بین الملل

درک اسرائیل از قدرت نظامی حزب الله بر اساس حدس و گمان است

جنگ 33 روزه علیه لبنان به افکار عمومی یادآوری کرد که شکست ناپدیری ارتش اسرائیل افسانه‌ای بیش نیست هربار که اسرائیل جنگی را راه انداخته است خود را یک گام از اصل سازش دور می کند.

علیرضا بخشی استوار _ جنگ 33 روزه بدون شک یکی از بزرگترین اشتباه های استراتژیک و از جمله برنامه های راهبردی نامعقولی بود که اسرائیل را با بحران های متعددی در سطح منطقه و جهان رو به رو کرد ، بحران‌هایی که تبعات آن هنوز دامن این کشور را در جبهه های مختلف گرفته است، در روزهای پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه و به منظور بررسی چشم انداز امنیت منطقه با توجه به سیاست‌های قدرت طلبانه اسرائیل با کن اوکیف ، تحلیلگر سیاسی و فعال حقوق بشر، انگلیسی تبار ساکن آمریکا به گفتگو پرداختیم.

شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه تا چه میزان مشروعیت رژیم صهیونیستی را زیر سؤال برد؟

جنگ 33 روزه اصل موجودیت و مشروعیت اسرائیل و پایه های این رژیم در صحنه جهانی و در اذهان مردم جهان را بیش از هر زمان دیگری سست کرد. اسرائیلی ها برای مشروعیت بخشیدن به موجودیت خود، بیش از پیش خود را در معرض خطر قرار دادند و به تبع آن امروز خود را در معرض تهدیدهای غیر قابل جبرانی می‌بینند و تلاش می کنند تا موجودیت خود در عرصه جهانی را با رفتارهای پر دردسر و ناهنجار و به هر نحوی ممکنی توجیه کنند.

رژیم صهیونیستی در سایه حمایت های مالی و نظامی آمریکا و کشورهای دیگری در غرب همواره صلح جهانی و منطقه ای را به مخاطره انداخته است. مسئله ثبات امنیت در سرزمین های اشغالی، بزرگترین دغدغه اسرائیلی هاست که بدون شک به عنوان یک اصل در سیاست خارجی این کشور همواره بحران هایی را در سطح منطقه و جهان به وجود آورده است.

اسرائیلی‌ها برای ایجاد ثبات و امنیت در سرزمین های اشغالی به ایجاد بحران در سطح منطقه و جهان دست می زنند؟ این روند چه چشم اندازی را برای آنها رقم خواهد زد؟

اسرائیلی ها مدت هاست که قصد دارند با ایجاد بسترهای متفاوت به یک تصویرسازی جدید از خود در محیط بین المللی دست بزنند تا از این بحران آفرینی‌ها بکاهند. نخستین اشاره ها به این تصویر‌سازی جدید مربوط به دهه 70 میلادی است که رسانه هایی چون واشنگتن پست برنامه هایی را برای تصویر سازی بین المللی درباره اسرائیل توصیف کردند.

مقامات اسرائیل در صدد تغییر تصویر ارائه شده از خود در افکار عمومی جهان بودند تا به زعم خود سوء برداشت ها و اطلاعات غلطی که از این رژیم در اذهان عمومی شکل گرفته را پاسخ دهند و تصویر واقع گرایانه‌ای از خود به جهانیان عرضه کنند تا جایی که وزارتخانه ای را در سرزمین های اشغالی تشکیل دادند که مسئول تربیت و فرستادن یهودیان به منظور تبلیغ و تغییر افکار عمومی به سراسر جهان بود که در واقع این افراد سفیران فرهنگی اسرائیل بودند.

اما به نظر می‌رسد این مسئله تا به حال نتیجه‌ای نداشته است چرا که طی این سال ها اسرائیل مسبب بیشترین درگیری ها نظامی و آغازگر جنگ های متعددی همچون جنگ 33 روزه بوده است و این چهره واقعی اسرائیل را نشان داده است؟

خصلت یهودیان و روش اصلی و مورد استفاده آن ها در مقام سفرای فرهنگی و رد اتهام های وارده بر این رژیم به شیوه پاسخگویی مستقیم، تهاجمی و فرافکنانه صورت گرفت چرا که خوی برتری طلبی یهودیان به آنها اجازه نمی دهد در مقام صلح و فرهنگ با دیگران رابطه داشته باشند.

همانطور که شما گفتید نتایج این جنگ و جنگ های بعدی با فلسطینی ها در غزه چهره مظلومانه ای که اسرائیل برای به‌دست آمدن آن تلاش می کند را از بین برد حتی با دست گرفتن بهانه بزرگ «اسرائیل زیر آتش دشمن است» در جنگ هشت روزه که اسرائیلی ها در سطح بین المللی منتشر کردند.

جنگ 33 روزه تا چه میزان برنامه های اسرائیل را بی‌نتیجه گذاشت؟

جنگ 33 روزه علیه لبنان به افکار عمومی یادآوری کرد که شکست ناپدیری ارتش اسرائیل افسانه‌ای بیش نیست هربار که اسرائیل جنگی را راه انداخته است خود را یک گام از اصل سازش دور می کند.

این جنگ مسئله صلح اعراب با اسرائیل را ناتمام گذاشته و ناکامی بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و مطمئناً به نتیجه نرسیدن کنفرانس آناپولیس در مریلند آمریکا مقدمه ای برای جنگ‌های بعدی بود و عملاً بهانه های اسرائیل برای ایجاد ناامنی در منطقه را به تباهی کشید.

اما همانطور که گفته شد اسرائیل سیاست خارجه خود را بر اساس جنگ و ایجاد ناامنی در منطقه و در سطح جهان پایه گذاری کرده است با این حساب احتمال وقوع جنگ با توجه به شرایط امروز منطقه از جمله بحران سوریه، ناآرامی در لبنان و عراق و حتی اعتراض های مردمی در ترکیه و مصر وجود ندارد؟

این رژیم چنان وحشتی از کشورهای منطقه دارد که به بهانه های واهی با وجود تمامی موازین بین‌المللی به کرات به همسایگان خود حمله کرده و آغازگر جنگ هایی بوده که به کشتار وحشیانه غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی و لبنانی و حتی امروز در سوریه منجر شده است، این احتمال که اسرائیل آغازگر جنگ باشد همیشه وجود دارد.

نکته مهمی که در درگیری های متعددی این سالها بین اسرائیل و جبهه مقاومت در جنگ های 33 روزه ، 22 و 8 روزه از سوی صهیونیست ها نادیده گرفته شد توان و قدرت نظامی حزب الله و حماس بود، آیا این توان نظامی قدرت بازدارندگی در برابر زیاده خواهی اسرائیلی ها را دارد؟

این نکته بسیار مهم است، داده های اطلاعاتی اسرائیل از توان نظامی حزب الله در جنگ 33 روزه و حماس در جنگ های 22 و 8 روزه، داده هایی میدانی نبود و بیشتر بر اساس اطلاعات غلطی بود که از طریق جاسوسان موساد شکل گرفته بود، که البته آسیب زیادی به ارتش این رژیم وارد کرد. از سال 2006 و پس از پایان جنگ 33 روزه، اسرائیلی ها به این مسئله تأکید داشتند که باید بدون مداخله نظامی و با ایجاد یک قدرت نرم در سطح جهانی و منطقه ای توسعه طلبی خود را پیگیری کنند، اما با توجه به مسئله برتری طلبی که ذکر کردم جنگ و توسعه طلبی جنگ افروزانه؛ سیاست همیشگی اسرائیل است.

یعنی جنگ ادامه دارد؟

بله چون اسرائیلی ها قدرت نرم ندارند حتی داخل سرزمین‌های اشغالی.

https://shoma-weekly.ir/k0u5PW