بین الملل

درخواست های جدید روی میز ژنو

نشانه ها حکایت از آن دارد که در حالی که ایران مایل به متمرکز شدن مذاکرات در یک موضوع خاص یعنی موضوع هسته ای است، اما دولت امریکا تمایل دارد هم زمان چندین موضوع منطقه ای و امنیتی و اخیرا مسائل مرتبط با حقوق بشر را هم در کنار موضوع هسته ای روی میز مذاکرات بگذارد.
رضا الیاسی - در حالی که ایران و گروه 1+5 تا چند روز دیگر در ژنو دور جدید مذاکرات خود را آغاز خواهند کرد، به نظر می رسد دو طرف در این باره که باید بر یک موضوع خاص یعنی مسئله هسته ای متمرکز باشند یا به طور موازی درباره چند موضوع دیگر از جمله سوریه هم مذاکره کنند، اختلاف دارند.
با این حال درحالی که گمانه زنی برخی رسانه ها به نقل از مقامات آگاه از بسته پیشنهادی جدید ایران برای گروه 1+5، پرده برداشته اند، چشم انداز نشست ژنو هنوز هم مبهم است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است: پیشنهاد قبلی 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که بهمن ماه گذشته روی میز مذاکرات آلماتی گذاشته شده بود به تاریخ پیوسته و این گروه باید پیشنهاد جدیدی ارایه کند. کمتر از 24 ساعت جان کری، همتای آمریکایی او اعلام کرد، ایران یا باید به بسته پیشنهادی پاسخ دهد یا اینکه خود یک پیشنهاد جدید روی میز بگذارد.
کری در کنفرانس خبری مشترک با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است: گروه 1+5 در آلماتی پیشنهادی روی میز گذاشت و فکر نمی کنم ایران واقعا به این پیشنهاد خاص پاسخ داده باشد. بنابراین آنچه که برای ما لازم است، رشته پیشنهادهای ایران است که کاملا مشخص کند آنها چگونه می توانند به جهان نشان دهند که برنامه‌ هسته‌ای شان صلح آمیز است. من از سخنرانی اواخر سپتامبر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل دلگرم شدم. روحانی در این سخنرانی خود را متمایز از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور بسیار محافظه کار قبل از خود، نشان داد. اما تفاوت تنها در کلام نباید باشد بلکه تفاوت در عمل نیز باید دیده شود. اگر این اتفاق بیفتد، «آمریکا و متحدانش کاملا آماده‌اند برای پاسخگویی به این اقدامات گام بردارند».

ادعایی برای بسته جدید پیشنهادی ایران
یک روز پس از این موضع گیری جان کری، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه نوشت ، ایران بسته پیشنهادی جدیدی را آماده کرده که شامل توقف تولید سوخت هسته ای با کاربرد تسلیحاتی است. یک دیپلمات غربی در این زمینه مدعی شده است: ایرانیان آماده اند با پیشنهادی جدی به ژنو بروند که کاهش تعداد سانتریفوژهای فعال، حجم غنی سازی و افزایش نظارت ها را شامل می شود. همچنین به نظر می رسد که تهران پیشنهاد توقف غنی سازی 20 درصدی را برای مراحل اولیه ارایه کند.

واکنش ایران به تعطیلی فردو
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به انتشار این خبر می گوید: بحث تعطیلی فردو مطرح نیست و در صورت ارایه این طرح، مجلس با آن مخالفت می‌کند. پیش از این نیز برخی مقامات دیگر در تهران تاکید کرده بودند که هیچگاه فعالیت فردو را متوقف نخواهند کرد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی درباره ادعای برخی منابع غربی درباره پیشنهاد تعطیل شدن فردو از سوی ایران گفت: تعطیلی سایت فردو کذب محض است.
به هر ترتیب مقامات تهران می گویند علاوه بر لغو تحریم ها، خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی برای ایران هستند. وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران مانند اوباما می گوید: ایالات متحده حقوق مردم ایران برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت می شناسد اما او نیز مانند رئیس جمهور کشورش اش از اشاره به این نکته که آمریکا حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت می شناسد، پرهیز دارد.
نشانه ها حکایت از آن دارد که در حالی که ایران مایل به متمرکز شدن مذاکرات در یک موضوع خاص یعنی موضوع هسته ای است، اما دولت امریکا تمایل دارد هم زمان چندین موضوع منطقه ای و امنیتی و اخیرا مسائل مرتبط با حقوق بشر را هم در کنار موضوع هسته ای روی میز مذاکرات بگذارد.

https://shoma-weekly.ir/bC0Jft