بین الملل

دستاوردهای سفر هیأت حزب موتلفه اسلامی به سریلانکا

حمیدرضا ترقی که در راس هیأتی مرکب از حسن غفوری‌فرد، مهدی صولی و لاله افتخاری در مجمع عمومی این اتحادیه در سریلانکا شرکت کرده بود، دستاوردهای این اجلاس را تشریح کرد.

حمیدرضا ترقی (رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی) که در راس هیئتی مرکب از حسن غفوریفرد (عضو کمیته دائمی)، مهدی صولی (معاون امور جوانان آیکپ در خاورمیانه) و لاله افتخاری (عضو کمیته زنان اتحادیه احزاب سیاسی آسیا)، در مجمع عمومی «آی کپ» در سریلانکا شرکت کرده بود، دستاوردهای این اجلاس را تشریح کرد.

وی در این خصوص گفت: هشتمین مجمع عمومی اتحادیه احزاب سیاسی که هم اینک ۳۰۰ حزب در آسیا عضو آن شدهاند با حضور نمایندگان احزاب سیاسی از ۵۲ کشور آسیا در سریلانکا از ۲۶ تا ۳۱ شهریور ماه تشکیل گردید.

در این مجمع که نمایندگان مجالس آسیایی نیز شرکت داشتند علاوه بر جلسات مجمع عمومی و سخنرانی نمایندگان کشورها در رابطه با آینده قاره آسیا و راههای رسیدن به آسیای مطلوب، توسعه یافته و امن که نماینده موتلفه هم در این رابطه سخن گفت، در کمیتههای جوانان و زنان نیز نمایندگان جوان و زنان کشورها در این رابطه به ویژه نقش جوانان و زنان در آینده مطلوب آسیا سخن گفتند و در نتیجه ۳ قطعنامه کلی و جوانان و زنان به تصویب رسید.

رئیس مرکز امور بینالملل حزب موتلفه اسلامی افزود: پیشنهادات نمایندگان حزب موتلفه اسلامی در بیانیههای کلی جوانان و زنان مورد توجه اجلاس قرار گرفت و در آن گنجانده شد، به ویژه تصویب دستیابی و بهرهوری از فناوری هستهای صلحآمیز به عنوان حق همه کشورهای آسیایی و مبارزه با خشونت و اقدامات تکفیری.

ترقی همچنین با اشاره به دیدارها و مذاکرات هیئت حزب موتلفه اسلامی با اعضا و نمایندگان دیگر کشورها، به دیدار و مذاکره با دبیرکل اتحادیه احزاب آفریقا برای همکاری از تشکیل اتحادیه احزاب اسلامی جهان و مذاکره با نمایندگان احزابی از بنگلادش و پاکستان و مالزی و حزب اسلامی کردستان عراق و آذربایجان و سودان به عنوان دستاوردهای ارزشمند این سفر نام برد.

وی به دیدار خود با همسر رئیسجمهور سریلانکا و بازدید از وضع مسلمانان در جنوب آن کشور و مذاکره با مشاور رئیسجمهور در امور بودائیان آن کشور به منظور مراقبت از همزیستی مسالمتآمیز طرفداران ادیان مختلف به ویژه بودائیان و مسلمانان و جلوگیری از رفتار افراطگرایان بودائی را از دیگر دستاوردهای این سفر ذکر نمود.

سریلانکا ۵/۱ میلیون نفر مسلمان دارد که سالها در جنگ با بودائیان تامیل بودهاند و در دولت جدید به کمک ایران این درگیریها متوقف شده است.

اعتماد به جوانان ضامن همکاریهای سازنده احزاب آسیایی

همچنین در این اجلاس مهدی صولی قائم مقام مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در سخنان خود اظهار داشت: هم اکنون نگاه انحصاری و یکجانبه گرایانه به ژئوپولیتیک انرژی آسیا و دخالت قدرتهای جهانی موجب شده است که ترتیبات امنیت جمعی در این قاره شکل نگیرد. این وضعیت بیش از همه به زیان جوانان آسیا است.

وی افزود: تروریسم آشکار اعمال شده در خاورمیانه توسط رژیم جعلی اسرائیل، در ماههای اخیر که منجر به کشته شدن صدها کودک و جوان فلسطینی شد و یا حمایت این رژیم کودک کش از گروههای تروریستی افراطی در برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه، که موجب آوارگی، کشتار و درد و رنج هزارن دختر و پسر جوان از اقوام و مذاهب مختلف شده است، به خوبی نشان داد که تروریسم دولتی این رژیم جعلی بیش از هر چیزی، امنیت، ثبات و پیشرفت آینده کشورهای آسیایی را هدف قرار داده است.

صولی ادامه داد: در مقابل این تهدید فزاینده، همگرایی سازنده برای کاهش مناقشات، پایان دادن به اختلافات دینی و مذهبی و همکاری سازنده در چارچوب منافع مشترک و ضرورت رسیدن به ساز و کار تعاملی برای گسترش صلح و امنیت همه جانبه و پایدار آسیایی، ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: گسترش روابط دو جانبه و چندجانبه درهمه سطوح و تاکید بر اصل گفتگو در ارتباط با همه مسائل موجب اعتمادسازی میشود و تحقق این روابط در حقیقت، نیازمند اعتماد به جوانان برای گسترش زمینههای تفاهم و همکاریهای همه جانبه و نهادینه شده در آینده آسیا است.


https://shoma-weekly.ir/bS3N08