بین الملل

دخالت خارجی باعث شکست مذاکرات می‌شود

کسانی که به عنوان معارضین سوری در مذاکرات حضور پیدا می‌کنند به هیچ عنوان مورد قبول مخالفان بشار اسد و تروریست‌ها نیستند و نمی‌توان گفت توافق با آن‌ها به معنای توافق معارضان دولت سوریه است.
بعد از شکست مذاکرات ژنو۲ روزنامه کامرسانت روسیه خبر داد که جان کری وزیر امورخارجه آمریکا پیشنهاد جدیدی برای حل بحران سوریه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ به سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه داده است. این پیشنهاد به این شکل است که برای حل بحران سوریه حامیان و مخالفان دولت اسد بر سر میز مذاکره بنشینند و بر طبق این تقسیم بندی مذاکرات پنج جانبه میان ایران، عربستان سعودی، ترکیه، روسیه و آمریکا اتفاق بیفتد. به گفته این روزنامه روسی، مسکو از این پیشنهاد آمریکاییها استقبال کرده است و ممکن است این پیشنهاد مطرح شود. به بهانه این پیشنهاد و همچنین اذعان جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به شکست مذاکرات ژنو۲ به سراغ حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل خاورمیانه و مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

 حسین شیخ الاسلام در گفتگو با «شما» در خصوص انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد جدید کری به لاوروف در خصوص برگزاری اجلاس ۵ جانبه با کشورهای حامی و مخالف دولت بشار اسد اظهار کرد: این پیشنهاد مختص به همین برهه بعد از مذاکرات ژنو۲ نیست و قبل ازاجلاس هم این صحبت مطرح بود که با مخالفت جمهوری اسلامی همراه شد.

 وی افزود: آمریکاییها قصد داشتند در حاشیه اجلاس ژنو۲ این اجلاس ۵ جانبه با حضور مخالفان دولت اسد یعنی ترکیه، عربستان و آمریکا در مقابل حامیان وی یعنی ایران و روسیه برگزار کنند که با حضور نیافتن ایران و مخالفت کشور ما با این نوع نگرش این اجلاس عملا تکذیب شد.

 مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی دخالت کشورهای خارجی در حل بحران سوریه را باعث شکست خوردن این مذاکرات دانست و افزود: شکست مذاکرات ژنو۲ که خود آمریکایی ها هم به آن اذعان داشتهاند این درس را به همه داد که دخالت خارجی باعث شکست خوردن مذاکرات میشود و هیچ تاثیری بر روند حل بحران سوریه نخواهد داشت.

 شیخ الاسلام راه حل برطرف کردن بحران سوریه را گفتگو میان گروههای مختلف در داخل سوریه دانست و افزود: باید شرایطی فراهم شود که گروههای مختلف از مردم سوریه بدون دخالت خارجی با یکدیگر صحبت کنند تا بحران سوریه به سمت برطرف شدن حرکت کند.

 وی از پیشنهاد روسیه با همین محتوا قبل از مذاکرات ژنو۲ به آمریکا خبرداد و گفت: در حال حاضر که آمریکاییها این پیشنهاد را مطرح میکنند در حالی است که چند ماه قبل روسها پیشنهادی با چنین محتوایی بیان کردهاند که آمریکاییها در آن مقطع آن را نپذیرفتند.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آمریکاییها خود به نقش ایران در حل بحرانهای منطقه واقف هستند ولی در عمل برای حل بحران سوریه با توهمات خود پیش میروند.

 شیخ الاسلام در ادامه گفت: کسانی که به عنوان معارضین سوری در مذاکرات حضور پیدا میکنند به هیچ عنوان مورد قبول مخالفان بشار اسد و تروریستها نیستند و نمیتوان گفت توافق با آنها به معنای توافق معارضان دولت سوریه است.

 وی اختلافات عمیق میان مخالفان سوریه را باعث به توافق نرسیدن هرگونه مذاکره با معارضین بشار اسد دانست و افزود: نمیتوان با گروهی که خودش در دورن خودش اختلاف دارد، مذاکره کرد و یا به توافق رسید.

 مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل در پایان
راه
حل سوری سوری را تنها راه حل بحران سوریه دانست و گفت: باید دست دخالت خارجیها از مذاکرات حل بحران سوریه کوتاه شود و نوعی مذاکرات سوری سوری برای حل بحران برقرار شود تا سوریه از وضعیت فعلی خارج شود.

https://shoma-weekly.ir/buyxdB