سیاسی

دستگاه های فرهنگی دچار رها شدگی هستند

دستگاه های فرهنگی دچار رها شدگی شده اند و عرصه ی فرهنگ در کشور ما مظلوم است. متأسفانه به برخوردهای قهری توجه بیشتری نسبت به حرکات فرهنگی و همگانی می شود.
حجت الاسلام محمد خرسند گفت:تریبون نماز جمعه را تریبون اسلام، وحدت و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانم.

امام جمعه کازرون با بیان اینکه وظیفه ی همگانی است که تلاش کنیم این فریضه ی الهی بیش از پیش از استحکام برخوردار باشد، افزود: به صورت طبیعی برخی بر عملکرد امام جمعه به عنوان فردی نقد خواهند داشت اما نباید این انتقاد باعث ترک نماز جمعه به عنوان فریضه ی الهی توسط افراد گردد و به دلایل شخصی از این موهبت دور بمانند.

وی با اشاره به این که تفاوت امام جمعه با دیگر روحانیون مساجد(امام جماعت مساجد) در این است که امام جمعه از سوی ولی فقیه منصوب می گردد و در حکم ائمه ی جمعه بر همکاری همه ی دستگاه ها برای اقامه ی نماز جمعه تأکید شده است، اظهار داشت: متأسفانه در معرفی فضائل نماز جمعه و اهمیت اقامه ی آن در جامعه کم کاری شده است، در حالی که تریبون نماز جمعه تریبون برادری، هم زیستی و تقوی است؛ برخی به دلیل این که مواضع امام جمعه را نمی پسندند، این موارد را باعث اختلاف می دانند و این گونه بیان می کنند که از تریبون نماز جمعه ندای اختلاف شنیده می شود. درحالی که دفاع از حقوق مردم نوعی امر به معروف و دعوت به تقوی است.

حجت الاسلام خرسند گفت: اگر توسط دستگاه و مسئولی حق مردم ضایع شود، بزرگترین منکر است، به دلیل اینکه باعث دلسردی مردم از نظام اسلامی خواهد شد و در حال حاضر، خطر تخلف مسئولان مانند همین حقوق های میلیونی از خطر بیرون ماندن چند نخ موهای نامحرم بسیار خطرناک تر است.

وی در ادامه به مجموع فعالیت های انجام شده توسط نهاد نماز جمعه اشاره کرد و افزود: گرچه وظیفه ی ذاتی امام جمعه یک وظیفه ی فرهنگی است، و به عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی، ستاد احیای نماز و زکات و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شناخته می شود، ولی به دلیل ضرورت رسیدگی و پیگیری امور عمومی و مطالبات مردمی، به مسائل اجرایی و عمرانی نیز توجه می گردد. نباید جایگاه و تریبون امام جمعه درگیر مسائل و اختلافات مبانی سیاسی شود.

وی افزود: به نظر بنده باید تلاش کنیم این جایگاه مهم محدود به افراد خاص جلوه داده نشود و گسترش فرهنگ نماز و در تقویت این جایگاه کوشا باشیم و علی رغم تفاوت سلیقه در انعکاس اخبار منصفانه رفتار کرده و مردم را نسبت به آینده و نظام امیدوار سازیم.

عضوشورایمرکزیحزبموتلفهاسلامیدر ادامه ی سخنان خود، به وضعیت فرهنگی جامعه ی کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه با وجود تأکید مقام معظم رهبری نسبت به توجه به امور فرهنگی معضلات اخلاقی و اجتماعی در سطح کشور نمایان است و برای پیشگیری از این مسائل اقدام پیشگیری انجام نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین خرسند، اعتیاد، طلاق، بدپوشی و حجاب را از جمله مسائل مهم فرهنگی عنوان کرد و گفت: دستگاه های فرهنگی دچار رها شدگی شده اند و عرصه ی فرهنگ در کشور ما مظلوم است. متأسفانه به برخوردهای قهری توجه بیشتری نسبت به حرکات فرهنگی و همگانی می شود.

خرسند با اشاره به نرخ بالای بیکاری و عواقب آن اظهار داشت: بسیاری از معضلات اجتماعی ریشه در بیکاری دارد، باید با اتحاد و مشورت، راه های مناسب توسعه شهر را دنبال کنیم و تنها از یک منظر به مسایل سرمایه گذاری نگاه نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/UcsL07