بین الملل

داعش؛ دارایی ارزشمند کاخ سفید در خاورمیانه

استون افزود: «داعش، دارایی آمریکاست که بهانه یا در واقع اسب تروآیی برای حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق و همچنین تغییر رژیم در سوریه فراهم می‌کند.»
کن استون، عضو «ائتلاف همیلتون برای توقف جنگ» در مصاحبه با پرس تیوی تاکید کرد هدف از این جنگ که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر درباره آن به اختصار توضیحاتی داد «از بین بردن» گروه تروریستی داعش نیست.

استون افزود: «داعش، دارایی آمریکاست که بهانه یا در واقع اسب تروآیی برای حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق و همچنین تغییر رژیم در سوریه فراهم میکند.»

این در حالی است که جتهای جنگنده، بمبافکن و پهپادهای آمریکایی از اوت گذشته مواضع داعش در عراق را هدف حملات هوایی خود قرار دادهاند. آمریکا و برخی از متحدانش از 1 مهر 1393 بدون اجازه دمشق یا حکم سازمان ملل در داخل سوریه نیز به اجرای حملات هوایی پرداختهاند.

علاوه بر این، واشنگتن هزاران نیرو به عراق اعزام کرده است و مدعی است این نیروها برای کمک به آموزش نیروهای عراقی و ارائه مشاوره به آنان در مقابله با تروریستهای داعش در عراق حضور دارند.

اوباما پس از دیدار با مقامهای بلندپایه وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری گفت: «ما اقدامات خود علیه داعش را در سوریه تشدید میکنیم. حملات هوایی ما برای هدف قراردادن تاسیسات نفت و گاز که بخش اعظم هزینه‌‌ عملیات داعش را فراهم میکند، ادامه خواهد یافت.» وی افزود این مقابله «تنها یک تلاش نظامی نیست؛ بلکه یک کمپین بلندمدت است.»

با این وجود، استون گفت تعداد این حملات «اندک و فاصله‌‌شان زیاد است.»

وی افزود: «دولت سوریه در مقایسه با ائتلاف تحت رهبری آمریکا روزانه ماموریتهای نظامی بیشتری اجرا میکند.»

استون خاطرنشان کرد بهرغم وعدههای اوباما برای «نابودی و ازبینبردن» داعش، آمریکا قصد دارد «این گروه را حفظ و از آن استفاده کند.»

اقدامات آمریکا علیه داعش تاکنون نتوانسته است جلوی پیشروی این گروه را بگیرد. این گروه تروریستی که کنترل بخشهایی از سوریه را در اختیار دارد، ژوئن سال گذشته تعدادی از نیروهای خود را به عراق فرستاد و به سرعت بخشهای زیادی از این کشور را در مرز سوریه اشغال کرد.

https://shoma-weekly.ir/ccH4SP