سیاسی

خطوط قرمز قابل مذاکره نیستند

طرح موضوعات موشکی و دفاعی، غنی سازی در خاک ایران، توسعه تحقیقات و توسعه نیروگاهی جزء این خطوط قرمز بوده و قابل مذاکره نیستند و هیچ‌کس حق تخطی از این خطوط را ندارد.
حجت الاسلام محمد حسن ذاکری- پیمانها و معاهدات بین دول نیاز به تصویب مجلس دارد و متخصصین امر باید به آن توجه کنند، اما در طول مذاکرات هستهای در دولت گذشته نیز مرسوم نبوده که مصوبه مجلس نیز باشد، در هر صوررت در رأس این جریان مقام معظم رهبری هستند و حرف آخر را ایشان میزنند. این در اختیار مجلس است تا جایی که قانونی است و در اختیار مجلس است در جریان امور باشد. مجلس در بحث نظارت در همه امور میتواند ورود کند، اما اینکه حتما باید به تصویب مجلس برسد موضوعی جدا از نظارت مجلس است.

آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و نماینده جمیع نمایندگان در جریان همه امور هستند و این کفایت میکند، به نظر میرسد روال قانونی در حال طی شدن است و اطلاع یافتن همه نمایندگان از ریز امور بستگی به صلاحدید رئیس مجلس بستگی دارد.

قرار دادن ضمانت اجرایی از سوی ایران برای اجرای درست مفاد توافقنامه قطعأ باید وجود داشته باشد، توافقات باید دوجانبه و ضمانتها و امتیازات باید به صورت متقابل باشد و قطع همه توافقات و اجرای آن در برابر نقض توافقات انجام شده از طرف دولتهای غربی، میتواند ضمانتی اجرایی برای ایران باشد.

از سوی مقام معظم رهبری خطوط قرمز در مذاکرات مشخص شده است و این موارد را ایشان بارها در نصایح و سخنرانیهای خود مطرح کردهاند، طرح موضوعات موشکی و دفاعی، غنی سازی در خاک ایران، توسعه تحقیقات و توسعه نیروگاهی جزء این خطوط قرمز بوده و قابل مذاکره نیستند و هیچکس حق تخطی از این خطوط را ندارد.

غرب و کشورهای ۱+۵ دنبال برنامه هستهای ایران نیستند، هدف آنها مهار نظام جمهوری اسلامی است.

دغدغه غرب از رآکتور اراک میزان تولید پلوتونیوم ماست که ما نیز باید دغدغه آنها را برطرف کنیم تا بهانه آنها از ما بریده شود؛ قطعأ آنها خواهان تعطیلی کامل این رآکتور هستند و میتوان فرآیندی را طراحی کرد تا این بهانهها قطع شود.

https://shoma-weekly.ir/rUWHs3