بین الملل

دستاورد جدید ایران برای محور مقاومت

توافق هسته‎ای ایران با گروه 5+1 نشان دهنده اراده قوی مردم ایران است. این توافق را به فال نیک می‎گیریم و امیداوریم درهای حل مشکلات در منطقه باز شود.
سجاد محمدی- پیش بینی «تییری میسان» تحلیلگر سرشناس فرانسوی که معتقد است: «اسرائیل ممکن است برای جلوگیری از توافق میان تهران و واشنگتن، جنگی را در سوریه به راه اندازد.» چندان دور از انتظار نیست. صهیونیستها از ابتدا مخالف کاهش تنش میان ایران و غرب بودند؛ چه آنکه این تنش بر مراودات کشورهای دوست ایران نیز سایه انداخته بود. این تحلیل درست باشد یا نباشد؛ نمی توان نادیده گرفت که متحدین ایران در محور مقاومت، واکنش مثبتی به توافقات نشان داده اند. آنچنان که سید حسن نصرالله شب عاشورای امسال به استقبال آن رفته بود و چنین تحلیل کرده بود «درباره سرنوشت مذاکرات پروندهی هستهای ایران دو احتمال وجود دارد. یا به اتفاق نظر دست پیدا میکنند یا به اختلاف میخورند و خدای ناکرده کار به جنگ میکشد. اینها میگویند حزب الله از مذاکرات نگران، سرگردان و دستپاچه و است. اگر خدای ناکرده امور به سمت جنگ در منطقه رفت، همه باید نگران باشند. البته اگر این طور شد دیگران باید بیش از ما نگران باشند.

حالت دوم: این که به توافق میرسند. این را از بنده ضبط کنید. تلویزیونها در حال پخش مستقیم هستند. خوب دقت کنید و صدا و تصویر را ضبط کنید. اگر توافقی بین المللی دربارهی پروندهی هستهای ایران صورت بگیرد بعد از آن گروه ما در داخل و منطقه قدرتمندتر و شرایطش بهتر خواهد بود.»

بشار اسد از جمله نخستین تبریک گویان به ایران بعد از جمع بندی مذاکرات در وین بود؛ رئیس جمهوری سوریه در پیام تبریک خود، توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 را نقطه عطفی در تاریخ ایران،منطقه و جهان دانست.

دوستان ایران در عراق نیز بلافاصله از این روند استقبال کردند. فواد معصوم، رییس جمهور عراق در نامهای به رهبر معظم انقلاب اسلامی توافق هستهای ایران با گروه 5+1 را تبریک گفت و افزود: این توافق استراتژیک پیروزی بزرگی در سطح دیپلماسی ارشد است که با حکمت اداره شد. توافق هستهای با پافشاری چند ساله بر گفتگوی انسانی که سبب افزایش صلح میشود به دست آمده است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز طی پیامی تصریح کرد: دولت عراق با شادی خبر توافق هستهای ایران با گروه 5+1 را که سبب افزایش امنیت، سلامت، ثبات، آسایش در ایران، منطقه و جهان که غرق در فتنه و خون شده است را دریافت کرد. این توافق موجب وحدت بیشتر برای نابودی جریانهای تروریستی به ویژه داعش میشود.

عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز پرونده هستهای ایران را یکی از سختترین پروندههای سیاسی در جهان خواند و تصریح کرد: توافق هستهای ایران با گروه 5+1 نشان دهنده اراده قوی مردم ایران است. این توافق را به فال نیک میگیریم و امیداوریم درهای حل مشکلات در منطقه باز شود.

وی افزود: به رهبری جمهوری اسلامی ایران به سبب اداره شجاعانهاش و همه ایرانیان به دلیل صبر و تحمل برای رسیدن حقوق کاملشان تبریک میگویم.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته انقلابی جنبش انصارالله یمن هم با ارسال پیام تبریکی تاکید کرد که این توافق نقش بسزایی در حل مسالمت آمیز اختلافات در منطقه دارد و منجر به احترام متقابل میان ملت ها خواهد شد و پیامد آن تقویت امنیت خاورمیانه و برقراری ثبات در آن است.

وی از کشورهای منطقه خواست به جای ایجاد هرج و مرج و مشکلات بر سازوکار راه حل صلح آمیز تکیه کرده و از امکانات موجود برای وحدت امت اسلام به جای ویرانی داشته های ملت ها که فقط به نفع دشمن صهیونیستی است، استفاده کنند. علی الحوثی با تاکید بر احترام یمن به همه کشورهای منطقه مبتنی بر اصل حسن همسایگی، خواستار احترام متقابل کشورها به یکدیگر بر اساس معیارهای بین المللی و ایمان به فرهنگ گفت وگو شد.

محور مقاومت در لبنان نیز از این روند استقبال کرد. رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در اینباره گفت: توافق هستهای با ایران بسیاری از معادلات جهان را تغییر خواهد داد. «محمد رعد» افزود: ایران با این توافق، صفحه جدیدی در جهان باز کرده است و ما با اطمینان کامل میگوییم که بسیاری از معادلات و موازنهها بعد از این توافق تغییر خواهد کرد. ایران امروز به اعتراف قدرتهای بزرگ کشوری عظیم و دولتی قوی است. امروز به نقش ایران در حل و فصل سیاسی بحرانهای پی در پی در منطقه تکیه میشود. حتی شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین که در زندان به سر میبرد در خصوص بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ گفت: «این دستآورد بزرگ در موفقیت مذاکرات هستهای را به جهان و ملت ایران تبریک میگویم.» بسیاری از دیگر کشورهای دوست ایران نیز از این دستاورد ابراز خشنودی کرده اند. دستاوردی که اگرچه ممکن است با بدعهدی های آمریکا به ایستگاه آخر نرسد؛ اما سبب شد تا ثمره مقاومت به دنیا نشان داده شود و برای اولین بار، اتحاد کم نظیر قدرتهای جهانی برای سرکوب استقلال خواهی یک ملت؛ منجر به عقب نشینی آنها گردد. چنین دستاوردی در صورت تثبیت آن، الگوی طولانی مدت لابی با قدرتهای جهانی برای منافع صهیونیستها را به چالش بکشاند و از این رو برای دولت جعلی اسرائیل آنقدر گران هست که حاضر به پرداخت هزینه گزاف یک جنگ جدید را پرداخت نماید.

https://shoma-weekly.ir/g9wUjv