بین الملل

خلافت پول

نفت بزرگ‌ترین منبع درآمد داعش و در عین حال بزرگ‌ترین مشکل آن نیز هست. داعش ده‌ها پایگاه نفتی سوریه و عراق و چند پالایشگاه را در اختیار دارد. داعش این نفت را در تانکرهایی که برای پهپادهای بر فراز آسمان قابل مشاهده است قاچاق می‌کند؛ بدین ترتیب این قاچاق چندان هم مخفیانه نیست. این گروه نفت‌ها را به هرکسی که خریدار آن باشد، می‌فروشد. مبلغ آن هم کمتر از قیمت جهانی به فروش می‌رساند.
داعش میل سیری ناپذیری در کشتن انسانها دارد و قربانیانش را انسانهایی از تمام ادیان، اقوام و ملیتها تشکیل میدهد، این گروه دامنه دشمنان خود را گسترده میداند، علیرغم دیگر گروههای تروریستی که عمدتا غربیها را دشمن خود میخوانند.

یکی دیگر از وجه تمایز داعشیها برخورداری از منابع مالی گسترده است و متعاقب آن اعلان حکومت و انتخاب خلیفهای خودخوانده که این مهم البته به مزاج دیگر گروههای تروریستی چندان خوش نیامده است. برخی روشهای تامین مالی این گروه را میتوان در موارد ذیل دانست:

قاچاق مواد مخدر، سلاح و تجهیزات نظامی، عملیاتهای پولشویی، آدم ربایی، فروش نفت و گاز (به شکل قاچاق) مناطقی که تحت اشغال دارند، حمایتهای مالی گسترده از جانب برخی کشورها و افراد مشخص، کسب درآمد از شبکههای اجتماعی، سرقت اموال مردم، اخذ مالیات از تجار و مغازهداران و فروش برق نیروگاههای مناطق تحت کنترل، دریافت مبالغی در قبال تحویل اجساد قربانیان به بازماندگان آنها و فروش محصولات غیر نفتی که درعراق و سوریه میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

نفت بزرگترین منبع درآمد داعش و در عین حال بزرگترین مشکل آن نیز هست. داعش دهها پایگاه نفتی سوریه و عراق و چند پالایشگاه را در اختیار دارد. داعش این نفت را در تانکرهایی که برای پهپادهای بر فراز آسمان قابل مشاهده است قاچاق میکند؛ بدین ترتیب این قاچاق چندان هم مخفیانه نیست. این گروه نفتها را به هرکسی که خریدار آن باشد، میفروشد. مبلغ آن هم کمتر از قیمت جهانی به فروش میرساند.

داعشیها پس از تصرف موصل توانستند بر منابع مالی بانکهای آن شهر دسترسی پیدا کرده و بر میزان سرمایه خود بیفزایند، تخمینها از میزان مبلغی که به دست تروریستها رسیده، دقیق نیست و آن را صدها میلیون دلار ارزیابی کردند.

کسب درآمد از طریق فروش زنان و کودکان در شهرهای مختلف تحت اشغال خود یکی دیگر از روشهای کسب درآمد است.

همان طور که آمد، یکی از راههای کسب درآمد این گروه حمایتهای گسترده مالی است که از جانب برخی شیوخ عرب، برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه و همچنین هواداران آن در نقاط مختلف صورت میگیرد.

آدمربایی: اقدام به ربایش افراد نیز یکی دیگر از منابع درآمدی آنها است، افرادی را از نقاط مختلف اروپا، آسیا و آفریقا میربایند و در قبال تحویلدادن آنها هزینههای بالایی را مطالبه میکنند. بهرهگیری از تکنیکهای پولشویی نیز این گروه را در تامین مالی یاری میکند.

شبکههای اجتماعی: یکی دیگر از روشهای کسب درآمد داعش، شبکه اجتماعی یوتیوب است. این گروه تروریستی در ازای هر مرتبه پخش تبلیغات روی ویدئوهای آنها که عمدتا صحنههایی از جنایات بیرحمانه آنها شامل سربریدنها، اعدامها و این قبیل موضوعات است از این شبکه اینترنتی پول دریافت میکند، نکته جالب اینجاست که مسئولین این شبکه همچنان اجازه میدهند تا این گروه تروریستی به فعالیتش در فضای مجازی ادامه دهد و خود را بیش از پیش در جنایات آنها سهیم میکنند که البته میتوان این موضوع را در قالب حمایت پنهان تبلیغاتی از این گروه ارزیابی کرد.

طبق قوانین این شبکه اجتماعی کاربران بایستی مشخصاتی از خود به همراه شماره حساب به آن شبکه ارائه نمایند تا مبالغی که عایدشان خواهد شد از محل تبلیغات به حسابی که به نام آنها است واریز شود، شناسایی افرادی که خود را به صراحت از اعضای داعش معرفی کردند و مشخصات آنها در اختیار این شبکه اینترنتی موجود هست و همچنین مسدودکردن حسابهایی که به آن شبکه ارائه شده است را میتوان بهعنوان اقداماتی مقابلهای در این خصوص درنظر گرفت.

سرمایهگذاری در کشورهای مختلف: در این رابطه دستگاههای امنیتی عراق و چند کشور دیگر به اطلاعاتی دست یافتهاند که نشان میدهد داعش صدها میلیون دلار به کشورهای اروپایی، مالزی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده است تا نیروهای این سازمان بهصورت مخفیانه در طرحهای مختلف سرمایهگذاری کنند.

https://shoma-weekly.ir/MXsTco