سیاسی

در و دیوار هم شهادت می دهد رکود شدید داریم

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی وجود رکود شدید در کشور را غیرقابل انکار دانست و گفت: دولت یک فرمانده اقتصادی برای مدیریت رکود ندارد.
عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: با وجود اینکه گفته شده رکود در کشور کم شده، باز هم در و دیوار گواهی می‌دهد که رکود شدید داریم و هرکس در بازارهای اقتصادی کشور چرخی بزند، متوجه رکود خواهد شد.

نماینده کرمانشاه در خصوص دلایل بروز رکود در کشور، از ورود بی‌رویه کالا به عنوان عامل اصلی یاد کرد و افزود: کشوری که مشکل تولید و اشتغال دارد نباید اجازه ورود این همه کالا را به کشور بدهد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از اینکه همه کالایی حتی آنهایی که ضرورت ندارند و از کالای بنجل چینی گرفته تا کالاهای اروپایی وارد بازار ما می‌شود، تاکید کرد: فقط در خیابان"جمهوری" تهران به اندازه کل کشور کره جنوبی عرضه سامسونگ داریم و به عبارتی به محل فروش کالاهای خارجی تبدیل شده‌ایم.

وی با انتقاد از تعرفه پایین واردات کالا به کشور، عنوان کرد: کشوری که مشکل تولید دارد باید تعرفه‌ها را بالا ببرد که تولید داخل مقرون به صرفه باشد و امکان رقابت داشته باشد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: این شرایط تولید داخلی را مختل می‌کند و در نهایت جریان اقتصادی کشور قطع می‌شود که خود زمینه‌ساز ایجاد رکود است.

مصری در ادامه کالای قاچاق را عامل دیگر رکود کشور دانست و تصریح کرد: سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که این شرایط حداقل 2.5 میلیون فرصت شغلی را در کشور از بین می‌برد و این فرصت‌ها در کشوری که برای ما کالا می‌فرستند ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کالای قاچاق تولید کشور را نابود می‌کند، اظهار کرد: با کاهش تولید، رکود در کشور تشدید می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، بسته شدن جریان مالی کشور نیز از دیگر عوامل ایجاد رکود است و وقتی دولت به بانک‌ها دستور می‌دهد هیچ تسهیلاتی پرداخت نکنند، نتیجه آن تشدید رکود می‌شود.

مصری گفت: این رکود در بازارهای مختلف مانند بورس، طلا، خودرو، مسکن و حتی فرش و مبل مشهود است و اگر ادامه پیدا کند چیزی از تولید کشور نخواهد ماند.

وی با اشاره به نامه چهار وزیر به رئیس جمهور، تاکید کرد: اگرچه اینکه دولت به خودش نامه بنویسد زیبنده نیست، اما نشان می‌دهد چهار وزیری که بخش صنعت و تولید را در اختیار دارند متوجه بحران شده‌اند که از رئیس جمهور یک اقدام عاجل را درخواست کردند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه دولت استراتژی مدونی برای امور اقتصادی ندارد و فاقد یک فرمانده اقتصادی برای کنترل رکود است.

مصری راهکار برون رفت از این وضعیت را افزایش قدرت خرید مردم دانست و عنوان کرد: در تمام دنیا هنگامی که رکود رخ می‌دهد قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهند، زیرا زمانی‌که خرید باشد تولید هم هست و اگر مردم نتوانند خرید کنند چرخ تولید کشور می‌ایستد.

وی معتقد است، دولت باید بدون اینکه تورم ایجاد شود، قدرت خرید مردم را بالا ببرد و این کار نباید از طریق خلق پول از سوی بانک مرکزی انجام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط باید دولت هنر داشته باشد و پول‌های موجود در جامعه را جمع کند و به سمت بخش تولید هدایت نماید.

به گفته مصری سهام عدالت نمونه‌ای از پول‌های موجود در دست مردم است که 40 تا 50 هزار میلیارد تومان ارزش دارد اما امکان خرید و فروش آن نیست و اگر دولت خرید و فروش سهام عدالت را آزاد کند حجم زیادی پول آزاد می‌شود که مردم می‌توانند با آن خرید کنند، ماشین بخرند و یا پول مسکن مهرهایی که ثبت نام کرده اند را بپردازند.

این نماینده مجلس راهکار دیگر خروج از رکود را اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست که با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ، هنوز اجرایی نشده است.

https://shoma-weekly.ir/uIVrbv