سیاسی

دخالت روحانی در صلاحیت نامزدها خلاف قانون اساسی است

تشخیص صلاحیت نامزدها با شورای نگهبان است و مطالبه احراز صلاحیت برای کسانی که از منظر این نهاد فاقد صلاحیت هستند دخالت در حدود وظایف آنها است.
مدیر مؤسسه مطبوعاتی شما درباره سخنان اخیر حسن روحانی اظهار داشت: مطابق آنچه بر اساس مصرح اصل 57 قانون اساسی تفکیک قوا خوانده می شود، همچنین اصل 122 که مسئولیت رئیس‏ جمهور را در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده وی گذاشته شده می شناسد؛ رئیس جمهور حق مداخله در وظایف شورای نگهبان -که ذیل فصل ششم قانون اساسی و قوه مقننه تعریف گردیده- را ندارد.

محمد مهدی اسلامی در پاسخ به مثلث آنلاین تصریح کرد: تشخیص صلاحیت نامزدها با شورای نگهبان است و مطالبه احراز صلاحیت برای کسانی که از منظر این نهاد فاقد صلاحیت هستند دخالت در حدود وظایف آنها است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: یکبار چنین دخالتی منجر به تجربه تلخ شکل گیری مجلس ششم شد که حتی رئیس آن که از شیوخ اصلاحات بود، مواضع برخی نمایندگان را بدتر از صدای اسرائیل دانست و رخدادهای تلخی بر علیه منافع ملی در آن رقم خورد که کتابها درباره آن نوشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: باید از تجربه عبرت گرفت. مُرّ قانون قانون اساسی تفکیک قوا و عدم دخالت رئیس قوه مجریه در ارکان قوه مقننه است. نباید سلایق سیاسی منجر به عبور از این میثاق ملی گردد.

https://shoma-weekly.ir/wjHgeE