سیاسی

در عین آزادگی ولایت مدار بود

کسی که اسلام را خوب درک کرده و پیرو پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) است، هم باید ولایت‌پذیر و هم در گفتار صراحت داشته باشد. در شرایطی که حدود دو قرن زیر سلطه انگلیس بودیم و مردم به انزوا کشیده شده بودند، این شخصیت فوق‌العاده با همین دو مشخصه بارز به میدان آمدند و از پیروان فوق‌العاده امام بودند. ایشان هم صراحت داشتند و هم اصولگرای خوبی بودند و هم اسلام با جزء جزء وجودشان عجین شده بودند.
زین العابدین امیری- 13بهمن ماه سالروز ولادت شهید آیتالله مرتضی مطهری است. عالمی که این روزها نامش در سایه نام اطرافیان قرار گرفته است. این مناسبت را بهانه کردیم تا مطهری واقعی را در گفتگو با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی - که به همین واسطه ارتباط نزدیک با شهید مطهری داشته است- بازشناسی کنیم.

برجستهترین ویژگی شهید مطهری چه بود؟

ایشان از اعضای فقیه شورای مؤتلفه اسلامی بودند. از سال ۱۳۴۱ که شورای فقهی را تشکیل دادیم، شهید مطهری یکی از اعضای برجسته شورای فقهی بودند. عالم فوقالعادهای بود. به قضیه نفاق بسیار حساسیت داشت. ایشان صد در صد مورد تأیید حضرت امام و از اولین شخصیتهایی بودند که نفاق را تشخیص دادند و با آن مبارزه میکردند. ایشان فوقالعاده وارسته بودند. کسی که میتواند در زمینه ولایت پذیری نمره ۲۰ بیاورد شهید مطهری است. امام کتابهای ایشان را کاملاً تأیید کردند و ایشان اسوه یک انسان وارسته، ولایتپذیر و اصولگرای فوقالعادهای بود.

ویژگی خاص ایشان صراحت لهجه در همه مواقع بود. به نظر شما علتش چه بود؟

کسی که میخواهد اسلام ناب محمدی را به جهان عرضه کند باید هم صراحت لهجه داشته باشد. این ویژگی یکی از مشخصات بارز آن مرد بزرگ بود. طلبه فوقالعادهای بودند و وقتی به تهران میآمدند هفتهای یکی دو روز تدریس داشتند و همه مدرسین و طلاب فاضل از وجود این شخصیت برجسته استفاده میکردند.

الان شخصیتهایی در کشورمان داریم که صراحت دارند؛ ولی ولایتپذیریشان یک مقدار لنگ میزند. شهید مطهری چگونه این دو خصوصیت را در کنار هم داشتند؟

اینها توأم با هم است. کسی که اسلام را خوب درک کرده و پیرو پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) است، هم باید ولایتپذیر و هم در گفتار صراحت داشته باشد. در شرایطی که حدود دو قرن زیر سلطه انگلیس بودیم و مردم به انزوا کشیده شده بودند، این شخصیت فوقالعاده با همین دو مشخصه بارز به میدان آمدند و از پیروان فوقالعاده امام بودند. ایشان هم صراحت داشتند و هم اصولگرای خوبی بودند و هم اسلام با جزء جزء وجودشان عجین شده بودند.

چرا آثار و تألیفات شهید مطهری همچنان مورد استفاده هستند؟

ایشان شخصیت فوقالعادهای بود. الان از میان هزاران طلبه جوانی که در حوزهها درس میخوانند، شخصیتهای انگشتشماری هستند که در آنها هوش، ادراک و فهم در کنار هم قرار میگیرد. هوش، فطانت و ادراکی که در شهید مطهری وجود داشت در آثار ایشان بهخوبی نمود دارد، طوری که امام هم آن تألیفات را تأیید کردهاند و به همین دلیل هنوز کتابهای ایشان قابل استفاده توسط مردم است.

آن زمان ایشان یکی از چهرههای معروف مملکت بودند. آیا خودشان میخواستند اینچنین دیده شوند؟ چه شد به آنجایگاه رسیدند؟

به هیچ وجه نمیخواستند چهره شوند. انسانی که در راه علم و فرهنگ خدمت میکند، بهتدریج دیده خواهد شد. کسانی که چهرههای دوگانه دارند چهره نمیشوند، ظاهراً ممکن است چند صباحی آثاری داشته و مطرح باشند؛ ولی در درازمدت چنین نخواهد شد. در واقع خلوص، پاکی و صداقت ایشان سبب شد که اینچنین برجسته و دیده شوند.

به نظر شما اگر اصولگراها بخواهند از ایشان الگو بگیرند از کدام وجه شخصیتی ایشان باید الگو بگیرند؟

از خود اصولگرایی، البته در مسئله صراحت یک انسان مؤمن و متدین باید زمان را در دست بگیرد و وقتی میخواهد اصولگرایان را به وحدت برساند تا کنار هم باشند باید با دقت بسیار این کار را انجام بدهد.

https://shoma-weekly.ir/025gQK