سیاسی

دستاوردهای هسته‌ای تعطیل بردار نیست

مواضع شفاف و روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مسائل هسته‌ای در جمع مدیران و متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی بار دیگر چارچوب روند مذاکرات ایران با 1+5 را مشخص کرد.
مواضع شفاف و روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مسائل هستهای در جمع مدیران و متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی بار دیگر چارچوب روند مذاکرات ایران با 1+5 را مشخص کرد.

معظم له فرمودند: «همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقق و توسعه هستهای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هستهای نیز تعطیل بردار نیست». 20/1/93

مهمترین فایده دانش هسته ای

رهبر معظم انقلاب در این سخنان به یکی از سئوالات و نقدهایی که به دانش هستهای ایران میشود پاسخ دادند، بعضی افراد کوتاه ذهن و ساده لوح میگویند که چرا باید این همه هزینه برای داشتن دانش هستهای متحمل شویم، شهید بدهیم، تحریم بشویم و...

ایشان در پاسخ فرمودند: مهمترین فایده دانش هستهای در کشور ما تقویت اعتماد به نفس ملی بود. 20/1/93

یعنی علاوه بر اینکه برخورداری از دانش هستهای ما را در سطح علمی جزء بزرگترین کشورهای پیشرفته جهان قرار میدهد و در تهیه رادیو داروها و بسیاری از مشتقات فناوری هستهای ما را خودکفا میکند و انرژی آینده کشور را بدون وابستگی به دیگر کشورها تأمین میکند. مهمترین فایده آن این بود که به ملت ایران اعتماد به نفس داد تا باور کنند که میتوانند، باور کنند که قادر به انجام مطالعات و فعالیتهای پیچیده و عمیق و سطح بالای علمی هستند. این اعتماد به نفس ملی برای ملتی که میخواهد قلههای علم و تکنولوژی را در نوردیده و به کشورهای اول در دنیا نزدیک شده و اقتدار ملی خود را بر اساس اسلام به نمایش بگذارد از ارزش والایی برخوردار است که هزینههای وارد شده در قبال آن چیزی نیست.

هزینه فایده موضوع هستهای

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به دیگر منتقدان پیگیری موضوع هستهای که تصور میکنند تحریمها و فشارهای تحمیلی به نظام جمهوری اسلامی در اثر دستیابی به فناوری هستهای است، فرمودند:

چنین نگاهی به موضوع هستهای (هزینه فایده) سادهاندیشانه و سادهلوحانه است. زیرا اگر برخی تصور میکنند هزینه دستاوردهای هستهای، تحریمها و فشارها بوده است. باید گفت؛ قبل از بهانه هستهای نیز تحریم و فشار بر ضد ایران وجود داشته است. 20/1/93

مگر قبل از موضوع هستهای آقای هاشمی رفسنجانی را در دادگاه غربی به اتهام مشارکت در انفجار آرژانتین در دادگاه غیابی محکوم نکردند؟ مگر در سال 2003 علی رغم توافق سعدآباد و تعلیق فعالیتهای هستهای توسط دولت اصلاحات ما را محور شرارت اعلام نکردند؟

مگر الان که دولت در حال مذاکره است و به قول دبیر کل آژانس به تمام تعهدات خودش در توافقنامه ژنو عمل کرده. 15 بار ما را تهدید نظامی و 3 تحریم جدید علیه مسئولان و شرکتهای ایرانی و جلوگیری از رفتن سفیر ایران به سازمان ملل و مصادره املاک بنیاد علوی در آمریکا را انجام ندادهاند؟

در حالی که ما در دولت گذشته علیرغم این تحریمها و فشارها توانستیم، سایتهای نطنز و فردو را فعال و 16 سانتریفیوژ را به 19 هزار برسانیم و اورانیوم 20درصد مورد نیازمان را تولید کنیم. اورانیوم 5درصد را برای سوخت نیروگاه بوشهر خودمان بسازیم و ذخیره کنیم آب سنگین اراک را بسازیم. نیروگاه بوشهر را وارد مدار کنیم و انرژی گستردهای از آن کسب نمائیم. راکتور تهران را از تعطیلی نجات دهیم و جان صدها نفر را از مرگ برهانیم و در زمینه دیگر بخشهای هستهای پیشرفتهای مهمی داشته باشیم.

بهانه بودن هستهای

از موضوعات مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند این حقیقت است که اگر موضوع هستهای حل شود باز غربیها برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی مسئله دیگری مثل حقوق بشر را مطرح میکند و اگر موضوع حقوق بشر حل شود آنها بهانه دیگری خواهند گرفت. اینک که با توجه به حکم شرعی و عقلی و سیاسی، مسلم شده جمهوری اسلامی ایران بدنبال سلاح هستهای نیست. باز شاهدیم دبیر کل آژانس در آخرین گزارش به ظاهر مثبت خود با نهایت گستاخی میگوید علیرغم همکاریهای ایران در بازرسی و نظارت آژانس و انجام کلیه تعهداتش طبق قرارداد ژنو ولی ما هنوز نمیتوانیم تأیید کنیم که ایران بسوی سلاح هستهای نمیرود!

بدنبال همین موضعگیری آمریکا پسند آژانس است که خانم شرمن در مصاحبهای میگوید اگر روی PMD توافق نکنیم قرارداد نهایی نخواهد شد. یعنی چی یعنی میخواهند موضوع موشکهای بالستیک ایران را هم در قرارداد بیاورند. اگر چه اینها همه ضعفها و ناپختگیهایی است که در تنظیم توافق ژنو توسط تیم مذاکره کننده صورت گرفته که به آنها اجازه چنین زیادهخواهیهایی را میدهد. ولی نشان میدهد که همهاش بهانه است. در مقابل غربیها به تعهدات خودشان عمل نکرده و همچنان ما را به انتظار واهی رها کردهاند، میگویند پولهای ایران را آزاد کردهایم ولی قابل برداشت نیست و عملاً چون تحریم بانک مرکزی لغو نشده نمیتوان از این پولها استفاده کرد.

پس چرا مذاکره کردیم؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی علت اتخاذ سیاست مذاکره از سوی ایران در این مقطع را شکستن جو جهانی علیه فعالیتهای هستهای ایران و گرفتن ابتکار عمل از طرف مقابل و روشن شدن حقیفت و فعالیت هستهای ایران برای دنیا دانستند.

بنابر این تیم مذاکره کننده و دولت باید تلاش کند در روند مذاکرات اولاً جو جهانی را بشکند و اقناع افکار عمومی جهان را نسبت به صلحآمیز بودن فعالیت هستهای ایران به سرانجام رساند و ثانیاً ابتکار عمل را از طرف مقابل بگیرد که نتواند به این بهانه به ایران فشار وارد آورد.

چه باید کرد؟

رهبر معظم انقلاب در رابطه با وظیفه کنونی در امر هستهای فرمودند:

1- فعالیتهای جمهوری اسلامی در زمینه تحقیق و توسعه هستهای به هیچ وجه متوقف و کند نمیشود.

2- دستاوردهای هستهای تعطیلبردار نیست و کسی حق معامله روی آنها را ندارد.

3- سازمان انرژی اتمی و دولت باید نسبت به دستاوردهای علمی خود تعصب داشته باشد.

4-مذاکرات در چارچوب صرفاً هستهای ادامه یابد.

5- مذاکره کنندگان هستهای هیچ حرف زوری را نباید از طرف مقابل قبول کنند.

6- روابط آژانس بینالمللی انرژی اتمی با ایران باید بصورت متعارف و غیر فوق العاده در آید و شرایط فعلی که مبتنی بر پروتکل الحاقی و حالت فوقالعاده است نباید ادامه یابد.

امیدواریم تیم مذاکره کننده که به زودی دور دیگری از مذاکرات را آغاز میکند چارچوب فوق را رعایت کند در غیر این صورت طبق قانون اساسی باید هر گونه توافقی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد والا قابل انجام و عمل برای دولت نخواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/p06rdU