بین الملل

داعش برای امتیازگیری غرب در مذاکرات تهدید می کند

داعش از نگاه افراطی اندیشه و از طرف دیگر به واسطه ارتباطی که با تفکرات غربی در عملکرد دارد و فشاری که به مسلمانان می آورد و امتیازهایی که در منطقه به نیروهای خارجی می دهد، در مجموع می تواند در راستای سیاستهای آمریکا حرکت کند.
اوایل همین هفته روزنامه ساندی تایمز در گزارشی مدعی کشف اسنادی از منزل «عبدا... المشهدانی» معروف به «ابوالقاسم»، یکی از فرماندهان داعش توسط نیروهای ویژه عراق شد که بر اساس آن داعش برای جنگ علیه ایران برنامه ریزی می کند و در پی دسترسی به اسرار هسته ای و مواد هسته ای ایران است. ساندی تایمز نوشت، این اسناد همچنین از اعضای داعش می خواهد به ترور دیپلماتها، بازرگانان و فعالان اقتصادی و دانشگاهیان ایرانی اقدام کنند.

این خبر اگر چه فاقد هر گونه ارزش نظامی و استراتژیک است تا مورد استناد قرار گیرد، اما طرح رسانه ای آن با هدف ایجاد رعب در افکار عمومی، بزرگ جلوه دادن قدرت و برنامه‌های داعش و فشار بر جمهوری اسلامی ایران از این راه برای مساعدت به ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا به کار گرفته شده است. نه داعش که در سوریه و عراق از آب گل آلود ماهی گرفت، در موقعیتی است که بتواند تهدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و وارد جنگ علیه قدرتمندترین کشور منطقه شود و نه تأسیسات و برنامه هسته ای ایران برای آنها قابل نفوذ است که بتوان از این محمل بی اساس برای منطقه و جهان القای تهدید کرد. اکنون این پرسش مطرح است که این موضوع یک رؤیای داعشی است یا یک پروژه آمریکایی جهت بزرگ کردن اهداف جنگ جدید در خاورمیانه به منظور اقناع داخلی از یک سو و وادار کردن کشورهای منطقه به همراهی با آن.

«این اقدام می تواند یک اقدام حساب شده و برنامه ریزی شده برای فشار بر ایران در راستای امتیاز گیری، هم در مذاکرات هسته ای و هم در موضوع کمک به جنگ ائتلاف ضد داعش، باشد. »

این گفته دکتر «حسن لاسجردی» تحلیلگر و کارشناس مسایل سیاسی درباره این اتفاق است که معتقد است، چانه زنی های دیپلماتیک اگر چه در خفاست، ولی تأثیرگذاری ها در حواشی و بیرون از اتاق مذاکرات هم می تواند بر اصل رایزنی های رسمی اثر بگذارد. وی می گوید: داعش از نگاه افراطی اندیشه و از طرف دیگر به واسطه ارتباطی که با تفکرات غربی در عملکرد دارد و فشاری که به مسلمانان می آورد و امتیازهایی که در منطقه به نیروهای خارجی می دهد، در مجموع می تواند در راستای سیاستهای آمریکا حرکت کند.

لاسجردی تأکید می کند: نقش آفرینی آنها در فضای امنیتی علیه ایران و اینکه بخواهند حتی به اسرار هسته ای ایران یا هر کشور دیگری دست بیابند، بی شائبه نیست. آنها چنین ظرفیتی را دارند، به شرط اینکه نیروهای غربی بخواهند آنها را با حمایت خود به کار گیرند.

https://shoma-weekly.ir/EYvj9E