بین الملل

دام طالبان برای ترکیه در پیش از حضور استراتژیک در افغانستان

یک فروند چرخ بال غیرنظامی در افغانستان توسط طالبان ربوده شد که 11 سرنشین داشت. این خبر روز گذشته منتشر شد که در مرحله اول غیرنظامی بودن چرخ بال نظرها را متوجه خود کرد اما مشخص شدن ملیت سرنشینان، سناریوی طالبان برای گروگان‌گیری را شفاف کرد.

یک فروند چرخ بال غیرنظامی در افغانستان توسط طالبان ربوده شد که 11 سرنشین داشت. این خبر روز گذشته منتشر شد که در مرحله اول غیرنظامی بودن چرخ بال نظرها را متوجه خود کرد اما مشخص شدن ملیت سرنشینان، سناریوی طالبان برای گروگانگیری را شفاف کرد.

به گزارش شما به نقل از رسانهها، دین محمد درویش سخنگوی والی لوگر گفت که این چرخ بال مربوط به شرکت ساختمانی امتاع ترکیه است و روز گذشته در مسیر خوست- کابل به دلیل خرابی وضع هوا، در منطقه ای که تحت کنترل مخالفان مسلح است، در ولایت لوگر در جنوب شرق افغانستان مجبور به نشست اضطراری شده است. درویش افزود: افرادی که گروگان گرفته شده اند ۷ شهروند ترکیهای، یک مترجم افغان و دو خلبان اوکراینی هستند. وزارت خارجه ترکیه هم با تائید این خبر اعلام کرده است که هشت تن از شهروندان این کشور در لوگر، از سوی طالبان به گروگان گرفته شده اند. اما در حالی که سخنگوی والی لوگر گفت که از راه های مختلف تلاش می کنند که گروگان ها را از اسارت طالبان درآورند، گروه طالبان با پخش خبرنامهای گفته اند که تمام 11 سرنشین چرخ بال را با خود به یک منطقه امن برده اند. تعداد 11 گروگان از سوی طالبان در حالی اعلام شده که به گفته سخنگوی والی لوگر تعداد سرنشینان 10 نفر بوده اند.

طبق اخبار منتشر شده از سوی منابع مختلف خبری تعداد سرنشینان ترک بین 7 تا 9 نفر است. نکته جالب توجه این است که این اتفاق 10 روز پس از سفر «عصمت یلماز» وزیر دفاع ترکیه به کابل برای تدوین توافقنامه استراتژیک با دولت افغانستان می افتد. پس از این سفر بود که آناتولی ترکیه پیش بینی کرد؛ «درمرحله جدید پس از عقب نشینی ناتو از افغانستان در آغاز سال 2014 ترکیه در زمره یکی از بزرگ ترین همپیمانان افغانستان بهشمار آید.»

در چنین شرایطی طالبان 7 مهندس ترک را به گروگان گرفته است. درویش گفته است که از شخصیت های متنفذ قومی و بزرگان محل برای نجات اتباع ترک و افغان خواسته اند که با سران طالبان صحبت کنند. سخنگوی والی لوگر به بیبیسی گفت که طالبان سرنشینان این هواپیمای غیرنظامی را با خود به منطقه «تنگ دره» ولسوالی ازره انتقال دادهاند
https://shoma-weekly.ir/c7w7tX