سیاسی

در میهمانی افطار رییس جمهور چه گذشت؟

شامگاه پنج شنبه 12 تیرماه رییس جمهور روحانی میزبان بخشی از اصولگرایان بود که مراسم با اقامه نماز مغرب به امامت رییس جمهوری و صرف افطار خاتمه یافت.
شامگاه پنج شنبه 12 تیرماه رییس جمهور روحانی میزبان بخشی از اصولگرایان بود که مراسم با اقامه نماز مغرب به امامت رییس جمهوری و صرف افطار خاتمه یافت.


در ابتدای این نشست تنی چند از اصولگرایان از جمله حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و لاله افتخاری عضو هیات رییسه فراکسیون حزب موتلفه اسلامی به نمایندگی از جریان های اصولگریی به بیان دیدگاه های خود درباره شرایط کشور و لزوم وحدت برای رفع مشکلات پرداختند و سپس رییس جمهوری همگان را به وحدت برای رفع مشکلات کشور فراخواند.

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از این مراسم، محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه با تحلیل شرایط سیاسی کشور گفت: برخی انتقادها از سوی کسانی که پایبند نظام و انقلاب هستند می تواند دست و فکر دولت را در حل مشکلات داخلی و روابط بین المللی باز کند.

حبیبی در گفتگو با فارس مفاد این سخنان را اینگونه تشریح کرد: در این دیدار تعدادی از تشکل‌‌های اصولگرا دعوت شده بودند که چند نفر از مدعوین طبق برنامه تنظیم شده قبل از رئیس‌جمهور صحبت کردند. سخنرانان روی دو موضوع تکیه داشتند که موضوع اول ضرورت هماهنگ شدن تمام پایبندان به انقلاب برای حل مشکلات داخلی و بالاخص اقتصادی بود.  موضوع دوم نیز روی بحث مراقبت از استفاده نکردن از کسانی در بدنه مدیریت دولت بود که در فتنه 88 نقش داشتند.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این دو نکته گفت: ایشان نیز بر ضرورت همدلی و حل مشکلات اقتصادی مثل رکود، تورم، بیکاری تأکید داشتند. همچنین در خصوص عزل و نصب‌ها نیز به صورت تلویحی اشاره کردند و گفتند که ممکن است برخی‌ها خطاهایی داشتند و مثال هم از تاریخ صدر اسلام زدند و توصیه ایشان این بود که در این رابطه اگر کسانی خطایی کردند و به انقلاب بازگشتند از آنها هم استفاده‌هایی شود.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس نیز به یادآوری مشکلات و نیازهای بانوان کشور پرداخت و از همگرایی نمایندگان زن مجلس با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در مرتفع کردن نیازهای این قشر خبر داد؛ وی از دولت خواست تا با تامین بودجه، زمینه را برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش جمعیت و بیمه زنان خانه دار فراهم آورد.

پس از این بود که روحانی به پشت تریبون رفت. تاکید بر لزوم اتحاد همه گروه ها، جناح ها و مردم برای رویارویی با مخاطرات و حل مشکلات کشور محور اصلی سخنان رییس جمهوری بود که تاکید کرد: همه گروه ها، جناح ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر یک چتر واحد برای حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند.

روحانی تصریح کرد: اگر همه ما در مورد فهرست آسیب ها و مشکلات و دشمنان کشور و نیز راهکارها و نقشه راه مواجهه با این مسایل اتفاق نظر داشته باشیم ، بسیاری از مشکلات که امروز پر رنگ دیده می شود، کوچک جلوه خواهد کرد و تسامح با یکدیگر نیز آسان تر می شود.

کاستن از انشقاق و شکاف های اجتماعی در حوزه هایی نظیر قومیت ، مذهب و جناح بندی های سیاسی محور دیگری از سخنان رییس جمهوری بود که ضمن انتقاد از انتقاد از برخی دیدگاه ها که نسبت به هر نوع وحدتی نظر سوء دارند، تاکید کرد: نباید غربالی در دست بگیریم که بر اساس آن بیشتر افراد کنار گذاشته شوند و تنها تعداد اندکی حائز شرایط برای ادامه کار باقی بمانند.

رییس جمهوری، رکود تورمی و ایجاد اشتغال را دو مشکل اساسی کشور در حوزه اشتغال دانست و خاطر نشان کرد که برای رفع این مشکلات به حضور همه افراد و گروه ها از جناح ها ، اقوام و مذاهب مختلف داریم؛ همه ما شاهد بودیم که در طول سالهای دفاع مقدس، مردم این مرز و بوم بی توجه به سلیقه ، دین و جناح سیاسی در دفاع از کیان کشور و انقلاب اسلامی جانفشانی کردند.

رییس جمهوری گفت: نباید دشمنان بزرگ داخلی نظیر رکود تورمی ، فساد اداری و بیکاری را از ذهن دور نگه داریم زیرا این دشمنان، زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و منجر به گسترش آسیب های اجتماعی می شوند که هیچ جناحی را نمی شناسد.

***

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی درباره این ضیافت گفت: علاوه بر صحبت کردن پیرامون مسائل اصلی کشور و مسائل اقتصادی، اصولگرایان بر تفکیک فتنه گران تاکید داشتند و از رئیس جمهور خواستار شدند که فضایی ایجاد نشود که فتنه تمام شده تلقی شود و فتنه گران مجددا روی کار بیایند.

عبدالرضا مصری ادامه داد: همچنین اصولگرایان بر رعایت شعار اعتدال تاکید داشتند و رئیس جمهور نیز بیان داشت که در دولت تدبیر و امید از همه ایده ها استفاده خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: جلسه بسیار صمیمی‌ای بود و نمایندگان اصولگرا نیز نقطه نظرات خود را درباره مسائل کشور با رئیس‌جمهور مطرح کردند.

ترقی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی مردم و نگرانی از نفوذ عوامل فتنه در دولت از جمله مسائلی بود که در این دیدار از سوی اصولگرایان مطرح شد، تصریح کرد: اصولگرایان در این دیدار نگرانی‌های خود را نسبت به مشکلات مسائل کلان کشور و فشار گرانی بر روی مردم مطرح کردند که رئیس‌جمهور نیز پس از سخنان نمایندگان اصولگرا خواستار وحدت و انسجام همه نیروهای کشور برای مقابله با مشکلات اصلی کشور شدند.

لاله افتخاری دیگر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت‌وگو فارس با بیان اینکهمطرح کردن بحث‌هایی همچون حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها مسائل فرعی هستند که از سوی دشمن برای درگیر کردن مردم در جامعه ارائه می‌شود و شامل دغدغه اصلی زنان نیست، تصریح کرد:تاکید بر ضرورت رعایتعفاف و حجاب یکی از مسائلی بود که در این دیدار مطرح شد.

افتخاری گفت: نکته دیگر توجه به بحث فرهنگ و مظلومیت آن در عرصه اجرایی کشور بود که سخنرانان بر ضرورت توجه به آن در حوزه‌های گوناگون تاکید کردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در این باره گفت: نکته‌ای که آقای رئیس‌جمهور در فرصت کوتاه باقیمانده در جلسه اشاره کردند، تائید حرف‌های حاضران در جلسه و ضرورت اجرایی کردن آنها در کشور بود.

محمد نبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، عبدالرضا مصری، حمید رضا ترقی، میرمحمدصادقی ، اسدالله عسگراولادی، محمد حسن غفوری فرد، لاله افتخاری، ابوالفضل توکلی بینا و آل اسحاق از جمله اعضای شاخص حزب موتلفه اسلامی بودند که در این دیدار حضور داشتند.

https://shoma-weekly.ir/42GMkQ