعمار خود قرار دادند و کشورهایی نظیر همین آفریقای مرکزی از دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی مورد استعمار کشورهایی مانند انگلستان و یا فرانسه بوده است.

وی با اشاره به اظهار قیم بودن کشورهای استعمارگر نسبت به کشورهای آفریقایی اظهار کرد: کشورهای آفریقایی با مبارزات طولانی بسیاری توانستند استقلال خود را به دست بیاوردند ولی اظهار قیومیت کشورهای استعمارگری مانند فرانسه و انگلیس همچنان ادامه دارد.

این کارشناس مسائل آفریقا با تاکید بر تداوم حضور نظامی و حضور فرهنگی در آفریقا خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند فرانسه با توجه به مشکلات فراوانی که درون کشور خودشان دارند، نمیتوانند چشم طمع خودشان را از ثروت کشورهای آفریقایی بردارند، بنابراین به دنبال حفظ حضور نظامی و فرهنگی خود در آفریقا هستند تا بتوانند به ذخایر نفتی و معدنی این کشورها دست پیدا کنند.

خاکرند سرکوب شورشیان را تنها یک بهانه دانست و عنوان کرد: سرکوب شورشیان تنها یک بهانه است، متاسفانه شورای امنیت هم برای این دخالت به فرانسه مجوز داده است در حالی که با توجه به معادن اورانیومی که در آفریقای مرکزی وجود دارد،آنها این بهانه را مطرح میکنند تا این معادن بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی آنها را حل کند.

وی باقی ماندن زبان فرانسوی و انگلیسی و یا پرتغالی را در آفریقای مرکزی و کشورهای دیگر آفریقا را نشان از تسلط فرهنگی اروپاییها بر این کشورها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر استعمار فرهنگی از سوی کشورهایی مانند فرانسه در آفریقا باقی مانده است و نشان اصلی آن هم این است که با وجود گذشت چندین سال از پایان استعمار آفریقا، باز هم زبان فرانسوی و انگلیسی و پرتغالی زبان رایج این کشورها است.

این کارشناس مسائل آفریقا نارضایتی مردم فرانسه از شرایط اقتصادی این کشور را هم در سالهای اخیر بسیار زیاد دانست و گفت: در حال حاضر بیکاری و کاهش بودجه و متوقف شدن بخشهای تولیدی موجی از نارضایتی را به وجود آورده است و دولتمردان فرانسه برای خروج از این شرایط به دنبال این هستند که بتوانند با کوبیدن بر طبل جنگ در آفریقا کارخانههای جنگافزارسازی خود را از رکود نجات دهد.

خاکرند در پایان اظهار کرد: فرانسویها شاید یک حضور مقطعی در آفریقای مرکزی داشته باشند اما در حال حاضر به دنبال این هستند که بحران را در کشورهای همجوار آفریقایی تداوم ببخشند تا از این طریق حضور مستمر خود در آفریقا را حفظ کنند.

https://shoma-weekly.ir/bE5F81