سیاسی

دانشگاه‌ اسلامی یعنی علوم انسانی مبتنی بر قرآن

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کازرون اظهار داشت: قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر اسلام به عنوان کانون اساسی اسلام به شمار می‌رود و هیچ چیزی در این دنیا یافت نمی‌شود که پایه و اساس آن در قرآن نیامده باشد.
حجت‌الاسلام محمد خرسند، قرآن کریم را دریایی نامحدود و اقیانوسی بی‌انتها توصیف و عنوان کرد: عظمت اقیانوس و دریا را فقط دریانوردان و غواصان که در عمق آن سیر می‌کنند متوجه می‌شوند و قرآن کریم نیز چنین حالتی دارد.

امام جمعه کازرون با ابراز تأسف از فهم ضعیف برخی مسلمان‌نماها از مفاهیم و تدبر بسیار گران‌قیمت قرآن کریم افزود: امروزه با برداشت ناصحیح از قرآن کریم گروه و فرقه‌ای تبدیل به بلای جان مسلمانان شده‌اند.

خرسند به برداشت ظاهری از برخی آیات قرآن کریم توسط فرقه ضاله وهابیت و تکفیری‌ها و سلفی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: این گروه و فرقه انحرافی دیگر مذاهب اسلام را کافر و مشرک می‌دانند و به اسم جهاد دست به زنا و نسل‌کشی در دنیای اسلام می‌زنند.

وی به تأثیر قرآن کریم در پیشرفت دنیای غرب اشاره کرد و گفت: امروزه برخی از اندیشمندان بی‌طرف دنیای غرب پیشرفت تمدن خود را مرهون مسلمانان می‌دانند و در این زمینه تألیفاتی را ارائه داده‌اند.

امام جمعه کازرون با اشاره به نقل قول یکی از دانشمندان فرانسوی بر عظمت و تأثیرگذاری دنیای اسلام بر دنیای غرب تصریح کرد: بر اساس این نظریه‌ها اگر تمدن اسلامی نبود حیات علمی غربی‌ها چند قرن به عقب می‌افتاد.

خرسند از تأثیرپذیری برخی اساتید دانشگاه‌های کشور از تفکرات اندیشمندان غربی ابراز تأسف کرد و افزود: این عده از اساتید با وجود اینکه قرآن و نماز می‌خوانند، اما به این باور نرسیده‌اند که قرآن کریم در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و روان‌شناسی به عنوان پایه و اساس نقش کلیدی دارد.

وی در ادامه بر تدوین علوم انسانی بر اساس تعالیم قرآنی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: زمانی دانشگاه‌های ما قرآنی و اسلامی خواهد شد که علوم انسانی آن مبتنی بر تعالیم قرآنی بنا شده باشد.

امام جمعه کازرون ادامه داد: امروزه آمریکا و اسرائیل رأس طاغوت بشریت هستند بنابراین کسانی که تدبر قرآن کریم را قبول دارند باید علیه استکبار به مبارزه برخیزند.

خرسند در پایان برگزاری محفل قرآنی در مراکز علمی و دانشگاهی را مایه برکت و اتفاقی بسیار زیبا توصیف کرد و متذکر شد: اسلام دین کامل و جامعی است که در آن علم و دانش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و به عنوان پایه و اساس قلمداد می‌شود.

به گزارش فارس، در این مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در رشته‌های تلاوت ترتیل، تلاوت تحقیق و حفظ به رقابت پرداختند.

https://shoma-weekly.ir/IF8aSU