سیاسی

در تبدیل سیاست های فرهنگی به رویه مشکل داریم

لاله افتخاری با بیان اینکه در تبدیل سیاست های فرهنگی به رویه ها و قانون مشکل داریم، گفت: البته در مجلس کمیسیون فرهنگی که به طور کلان کار فرهنگی دارد، کارهای مربوط به تقنین انجام می شود که جایگاه کارشناسی قدرتمندی را ایجاد کرده است. در حوزه اجرا نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند و در واقع نمی توانند از این مهم شانه خالی کنند.
مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: باید جوان ها و مردم و همچنین تربیت کودکان مان را به گونه ای تنظیم کنیم که از همان ابتدا ذهنشان متوجه دوخطر بسیار مهم باشد؛ رعایت نکردن عفاف در حوزه اقتصادی و رعایت نکردن عفاف در حوزه مسائل جنسی.

برنامه "ضیافت" رادیو گفت و گو با موضوع هفته عفاف و حجاب و با حضور دکتر لاله افتخاری عضو هیئت علمی دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، فاطمه ریحانی مدیر حوزه علمیه فاطمه اطهر تهران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابوالحسن موسوی مدرس حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین احمد رضا مطلبی مدرس حوزه و دانشگاه به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابوالحسن موسوی با اشاره به اهمیت موضوع عفاف و حجاب، گفت: نخستین خوشبختی که عفاف و حجاب برای انسان به ارمغان می آورد، این است که انسان را از چیزی که به او آسیب می رساند، دور می کند یعنی از سوق یافتن به سمت گناه دور می ماند.

وی ادامه داد: آنچه در دین اسلام اهمیت دارد، ترک گناه و دوری از آن است و نسبت به انجام واجبات نیز مقدم است که به این موضوع، عفاف می گویند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عفاف منحصر به مسائل جنسی و پوشش نیست، عنوان داشت: عفاف مسائل مختلفی دارد که باید به طور مفصل به آنها پرداحت اما به طور پیش فرض آنچه از طرح مسئله عفاف به ذهن می رسد، مباحث پوشش و جنسی است و در بسیاری از روایت ها نیز در این باره گفته شده است. البته در مورد مسائل اقتصادی نیز این موضوع مطرح شده است؛ اینکه به مال حلال بپردازیم و مال حرام را از زندگی خودمان برای همیشه از بین ببریم از مصادیق عفت است.

وی با اشاره به اینکه افراد در مورد مسائل اقتصادی خودشان را فریب می دهند، گفت: برخی برای خودشان قانون می گذارند و مثلا حقوق نجومی برای خودشان ایجاد می کنند و چون قانونی برای آن تصویب کرده اند فکر می کنند، صحیح است. باید جوان ها و مردم و همچنین تربیت کودکان مان را به گونه ای تنظیم کنیم که از همان ابتدا ذهنشان متوجه دوخطر بسیار مهم باشد؛ رعایت نکردن عفاف در حوزه اقتصادی و رعایت نکردن عفاف در حوزه مسائل جنسی.

در ادامه دکتر لاله افتخاری با اشاره به فلسفه نامگذاری ۲۱ تیر به عنوان روز حجاب و عفاف، بیان داشت: در چنین روزی زنان و مردان شجاعی در مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند تا نقشه های استعمار برای از بین بردن حجاب زنان ایرانی نقش بر آب شود. آن روز رضاخان با به توپ بستن حرمت مسجد شاهچراغ نه حرمت حرم، نه حرمت مسجد و نه حرمت مردم بی دفاع را نگه داشت.

وی افزود: آنها آن روز چنین اقدامی کردند تا اگر کسانی امروز خواستند با سند ۲۰۳۰ راه نفوذ بیگانه را به میهن باز کنند، موفق نشوند. پیامبر از دو چیز بعد از خودشان خوف داشتند؛ عدم عفت در مال یا همان مال حرام و عدم عفت در حجاب و مسائل جنسی. مردمی که آن روز در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کردند، کسی برایشان حکم نداده بود اما ایستادند تا دشمن در این حوزه ورود نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه ترویج عفاف نیاز به یک مدیریت منسجم دارد، اظهار داشت: در کشور دستگاه های سیاست گذاری خاص در عرصه فرهنگ داریم مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که در هیچ کشوری چنین دستگاهی وجود ندارد. در این دستگاه افراد صاحب نظر، روسای قوا و نمایندگان دستگاه های مختلف حضور دارند و هیچ کم و کسری در این دستگاه ندارد که به همین دلیل تصمیمات این شورا اهمیت زیادی دارد و به حکم قانون لازم الاجرا هستند. علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست های کلان فرهنگی که توسط مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص طراحی و تهیه و ابلاغ می شود.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در تبدیل سیاست های فرهنگی به رویه ها و قانون مشکل داریم، گفت: البته در مجلس کمیسیون فرهنگی که به طور کلان کار فرهنگی دارد، کارهای مربوط به تقنین انجام می شود که جایگاه کارشناسی قدرتمندی را ایجاد کرده است. در حوزه اجرا نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند و در واقع نمی توانند از این مهم شانه خالی کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا مطلبی با تصریح بر اینکه مسئله عفاف و حجاب مسئله ویژه ای است، اظهار داشت: به مسئله حجاب و عفاف نه تنها اسلام بلکه استعمار نیز توجه داشته است. بعد از رحلت پیغمبر اسلام، یک انحراف در اسلام ایجاد شد و تفسیر غلطی در خصوص حجاب صورت گرفت و اهل بیت نیز تلاش کردند این تفسیر به درستی ایجاد شود اما تقابل زیادی صورت گرفت و به این شکل تفسیرهای غلطی که امروز نیز وجود دارد حاصل آن انحراف ها است.

وی اضافه کرد: یکی از راه هایی که استعمار می تواند به دولت های اسلامی ضربه بزند، بحث بی حجابی است یعنی راه کم هزینه ای که می تواند اثرات زیادی بر جامعه اسلامی بگذارد. البته این تقابل از قدیم وجود داشته است و الان هم به دلیل دید غلطی که از دین دارند، تفسیر غلطی از حجاب دارند در حالی باید دید درباره حجاب چه چیزی گفته می شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن بیان داشت: خداوند در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور می فرمایند ابتدا عفت داشته باشید و بعد حجاب تان را رعایت کنید یعنی همه کسانی که ایمان آورده اند باید به عفت چشم داشته باشند و بعد بدن خود را از نامحرم حفظ کنند.

وی با بیان اینکه حجاب دو مفهوم ایجابی و سلبی دارد، عنوان داشت: یک بعد حجاب سلبی و یک بعد دیگر ایجابی است. بعد ایجابی آن وجوب پوشش اسلامی بدن از نامحرم است. بعد دوم آن که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بعد سلبی حرام بودن خودنمایی به نا محرم است. خیلی زمان ها بعد ایجابی یعنی پوشش اسلامی رعایت شده است اما بعد دوم یعنی جنبه سلبی آن رعایت نشده است در حالی این دو بعد مانند یک بال می مانند یعنی باید در کنار هم قرار بگیرند تا حجاب اسلامی صدق کند.

در ادامه فاطمه ریحانی با تائید این موضوع که کار قانون گذاری زیاد انجام شده است، گفت: در ساختارها و چینش قوانین و مراکز فرهنگی خوب عمل کرده ایم و به قول رهبر عزیز محتوا و بنیه علمی کشور قوی است اما آنچه آشکارا داریم می بینیم، در بحث رعایت حجاب و در عرصه عمل خیلی موفق نبودیم. برای آسیب شناسی این موضوع باید به پیشینه این مسئله بپردازیم در حالی که وضعیت کنونی نتیجه اقدامات سابق است.

وی تصریح داشت: حجاب نتیجه حیا است و حیا نیز فطری است یعنی نه قانون بشر این را نوشته است و نه در فرهنگ و ساختار خاصی گفته شده است. وقتی به ادیان گذشته و حتی تاریخ نگاه می کنیم در خیلی از تمدن ها مانند یونان و رم و یا ایران باستان، پوشش زن ها وجود داشته است. در آثار ویل دورانت تمامی این مباحث را در اقوام و ملل مختلف بررسی کرده است. در ایران باستان اگر به تاریخ خشایار شاه نگاه کنید، می بینید همسر او از پوشش مناسبی برخوردار بوده است.

مدیر حوزه علمیه فاطمه اطهر تهران با اشاره به پوشش در ادیان دیگر، اظهار داشت: در مسیحیت و یهود پوشش جنبه افراطی دارد در حالی که اسلام نگاه متعادلی به آن دارد. اسلام نگاه و جنس مخالف به هم را رابطه انسانی به هم کرده است و روابط آنها را بر پایه رابطه جنسیتی نگذاشته است.

وی تصریح داشت: امروز باید بنیه بینشی جوانان تحریک شود و اندیشه آنها به سمت حقیقت سوق پیدا کند. جوانان باید بدانند پوشش در تاریخ ایران یک پوشش کامل است که به عنوان مثال می توان به دوران قاجار نگاه کرد که زن ها از پوشیه استفاده می کردند.

https://shoma-weekly.ir/RP3oPf