سیاسی

خیانت اختلاف

یجاد اختلاف در جامعه اسلامی و بین صف واحد کارگزاران نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب از جمله مواردی بوده که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری آن را تقبیح و مضر به کشور و نظام و انقلاب دانسته و در مواردی آن را خیانت به نظام و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامی تلقی نموده‌اند.
حمیدرضاترقی- ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی و بین صف واحد کارگزاران نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب از جمله مواردی بوده که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری آن را تقبیح و مضر به کشور و نظام و انقلاب دانسته و در مواردی آن را خیانت به نظام و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامی تلقی نموده‌اند.
حفظ بنیان مرصوص جامعه اسلامی در برابر توطئه‌ها و تهاجمات گوناگون دشمنان از مهمترین وظایف رهبری و ولایت فقیه است و دولت اسلامی موظف به توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم بوده و حفظ وحدت طبق اصل نهم وظیفه دولت و آحاد ملت است و حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه گانه نیز با رهبری و ولایت فقیه است.
اختلاف در اسلام:
پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرماید: امتی پس از پیامبرش دچار اختلاف نشد مگر اینکه فرقه باطلش به گروه اهل حقش چیره گشت و آن حضرت فرمود: با یکدیگر اختلاف نداشته باشید، که نتیجه اختلاف پراکندگی قلوبتان از یکدیگر است. علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: جز این نیست که شما بر اساس دین خدا با هم برادر هستید، چیزی جز آلودگی درون‌ها، و بدی نیت‌ها شما را از یکدیگر جدا نساخته به این خاطر یکدیگر را یاری نمی‌دهید و نسبت به هم خیرخواهی نمی‌کنید و به هم بخشش و بذل ندارید و با یکدیگر دوستی نمی‌ورزید.
آن حضرت در جمله دیگری فرمود: شیطان می‌خواهد شما را از وحدت و اتحاد محروم و به اختلاف و جدایی دچار سازد، اختلاف و جدائی فتنه است. از تحریکات و افسون‌گری‌های شیطان که میوه تلخ آن تفرقه است کناره‌گیری نموده و خود را حفظ نمائید.
• اختلاف از نظر امام خمینی(ره)
حضرت امام (ره)، اختلاف میان کارگزاران نظام را که ریشه در هوای نفس دارد و مانع حق‌مداری است ناپسند می‌شمارند. ایشان در منشور برادری در تاریخ 10/8/67 گفته‌اند: اختلاف اگر زیربنایی و اصولی شد، موجب سستی نظام می‌شود و این مسئله روشن است که بین افراد و جناح‌های موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است ولو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود.
• اختلاف از نظر مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اختلاف و تفرقه سخنان و رهنمودهای فراوانی داشته‌اند و همان خط رهبر کبیر انقلاب را دنبال نموده‌اند که جملات زیر ابعاد آن را روشن می‌کند.
- ایجاد اختلاف خط استراتژیک بیگانگان است.6/3/90
- خیلی هستند که همتشان این است که بین قوای کشور، بین جریانهای تصمیم‌گیری در کشور نزاع و اختلاف و دعوا ایجاد کنند.
- اختلاف در درون، منازعه‌ی در درون، موجب فَشل می‌شود.
- اختلاف یکی از عوامل فروپاشی از درون است و اختلاف به سست شدن مسلمین و از بین رفتن قوت و اقتدار آنها می‌شود.
- دوئیت و اختلاف و تفرقه، مظهر ضعف و انحطاط و انهزام یک ملت است.
- هرگونه مخالفت ما با یکدیگر دعوا و نزاع ما با یکدیگر دشمنان را امیدوار می‌کند و خوشحال می‌کند. 1/1/90
- اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهای گوناگون، به اختلاف علنی و به گریبان‌گیری و به مچ‌گیری در مقابل چشم مردم منتهی شود. چون اختلاف آنقدر اهمیت ندارد.10/8/91
خیانت اختلاف
چرا اختلاف و استفاده از احساسات مردم در جهت تشدید اختلافات حرام است؟
سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت 13 آبان فصل جدیدی را در این امر باز کرد زیرا علاوه بر تحریم قبلی اختلاف‌افکنی، خیانت به کشور نیز تلقی می‌گردد، معظم له فرمودند: اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهای گوناگون، به اختلاف علنی، به گریبان‌گیری، به مچ‌گیری در مقابل چشم مردم منتهی شود، چون آن اختلافات آنقدر اهمیت ندارد. یک وقت یک چیزهای مهمی است، خب مردم باید مطلع شوند، اما این اختلافاتی که انسان می‌بیند بین این حضرات هست، چیزهایی نیست که اینقدر اهمیت داشته باشد.
راه جلوگیری از خیانت
برای اینکه مسؤلان و مردم دچار چنین خیانتی نشوند و احساسات مردم در آن جهت مورد سوء استفاده قرار نگیرد:
1- مردم و مسؤلین باید از هوای نفس و وسوسه‌های شیطانی دور شوند.
2- نباید از گفته‌ها و نوشته‌های ما برداشت اختلاف شود.
3- از درگیری و مچ‌گیری و دست به یقه شدن و ایرادهای بنی اسرائیلی بپرهیزند.
4- مسؤلان کشور، هم دولت حریم مجلس را حفظ کند و هم مجلس حریم دولت و رئیس جمهور را حفظ کند.
5- رهبر معظم انقلاب بر اساس وظیفه قانونی شورای حل اختلاف و تنظیم روابط قوا را تأسیس نمودند تا با ارجاع اختلافات به آن شورا، مشکلات حل شود.
6- اختلاف سلیقه را نباید بهانه‌ای برای اختلاف قرار داد.
7- باید در برابر اختلاف‌افکنی‌ها هوشیار بود.
8- اختلافات در برابر مردم بیان و ابراز نشود، بلکه در جلسات خصوصی مطرح و رفع گردد.
امیدواریم مسئولان و نخبگان سیاسی و جریانهای سیاسی کشور راه را بر این نوع خیانت‌ها ببندند و وحدت و یکپارچگی کشور را حفظ کنند.

https://shoma-weekly.ir/MMZMLo