بین الملل

داعش در آستانه تاسیس جبهه‌ای جدید در عراق

داعش و القاعده اکنون با تمرکز نیروهای خود در شهر فلوجه عراق نا امنی‌های گستره ای را در عراق به وجود آورده‌اند. جریانی که اکنون به روشنی نشان داده است که می‌خواهد عراق را وارد سیاه‌ترین دوران خود بعد از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ تا کنون کند. هدف جدید تروریست‌ها از این اقدام، جرقه زدن آتش مذهبی تازه‌ای در میان مسلمانان با توجه به شکست اهداف در سوریه برای ساقط کردن نظام بشار اسد تعبیر می‌شود.
محمد علائی- پیروزیهای اخیر ارتش سوریه و ادامه پیشرویها در مناطق مختلف دمشق، حلب، حمص و درعا، به تغییر موازنه قدرت به سود نظام بشار اسد علیه تروریستها منجر شده است. ارتش سوریه با اتخاذ شیوههای جدید و مردمیکردن جنگ توانست بخش وسیعی از مناطق تصرف شده توسط تروریست هارا بازپس گرفته و باعث فرار آنها از خاک سوریه به سمت همسایگان عرب سوریه یعنی عراق و لبنان شده است.

داعش و القاعده اکنون با تمرکز نیروهای خود در شهر فلوجه عراق نا امنیهای گستره ای را در عراق به وجود آوردهاند. جریانی که اکنون به روشنی نشان داده است که میخواهد عراق را وارد سیاهترین دوران خود بعد از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ تا کنون کند. هدف جدید تروریستها از این اقدام، جرقه زدن آتش مذهبی تازهای در میان مسلمانان با توجه به شکست اهداف در سوریه برای ساقط کردن نظام بشار اسد تعبیر میشود.

در پس این اتفاقات را میتوان حضور عربستان را به وضوح مشاهده کرد. ریاض که تمام تلاشها در جبهه سوریه را شکست خورده میبیند، تلاش میکند با همکاری طارق الهاشمی که به این کشور پناهنده شده عملیات تروریستی خود را در شهرهای
شیعه
نشین عراق گسترش دهد. با وجود تمامی این تلاشها دولت المالکی توانسته با کمک و حمایت مردمی عشایر الانبار بخشهای وسیعی از این استان را از تروریستها بازپس گیرد و آرامش را به آنجا بازگرداند.

درکنار این اقدامات، رهبران و روسای قبایلی که به بازداشت رافع العیساوی وزیر دارایی سنیمذهب این کشور که به اتهام دخالت در تحرکات تروریستی توسط دولت مرکزی عراق بازداشت شده بود، اعتراض داشتند، اکنون با دیدن تجربه نا امنیها و اوضاع نابسامان سوریه طی سه سال اخیر خیلی زود متوجه این موضوع شدند که بازگذاشتن میدان برای شورشیان، نه تنها باعث برون رفت از این نزاع سیاسی نخواهد شد، بلکه به زودی ممکن است اوضاع کنونی سریعتر رو به وخامت گذاشته و سرنوشتی شبیه استانهای مختلف سوریه را به خود ببینند.

از این رو، از نوری المالکی خواستار خروج ارتش ازمنطقه شدند که این خواسته پاسخ مثبت دولت مرکزی را به همراه داشت تا این همکاری دو جانبه باعث پیشگیری از درگیری بیشتر و سوءاستفاده داعش شد.

درپشت پرده این اتفاقات، مشخصا عربستان بیشترین دشمنی با دولت شیعه عراق را دارد، چراکه از ابتدای سقوط نظام صدام حسین در این کشور، آنها هیچ دولتی که تاکنون بر سر عراق حاکم شده است را به رسمیت نشناخته بودند و اکنون تمام تلاش خودش را به کار گرفته که نه تنها دولت مالکی، بلکه این نظام جدیدی که بر عراق حاکم است را سرنگون کند و وضعیت را به قبل از ثبات برساند. از اینرو گروهک داعش که بخشی از القاعده است تلاش میکند تا مناطق غرب عراق که سنینشین است را تحت سیطره خودش قرار دهد و فرصتی را برای حاکمیت خود در تمام مناطق شمال سوریه ایجاد کند.

اما ماجرا در فلوجه تا حدی با دیگر مناطق درگیر با داعش متفاوت است. در فلوجه داعش در حال تسخیر شهر میباشد. علت آن هم به همکاری عشایر و برخی نمایندگان مجلس با تروریستها برمی گردد که در تقابل سنی و شیعه با دولت مالکی هستند.

در سالهای اخیر بارها آمریکاییها تلاش داشتند تا بر فلوجه مسلط شوند، اما مردم این شهر که از جنگجویان هستند اجازه این کار را به آنها ندادند. اکنون نیز تا قبل از آنکه داعش بتواند بر مناطق آن مسلط شود این روسای قبایل بودهاند که به خاطر اختلاف با مالکی اجازه حضور گروهک داعش را دادهاند. اگر آنها مخالف حضور آنها بودند، به سرعت القاعده را از شهر بیرون میکردند.

اکنون بسیاری راهبرد اصلی داعش را پی ریزی و برقراری، یک حکومت اسلامی درعراق و سوریه با محوریت جمعیت سنی این دوکشور میدانند که میتواند بزرگترین قدرت خاورمیانه را تشکیل دهد. این جمعیت میتواند در ‌‌نهایت در برابر جمعیت ۱۳ میلیونی شیعیان عراقی، علویان سوریه و لبنانی قرار بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/QshPV6