سیاسی

خیانت اختلاف از دیروز تا فردا

نامه نگاری مسولان نظام به یکدیگر از آن مسائلی است که اکثرا نتیجه اصلی آن سوء استفاده رسانه های بیگانه و ضد انقلاب از آن موضوع و دستمایه ای برای سیاه نمایی اوضاع کشور توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.
احمد جان نثاری -  نامه نگاری مسولان نظام به یکدیگر از آن مسائلی است که اکثرا نتیجه اصلی آن سوء استفاده رسانه های بیگانه و ضد انقلاب از آن موضوع و دستمایه ای برای سیاه نمایی اوضاع کشور توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.
شاید تلخ ترین این نامه ها در سالهای اخیر، نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر فرزانه انقلاب در جریانات سال 88 باشد، وی در حالی که  می توانست سخنانش را حتی حضوری به ایشان بازگو کند با اهداف سیاسی نامه نگاری و آن را رسانه ای کرد تا بتواند بر فضای موجود در کشور تاثیر گذار باشد.
اخیرا هم در یک موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده رییس جمهور و قوه قضائیه مکاتباتی با یکدیگر داشتند که متاسفانه رسانه ای شد و فضای مسمومی را در کشور ایجاد و برای دشمنان آب را گل آلود کرد.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با دانش آموزان و دانشجویان با تأکید بر اینکه رهبری از رؤسای قوا حمایت کرده و حمایت خواهد کرد، می فرمایند: نامه نگاریهای اخیر و مطالب آن به هیچ وجه موضوع مهمی نیست اما این اختلاف نظرها نباید به میان مردم کشانده و دست مایه ای برای جنجال و هیاهوی رسانه های بیگانه و دشمنان شود.همه باید متوجه مسئولیت خود و شرایط حساس کنونی باشند.یکی از روشهای موذیانه و موریانه وار دشمن در این شرایط، ایجاد اختلاف از راههای نفوذ است که همه باید مراقب باشند و اختلاف ها را به حداقل برسانند.
ایشان ادامه می دهند: اختلاف نظر طبیعی است اما این اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و گریبانگیری و مچ گیری در مقابل مردم، تبدیل شود.از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است.مسئولان بدنبال کار و تلاش هستند که برخی اوقات غفلت هایی هم انجام می گیرد.
کیومرث صابری (گل آقا) در خاطرات خود از امام خمینی(ره) می گوید: یک روزی دیدم این بنی‌صدر مرتب به رجایی نامه می‌نویسد ، گفتم: من باید جوابش را بدهم. رجایی گفت:‌تو جوابش را چه جوری می‌خواهی بدهی؟ گفتم: من می‌نویسم تو امضا کن. او گفت: امام گفته است حرف نزنید، گفتم: امام گفته است حرف نزنید، نگفته است. ننویسید .گفت: ما چه تاویلی بکنیم. امام گفته است آشوب نکنید. خوب حرف زدن همان نوشتن است دیگر.

گفتم آقا من نامه می‌نویسم، مهر محرمانه می‌کنم. پیش من یک نسخه می‌ماند پیش او یک نسخه می‌ماند. ما پنجاه سال دیگر جواب تاریخ را چه جوری بدهیم؟ همه می‌گویند او در روزنامه انقلاب اسلامی نوشت ،کسی جوابش را نداد.ما پنجاه سال دیگرمی‌گوییم: مردم ما جوابش را دادیم و بنابر حرف امام آن را نگه داشتیم. رجایی گفت: بنی‌صدر این را چاپ خواهد کرد. گفتم: این مشکل خودش است. به هر حال نامه‌ها را که بعدا مکاتبات شهید رجایی شد نوشتیم و من کتابش کردم. زمانی که احساس کردم بنی‌صدر می‌خواهد سقوط کند و اعضای انجمن اسلامی نخست وزیری خدمت امام رفتند (احتمالا) امام وسط حرف‌هایشان یک حرف قشنگی زد، گفتند: یک کاری نکنید که هر چی به هر کی دادم ازش بگیرم. من شروع به خندیدن کردم.

رجایی گفت: چه کار می‌کنی؟ خوشحالی؟ گفتم: امام بنی‌صدر را ساقط کردند. گفت:‌امام حرفی نزدند. گفتم تمام شد. بنی‌صدر ساقط شد. به هر حال از آنجا من شروع کردم به جمع‌آوری این نامه‌ها که کتابش کنم. بعدها که بنی‌صدر سقوط کرد و کارش که تمام شد رجایی گفت: کتاب تو چی شد؟ گفتم: ببین اگر من به موقع کار نمی‌کردم شما کتابش را نداشتی. گفت: من آرزو دارم این کتاب را ببینم. کتاب یک روز بعد از شهادت رجایی منتشر شد.رجایی شهید شد و کتاب را ندید. من کتاب را برداشتم و بردم. خدا امام را رحمت کند خیلی دوست داشتند بنی‌صدر آدم بشود و این مملکت دچار آن بحران نگردد.
حمید رضا ترقی درباره نامه نگاری های اخیر سران قوا به یکدیگر و رسانه ای کردن این نامه ها می گوید: هر مسئولی که بخواهد با نامه نگاری به اختلافات دامن بزند و باعث ایجاد حاشیه در فضای سیاسی کشور شود فعل حرام مرتکب شده است.
وی با بیان اینکه مسائل اصلی کشور مشخص است و مسئولین باید وظایف خود را براساس قانون انجام دهند گفت: مسائل روز کاملا مشخص است، در حال حاضر مردم از مسئولان بویژه سران قوا انتظار دارند به جای انتشار این نامه نگاری ها به فکر وضعیت اقتصادی کشور باشند و مسائل غیر اصلی را اصلی جلوه ندهند.
ترقی اضافه کرد: هماهنگی و وحدت قوا باید در عمل لحاظ شود و اگر مسئولان به مشکلی برخوردند آن را به مراجع ذی ربط(شورای حل اختلاف قوا) ارجاع دهند، نه اینکه با انتشار این نامه ها بهانه ای به دست دشمن بدهند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر مسئولین دست از این اقدام برندارند نشان می دهند که به دنبال ایجاد بحران قبل از انتخابات ریاست جمهوری هستند و بدون شک مورد مواخذه ملت و رهبری قرار می گیرند.
محمد مهدی اسلامی دیگر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز می گوید: معتقدم بخشی از اختلاف در اجرا امری طبیعی و گریز ناپذیر است، اما حرف امت و امام خامنه ای این است که این اختلافات را باید زیر یک سقف مدیریت کرد؛ خاصه آنکه همینک با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب خلأ سازمانی این موضوع نیز مرتفع شده است.
قائم مقام مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی می افزاید: تنها عاملی که می تواند از رسانه‌ای شدن اختلافات مسولان نظام پیشگیری کند تقوای مسئولان و ملتزم دانستن خویش به دستور ایشان است. پاسخ اختلاف را با نامه مستدل و حقوقی دادن قطعا امری پسندیده است، اما آنچه ناپسند است بهره گیری از اهرم فشار افکار عمومی است. در مقوله اخیر نیز همه نامه های مبادله شده می توانست محرمانه و با رونوشتی به هیات حل اختلاف نگاشته شود.
احمد توکلی نیز این موضوع را از منظری دیگر با نقل یک خاطره جالب از امام بررسی کرده است: خاطرم هست دوران جنگ یک بار نخست وزیر وقت خدمت امام (ره) رفته بود و در حدود ۴۰ دقیقه در مورد مسائل سیاسی داخل کشور و عملکرد گروه ها و افراد که به زعم وی بر اقدامات دولت تاثیر می گذاشت مطالبی را خدمت امام عرض کرده بود. بعد از اتمام صحبت های میرحسین موسوی، امام خطاب به وی گفت: ذخیره گندم شما چند روز است و نخست وزیر جواب داد ۷ روز. دوباره امام خطاب به وی اظهار داشت: این ذخیره را بیشتر کنید و سپس امام جلسه را پایان دادند.
به خوبی آشکار است که از نظر امام اولویت بندی مسائل چگونه بود و وظیفه مسئولین در اینگونه اوقات چیست.
در مجموع همانطور که رهبری نیز فرمودند، نوشتن نامه سران و مسولان نظام به یکدیگر هیچ ایراد و اشکالی ندارد، مساله این است که این نامه نگاری ها نباید رسانه ای شود و باید در حیطه اسناد محرمانه باقی بماند تا گذر زمان فرصت انتشار این نامه ها را در اختیار قرار دهد و چه خوب است که افرادی مانند گل آقا در این برهه از زمان به فکر کتاب کردن این نوع مکاتبات باشند.
از سوی دیگر چندی پیش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اقدام به تشکیل هیاتی تحت عنوان "هیات حل اختلاف قوا" کردند که متاسفانه بعد از تشکیل با توجه به برخی اختلافاتی که در رسانه ها مطرح شد اینگونه مفروض است که نتوانسته از تمام ظرفیت خود برای حل اختلافات بهره‌گیری کند، شایسته است این هیات راهکارهایی برای پیشگیری از رسانه ای شدن اختلافات قوا از طریق نامه نگاری، سخنرانی و یا هر نوع دیگری اتخاذ کند.

https://shoma-weekly.ir/D0EZm2