سیاسی

خیابانهای تهران کارگاه تبلیغات انتخاباتی

از نیمه دوم سال 90 اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران به صورتی عجیب افزایش داشته است، این در حالی است که محمد باقر قالیباف بیش از 6 سال است که شهرداری تهران را در دست مدیریت خود دارد و اینکه به شکل چشم گیری طرح های عمرانی شهرداری تهران در تمام مناطق افزایش و قالیباف بر پایان این پروژه ها تا پایان سال 91 تاکید فراوان دارد، حاکی از این است که تهران تبدیل به یک کارگاه تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری شده است.
احمد جان نثاری –  اینجا تهران است، صبح که از خواب بلند می شوی باید تحمل هر اتفاقی را در بیرون خانه از جلوی درب منزل گرفته تا مدرسه فرزندت و محل کار داشته باشی، آخر این روزها شهردار تهران گویا خیلی می خواهد خدمت کند به مردم و این خدمت رسانی هم بالاخره هزینه دارد که باید مردم پرداخت کنند.
اینقدر شهرداری کارگاه عمرانی در تهران ایجاد کرده است که اگر 10 دقیقه باد شدید بوزد گرد و خاک کل شهر  را در بر خواهد گرفت، اگر صبح که از خانه بیرون می آیی با مردم گفت و گو کنی اکثرا ناراضی هستند از این وضعیت که چرا یک خیابان تمیز بدون خاک و خاکبرداری و .... پیدا نمی شود، از سوی دیگر هم هر کارگاه عمرانی موجب ترافیک محدوده ای خاص می شود.
چندی پیش شهرداری تهران برای اجرای ادامه اتوبان امام علی(ع) از تقاطع پیروزی به سمت جنوب و همچنین ادامه زیرگذر امیر کبیر از غرب خیابان 17 شهریور به سمت شرق در یک اقدام ضربتی چندین تقاطع را در محدوده مورد اشاره مسدود و تردد خودروهای این محدوده را به شدت دچار مشکل کرد. جالب اینکه اطلاع رسانی برای این کار با نصب یک بنر تبلیغاتی در محل مسدودی‌ها انجام شده بود که اکثر مردم با توجه به فراوانی این گونه بنرها در خیابان به آنها توجه نمی کنند.
چندی بعد از آن هم وقتی یک روز صبح مردم به سمت میدان امام حسین حرکت می‌کردند، نمی دانستند که با یک طرح خاص و مسدود شدن میدان و یک پیاده روی اساسی روبرو خواهند شد، گویا شهرداری تصمیم گرفته یک طرح جدید را کلید بزند که برای اجرای آن باید میدان امام حسین مسدود و همه تردد های دور میدان حذف شود.
مسدود کردن میدان امام حسین موجب شد که تردد خودروهایی که از خیابان 17 شهریور قصد حرکت به سمت خیابان انقلاب، میدان سپاه و .... را داشتند با مشکل روبرو شوند، از سوی دیگر تردد خودروهایی که از شرق به غرب و بالعکس در مسیر انقلاب – چها راه تهرانپارس حرکت می کردند به خاطر  باریک شدن ورودی به زیر گذر میدان امام حسین(ع) با مشکل روبرو و در اکثر ساعات شبانه روز با ترافیک سنگین مواجه هستند.
چنین مشکلاتی در برخی دیگر از مناطق تهران هم گزارش شده است که از جزییات آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما آنچه برای بسیاری از مردم اهمیت دارد مدیریت صحیح شهری است، چرا باید در عرض کمتر از یک سال این همه پروژه شهری آغاز شود، در حالی که شهرداری می توانست از چندین سال پیش این پروژه ها را به مرور زمان آغاز و حتی تا به امروز به پایان ببرد.
در همین حال روزهای گذشته باز هم خدمت رسانی شهرداری تهران یک خبر جدید را تیتر بسیاری از خبرگزاری و سایت‌ها کرد، مسدود شدن ورودی خیابان 17 شهریور به میدان شهدا، دو طرفه کردن ابتدای خیابان پیروزی و بلوک بندی وسط خیابان مجاهدین اسلام چنان ترافیک سنگینی را در این محدوده ایجاد کرد که صدای مجمع نمایندگان تهران هم در آمد.
شهردای تهران گویا تصمیم گرفته که محدوده میدان شهدا تا امام حسین(ع) را سنگ فرش کرده و تردد خودرو در این مسیر حذف و به عنوان پیاده رو از آن استفاده شود، برخی شنیده ها از تغییر نام میدان شهدا به میدان ابالفضل العباس(ع) و نامگذاری این مسیر به بین الحرمین حکایت دارد، در هر حال اجرای این طرح موجب شده ترافیک سنگین در مسیر میدان بهارستان به سمت خیابان مجاهیدن اسلام و همچنین خیابان مجاهدین به سمت میدان شهدا و خیابان های فرعی متصل به این مسیرها ایجاد شود و روی ترافیک خیابان 17 شهریور به میدان شهدا و خیابان پیروزی به میدان شهدا و حتی بر ترافیک خیابان دماوند و انقلاب به سمت میدان امام حسین(ع) نیز اثر گذاشته است.
برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این اقدام شهرداری واکنش نشان داده و معتقدند که شهرداری سرخود عمل کرده است.
 حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: این طرح توجیه فنی ندارد و شهرداری سر خود آن را انجام داده است.
وی ادامه داد: شورا با طرح پیاده‌راه خیابان 17 شهریور موافق نبود و 24 اردیبهشت درخواست توقف آن‌را تا زمان ارائه مطالعات ترافیکی داده بود.
به گفته حمزه شکیب، در این جلسه اعضاء به این نتیجه رسیده بودند که ساخت پیاده راه ما بین میادین امام حسین(ع) و شهدا فاقد توجیه فنی است و تا اعلام نتیجه قطعی باید متوقف شود.
حمزه شکیب با اشاره به مشکلات ترافیکی ایجاد شده در خیابان 17 شهریور پس از اجرای طرح پیاده راه سازی این خیابان گفت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که شهرداری سر خود آن را انجام داده و قاعدتا باید مصوبه آن را از شورا می گرفت و هماهنگی‌های لازم با کمیسیون‌های تخصصی انجام می شد.
وی ادامه داد: قرار بود گزارش توجیه این طرح در کمیسیون عمران مطرح شود که چنین نشد و شهرداری بر اساس تشخیص خود  خانه هایی که برای انجام این طرح لازم بود، خرید تا خیابان را تعریض و برخی کوچه ها را از بن‌بست خارج کند.
جوادی یکی از شهروندان خیابان ایران می گوید که با اجرای این پروژه  اتوبوس‌ها از میدان شهدا تا خراسان بسیار کم شده است و جمعیتی که از مترو خارج می شود ساعت‌ها معطل اتوبوس هستند.
احمدیان یکی دیگر از شهروندان می گوید که ترافیک به قدری زیاد است که مردم در بسیاری از موارد با یکدیگر گلاویز می شوند.
وی ادامه داد: شب گذشته به قدری ترافیک زیاد بود که مسیر نیم ساعته را 2 ساعته طی کردیم.
هدی میرزایی یک شهروند می‌گوید: با آن‌که میدان شهدا خیابان پهنی است، اما با بستن‌خیابان 17 شهریور مسیر کوتاه را بیش از 45 دقیقه باید طی کرد.
وی می‌افزاید: تمام خیابان‌های فرعی به دلیل اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان 17‌شهریور مسدود است و تنها دو فرعی برای تردد خودروها درنظر گرفته شده است که ظرفیت تحمل بار ترافیکی را ندارد.
حسین افشار یکی از کسبه خیابان 17‌شهریور نیز می‌گوید: با بسته شدن خیابان 17 شهریور به‌طور کل خرید و فروش در این خیابان تعطیل شده و همه کسبه از این موضوع بشدت ناراحت هستند.
وی می‌افزاید: در این خیابان در واقع درآمد کسبه برای تأمین مخارج زندگی به‌طور کل حذف شده است و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود.
همایون کاشف یکی از شهروندان نیز می‌گوید: با مسدود شدن خیابان 17 شهریور مردم مجبور هستند از لاین و مسیر ویژه تردد کنند که این امر موجب بروز ترافیک و مسدود شدن راه عبوری اتوبوس شده است.
وی می‌افزاید: به‌طور کل با گسترش ترافیک کنترل از دست پلیس راهنمایی و رانندگی خارج شده و قوانین کاملاً نقض شده است.
به گفته وی، شهرداری پل روشندان را برای تسهیل ترافیک ساخته بود، اما ترافیک خیابان 17 شهریور به سمت این پل سرریز شده است.
بر اساس این گزارش از نیمه دوم سال 90 اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران به صورتی عجیب افزایش داشته است، این در حالی است که محمد باقر قالیباف بیش از 6 سال است که شهرداری تهران را در دست مدیریت خود دارد و اینکه به شکل چشم گیری طرح های عمرانی شهرداری تهران در تمام مناطق افزایش و قالیباف بر پایان این پروژه ها تا پایان سال 91 تاکید فراوان دارد، حاکی از این است که تهران تبدیل به یک کارگاه تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری شده است.

https://shoma-weekly.ir/uceVVC