سیاسی

داروی طلاق فرهنگ سازی است، نه قانون

عبدالرضا مصری گفت: بایستی با فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی اسلامی به تحکیم نظام خانواده های ایرانی و کاهش آمار طلاق کمک کرد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با تهران پرس در خصوص علت افزایش آمار طلاق در کشور به ویژه شهر تهران گفت: طلاق در خانواده به عوامل متعددی بستگی دارد که می توان به ضعف اقتصادی، دخالت های اطرافیان و بستگان، عدم هم سطحی فرهنگی و تحصیلات زوجین و عدم صداقت در مدت آشنایی قبل ازدواج اشاره کرد. همچنین عدم صداقت و دروغگویی در مدت قبل ازدواج جهت بدست آوردن طرف مقابل و آشکار شدن تمام بی صداقتی ها و دروغگویی ها موجب اختلاف جدی و اساسی پس از ازدواج می شود. البته کوتاه بودن مدت آشنایی قبل ازدواج و عدم شناخت طرفین و چشم پوشی از عیوب یکدیگر بر پایه احساسات و علاقه مندی بدور از منطق، یکی دیگر از عوامل ایجاد اختلاف در خانواده ها و افزایش آمار طلاق است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه به رابطه سبک زندگی خانواده ایرانیان و آمار طلاق اشاره و اضافه کرد: تغییر سبک زندگی در خانواده ها موجب زیاده خواهی نسل جدید شده است. یعنی یکی از زوجین به رقابت ناسالم با دیگران به دنبال تجمل گرایی و خود نمایی در زندگی مشترک، افراطی عمل می کند. که در نهایت موجب تضعیف روابط زناشویی و بروز اختلافات میشود. همچنین در جامعه سنتی، ارتباطات بین افراد محدود بوده است. و افراد معمولا با حضور فیزیکی یا نامه و تلفن با یکدیگر ارتباط می گرفتند. ولی در جامعه امروزی به واسطه شغل، تحصیل یا در مجموع افزایش فعالیت اجتماعی، ارتباطات غیر ضروری بین افراد افزایش پیدا کرده است. مثلا در زمان مجردی، هریک از زوجین می توانستند با آزادی بیشتری با تلفن و اینترنت و یا هر وسیله ارتباطی با دیگران ارتباط برقرار کنند. ولی در زمان تاهل، ارتباطات به یکباره محدود میشود. و چنانچه ارتباطات زوجین با دیگران نظام مند و کنترل شده نباشد موجب شکاکی و بی اعتمادی در خانواده میشود. در ضمن به واسطه شبکه اجتماعی شاهد نفوذ به حریم های شخصی و ارتباطات خانوادگی هستیم.

وی در ادامه به نقش پدران و مادران در حل اختلافات خانوادگی فرزندانشان اشاره و تاکید کرد: نگرانی و قبح طلاق در جامعه از بین رفته است. و به مانند گذشته اطرافیان و بستگان بدنبال رفع مشکل در خانواده ها نیستند؛ بلکه متاسفانه در جامعه اسلامی شاهد جشن طلاق هستیم. یعنی از یک عمل زشت و ناپسند، یک جلوه خوشایند می سازند و بستگان و اطرافیان به جای رفع اختلاف پیش آمده در خانواده، در جشن طلاق آنها شرکت می کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در ادامه به نقش ارگانها در جلوگیری از افزایش آمار طلاق اشاره و گفت: طلاق در خانواده یک موضوع شخصی است و ارگان و یا نهادی متولی و جوابگوی افزایش آمار طلاق در کشور نیست. البته صدا و سیما می تواند با آگاهی بخشی و آموزش در سطوح مختلف از قبل تا بعد از ازدواج به استحکام نظام خانواده کمک شایانی کند. و این مسئله مستلزم تولید محتویات غنی در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت نظام خانواده ایرانی است. که می توان با ایجاد شبکه تلویزیونی مختص به خانواده در این مسیر حرکت کرد. همچنین دانشگاهها و مدارس بایستی در این زمینه، افراد را برای همسرگزینی مناسب و مسئولیت پذیری در جامعه آماده کنند.

مصری در باب عملکرد مجلس و قانون گذاری در کاهش آمار طلاق گفت: نباید با قانون گذاری پیچیده و متعدد به دنبال کاهش آمار طلاق بود. زیرا اصولا قانون خشک و غیر قابل انعطاف است و نمی تواند تمام مشکلات اجتماعی از قبیل طلاق را رفع کند. و بایستی با فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی اسلامی به تحکیم نظام خانواده های ایرانی کمک کرد.

https://shoma-weekly.ir/Lyr6B0