سیاسی

خیرین هنگام ادای نذورات نیازهای روز جامعه را در اولویت قرار دهند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دایره نذر فقط به اطعام خلاصه نمی شود و بسیار گسترده است به خیران و ارادتمندان به حضرت سید الشهدا (ع) توصیه کرد هنگام ادای نذورات نیازهای روز جامعه، کمک به سازمان های خیریه مانند بهزیستی و کمیته امداد و تامین نیازهای خانواده های بی بضاعت را در نظر بگیرند و در اولویت قرار دهند.

حجت الاسلام محمد خرسند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نزدیک بودن ایام اربعین حسینی (ع) و ادای وسیع نذور مردمی در این روز و در آخر ماه صفر افزود: مردم و خیران می توانند به نیت حضرت سید الشهدا (ع) و برای ادای نذور در زمینه تامین جهیزیه خانواده های تحت پوشش بهزیستی و مراکز خیریه اقدام کنند و چه بسا این گونه نذرها اجر و پاداشی بیشتر داشته باشد.

وی اظهار کرد: اگر قرار است اطعامی داده شود به نیازمندان جامعه در مراکز تحت پوشش سازمان های خیریه بدهند ، چه بسا کودکان عقب مانده ذهنی و جسمی و حرکتی در مراکز بهزیستی و خیریه ها به این اطعام نیاز بیشتری داشته باشند.

امام جمعه کازرون در ادامه با بیان اینکه ضرورتی ندارد نذر حتما با اطعام ادا شود، گفت: اطعام مساکین البته در قرآن سفارش شده است ، اما اطعام فقط یکی از راه های ادای نذر است ، تامین نیازهای روز و تامین نیازهای جامعه و نیازمندان راههای مختلفی دارد که مردم و خیران باید به این راه ها نیز توجه کنند.

حجت الاسلام خرسند به ذکر ضیغه نذر اشاره کرد و گفت : افرادی هستند که صیغه نذر جاری می کنند که در زمان و مکان مشخصی مقدار مشخصی اطعام به نیت حضرت سید الشهدا (ع) توزیع کنند ، آنها همان موقع عقد صیغه نیازهای مراکز خیریه را در نظر داشته باشند و صیغه نذر را برای این اماکن جاری کنند.

وی ادامه داد: فردی که نذر را برای اطعام در مکان و زمان مشخصی جاری کرده است دیگر نمی تواند نذر خود را تغییر دهد و باید بر اساس همان عهدی که بسته است نذر خود را ادا کند ، اما در بسیاری موارد صیغه ای جاری نمی شود و مردم و خیرین صرفا بر اساس آنچه نیت کرده اند و آنچه از قلب آنها گذشته است نذر خود را با اطعام ادا می کنند، دراین موارد می شود نذر را به مراکز خیریه و بهزیستی و نیازهای روز جامعه تغییر داد و به این مراکز بیشتر کمک کرد.

امام جمعه کازرون گفت: در مجموع، ادای نذر در سیره اولیای دین بوده است، امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای شفای حضرت مجتبی (ع) در دوران کودکی نذر سه روز روزه کردند و چون شفای آن حضرت حاصل شد نذر خود را ادا کردند ، نذر کردن سنت حسنه و پسندیده ای است و امر مقدسی به شمار می آید.

حجت الاسلام خرسند همچنین درباره فضیلت اطعام نیازمندان گفت: خداوند در قرآن کریم به اطعام مساکین امر کرده و همه مواهب و فضایل نذور را بیان می کند ، در بین شیعیان نیز نذر جایگاه ویژه ای دارد، ابراز علاقه و محبت به خاندان عصمت و طهارت و دوستی با اهلبیت باعث شده که شیعه به نذر اهمیت بیشتری بدهد و این بسیار پسندیده است.

https://shoma-weekly.ir/h2cjtd