سیاسی

درسهای نبرد غزه برای جهان اسلام

مقاومت جانانه مردم غزه و حماس موجب گردید در‌‌ همان یک هفته اول، اسرائیل از طریق مصر درخواست آتش بس بدهد که با درخواست بحق حماس که شکستن محاصره غزه و بازگشایی بدون چون و چرا گذرگاه رفح بود مواجه شدند. اما ارزیابی کار‌شناسان از این جنگ رسیدن به‌‌ همان نظریه دبیرکل حزب الله است. یعنی این‌ها مانند تارعنکبوت هستند که با نسیمی از هم می‌پاشند.
دکتر علیرضا اسلامی در مورد جنگ اخیر غزه در انجمن اصناف و بازارگفت: اهداف اسرائیل از جنگ فعلی شامل محاصره کامل غزه، نابودی کامل حماس، منهدم نمودن تونلهای کمک رسانی به مردم غزه، نابود نمودن سلاحهای مقاومت و تسلط بر منابع نفت و گاز موجود در غزه است. حتی در این جنگ روابط بسیار خوب خود را با یکسری از کشورهای عربی علنی نمودند. از دیگر اهداف اسرائیل اختلال در مذاکرات هستهای ایران است. بگونهای که نشان دهند ایران با حمایت از حزب الله، بگمان خودشان حامی گروههای تروریستی میباشد و روند مذاکرات را متوقف نمایند.

وی گفت: نتایجی که این جنگ برای اسرائیل جنایتکار به ارمغان آورد، استفاده از مقدار زیادی از تسلیحات جنگی بود، آنها چندی است از لحاظ دریافت بودجه برای تسلیحات جنگی دچار مشکل بودند اینگونه مشکل خود را حل نمودند. از دیگر نتایج برای آنها ویران نمودن زیر ساختهای غزه و تعداد زیادی مسجد، مدرسه و خانه در غزه بود ضمن اینکه مقاومت جانانه مردم مظلوم این منطقه موجب گردید بسیاری از تفکرهایی که در مورد ارتش اسرائیل در ذهن مردم دنیا بوجود آمده بود درهم بشکند و حتی حماس موفق به عکسبرداری از شهرهای اسرائیل توسط پهبادهای اطلاعاتی گردید.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه یک فروند هواپیمای F۱۶رژیم صهیونیستی نیز ساقط گردید و تعداد ۱۶۱ اسرائیلی به هلاکت رسیدند و بیش از ۱۰۶۷ نفر نیز مجروح و اسیر شدند.

اسلامی گفت: موشکهای بسیاری به سمت اسرائل شلیک شد که برخورد تعدادی از این موشکها به اهداف از پیش تعیین شده موجب شکستن آن گنبد آهنی معروف با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گردید. از دیگر آثار این جنگ تحول در کرانه باختری بود که به دلیل وسعت بیشتر نسبت به غزه این تحرکات دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه خیزش مردم جهان در برابر اسرائیل غاصب و عدم بازگشت ۸۰ درصد از شهرک نشینان اسرائیلی به منازل خود و همچنین فراخوانی سفرای اسرائیل از کشورهای مختلف و برکناری فرمانده نیروی هوایی این رژیم از تبعات این جنگ برای اسرائیل بود، گفت: در این میان حماس و مقاومت باید در چهار جبهه مختلف میجنگید: ۱-ارتش اسرائیل۲-نیروهای خودگردان۳-کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه و ۴- مصر و عربستان سعودی این بار سنگین و حملات پی در پی اسرائیل موجب تخریب زیر ساختهای غزه گردید. حتی جالب است بدانید کمکهایی که اعراب برای مردم غزه ارسال نمودن در واقع یک نوع جاسوسی برای اسرائیل بود زیرا با ردیابهایی که درون کمکها تعبیه شده بود مختصات را جهت حمله به اسرائیل میدادند.

فرزند شهید اسلامی افزود: مقاومت جانانه مردم غزه و حماس موجب گردید در‌‌ همان یک هفته اول، اسرائیل از طریق مصر درخواست آتش بس بدهد که با درخواست بحق حماس که شکستن محاصره غزه و بازگشایی بدون چون و چرا گذرگاه رفح بود مواجه شدند. اما ارزیابی کارشناسان از این جنگ رسیدن به‌‌ همان نظریه دبیرکل حزب الله است. یعنی اینها مانند تارعنکبوت هستند که با نسیمی از هم میپاشند.

اسلامی با بیان اینکه درسهایی که باید از این جنگها بر علیه غزه بگیریم اینست که راه حل فلسطین مذاکره سیاسی نیست، گفت: زیرا همیشه این مذاکرات با شکست همراه بوده و یا به ضرر مردم مظلوم فلسطین است دوم اینکه عدم تامین نیازهای مقاومت توسط دولتها از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و عدم تحقق آرزوی دیرین اسرائیل یعنی حمله به ایران نیز از درسهایی است که باید آنها آنرا مد نظر قرار دهند. ۴-آموزشهای نیروهای نظامی بصورت عملیاتی نیز از نکات بارز این جنگها بوده است.

https://shoma-weekly.ir/D2wRH2