بین الملل

در این توافق نه آمریکا ضرر کرد و نه سوریه

توافقی که میان لاوروف و کری انجام شد یک توافق شش ماده‌ای است و سوریه بر طبق این توافق نامه و با توجه به قولی که روس‌ها به آنها دادند عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شد و به عقیده من دولت سوریه از این توافق راضی است.
حسین رویوران در گفتگو با «شما» در خصوص تحولات سوریه و توافق صورت گرفته میان لاوروف و کری برای عضویت سوریه در کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی اظهار داشت: توافقی که میان لاوروف و کری انجام شد یک توافق شش مادهای است و سوریه بر طبق این توافق نامه و با توجه به قولی که روسها به آنها دادند عضو کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی شد و به عقیده من دولت سوریه از این توافق راضی است.

وی با اشاره به تغییراتی که در فضای استراتژیک منطقه بعد از جنگ سی و سه روزه و بیست و دو روزه اتفاق افتاد گفت:  در جنگ سی و سه روزه و بیست و دو روزه اهمیت جنگ موشکی در منطقه برای همه ثابت شد و سوریه با این شرط برای عضویت در کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی عضو شد که روسیه از آنها حمایت موشکی بکند و موشک در اختیار آنها قرار دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه هدف آمریکا را از ورود به مناقشه سوریه برآورده کردن خواست رژیم صهیونیستی مبنی بر از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه دانست و خاطرنشان کرد: آمریکا برای برآورده کردن خواست اسرائیل و از بین بردن تهدیدات سوریه برای اسرائیل گام به صحنه مناقشه سوریه به طور مستقیم گذاشت و این مسئله را در نظر داشت که سلاحهای شیمیایی و هسته ای بیشتر از این که جنبه کاربردی داشته باشند جنبه تهدید دارند و با امضای توافقنامه تا حدی توانست تهدیدات سلاحهای شیمیایی سوریه را برای اسرائیل کم رنگ کند.

رویوران اجرای توافقنامه شش مادهای میان کری و لاوروف را دچار مشکل دانست و افزود: با توجه به این که دولت سوریه به همه جای کشورش مسلط نیست نمی تواند بازرسان سازمان ملل را به راحتی برای بازدید از سلاحهای شیمیایی به مناطق مختلف کشور ببرد این قسمت از مراحل اجرایی توافق نامه در هالهای از ابهام قرار دارد. همچنین ممکن است که مخالفان سوری از محل این سلاحها با خبر شوند و آنها را از بین ببرند و یا خودشان به آنها مسلط شوند که این مسئله می تواند خطرات زیادی را برای حکومت اسد داشته باشد.

وی دولت سوریه را برتر از مخالفان در صحنه میدانی سوریه قلمداد کرد و گفت: دولت سوریه در صحنه میدانی برتری خوبی نسبت به مخالفان دارد که این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود زیرا در بلند مدت و به تدریج باعث می شود که توان مخالفین تحلیل برود و توان مقابله با ارتش را از دست بدهند ولی در کوتاه مدت شاید سود خاصی برای دولت سوریه نداشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه راه حل سیاسی را بهترین راه برای حل بحران سوریه دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط معمول و بدون در نظر گرفتن راه حل سیاسی در سوریه دولت اسد شاید حداقل 5 سال زمان برای بیرون کردن مخالفان لازم داشته باشد ولی اگر راه حل سیاسی مطرح شود به راحتی می توان این زمان را کاهش داد.

رویوران در پایان مذاکرات ژنو 2 را در راه خاتمه دادن به بحران سوریه بسیار مهم و پر اهمیت دانست و اظهار کرد: اگر راه حل سیاسی در مذاکرات ژنو تحقق یابد و دولت سوریه در غالب این مذاکرات با مخالفان خود توافق کند مسلط شدن دولت سوریه به مخالفان به حداقل زمان خواهد رسید و شاید این مدت تا 5 ماه هم کاهش یابد ولی هر راه حلی غیر از راه حل سیاسی نمی تواند به بهبود زود هنگام شرایط در سوریه کمک کند.

 

https://shoma-weekly.ir/jmzbx4