سیاسی

خطر گره خوردن باندهای شهرت، ثروت و قدرت

برخی رسانه ها طی روزهای گذشته اقدام به انتشار مطالب تخریبی علیه ورزشکاران و هنرمندان به خاطر ثبت نام در انتخابات شوراها کرده اند که این کار هم پسندیده نیست. یکی از ورزشکاران عضو شورای شهر سوم درباره ورود به عرصه انتخابات این طیف ها با طنز می گوید: اول سیاستمداران وارد ورزش و هنر شدند و حالا ما داریم تلافی می کنیم.
سلمان مهدوی-  در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بسیار بیش از دوره های گذشته چهره های سرشناس هنری و ورزشی اقدام به ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر تهران کردند. فارغ از جنجال های سیاسی آسیب شناسی حضور چهره های مشهور ورزشی و هنری از جمله بازیگران، خوانندگان، شعرا، نوازندگان و امثال اینها در این مقطع که استقبال این طیف ها نسبت به دوره های قبل افزایش چشم گیری پیدا کرده است، ضروری به نظر می رسد.
فرض بر این است که این چهره های مشهور با حسن استفاده از شهرت در بدنه اجتماعی و به نیت خدمت به مردم وارد عرصه شده اند و قصد دارند در بخش مدیریت شهری فعالیت کنند، اما سوال این است که آیا در واقع این هدف آنها امکان تحقق دارد یا خیر؟
برای پاسخ به این سوال باید مروری به نیازهای مدیریت شهری داشته باشیم، ترافیک،آلودگی هوا، زیباسازی شهر، حمل و نقل شهری، عمران شهری، نوسازی بافت های فرسوده، پارک و فضای سبز، مدیریت پسماند، مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه از جمله مهمترین مسائلی است که باید اعضای شورای شهر حول آنها برنامه ریزی کنند و البته بخشی از فعالیت شهری در حوزه فرهنگ و هنر هم هست که بی توجه به آن نباید بود.
حال باید دید چهره های مشهور مانند بازیگران، نوازندگان، خوانندگان و امثال اینها تا چه مقدار می توانند در این خصوص به صورت تخصصی وارد عمل شوند و به بهبود مشکلات شهری در این زمینه ها کمک کند، هر چند که حضور یک یا دو شخصیت هنری و ورزشی هم در شورای شهر تهران مورد نیاز می نماید.
اما هجوم جمعی از ورزشکاران و هنرمندان برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر تهران و برخی شائبه ها که خبر از تصمیم یک جریان خاص برای سوء استفاده از این چهره های شاخص می دهد تا بتوانند با بهره برداری از این چهره ها در لیست خود جمعی از افراد وابسته به خود را تحت لوای شهرت افراد حاضر در لیست وارد شورای شهر کنند، زنگ خطر را به صدا در می آورد.
در این بخش باید گفت حضور نهایتها 2 چهره مشهور ورزشی و هنری در لیستهای انتخاباتی شورای شهر قابل توجیه است و بیش از این به وجه تخصصی شورا که رسیدگی به موارد مذکور در بالا و اولویت های اصلی مدیریت شهری است، صدمه جدی خواهد خورد.
آسیب دیگر حضور شخصیت های مشهور ورزشی و هنری در انتخابات شورای شهر مسئله صلاحیت آنها است، با توجه به جنبه اجتماعی شورای شهر از سویی و قانون اساسی که تایید صلاحیت این کاندیداها را به شورای نگهبان واگذار نکرده است، امکان ورود برخی شخصیتهای مشهور مسئله دار به این عرصه زیاد است، اگرچه تعداد این افراد زیاد نیست اما با ورود آنها به عرصه انتخابات شورای شهر تهران خطر گره خوردن باندهای شهرت، ثروت و قدرت با هم احساس شده و می تواند خطر آفرین باشد.
متاسفانه جمعیت بالای کاندیداها از یک سو و تسامح در تایید صلاحیت ها که از گذشته در این انتخابات به بهانه های مختلف معمول بوده است، منجر شده این خطر به وجود آید که معدود افرادی در بین شخصیتهای مشهور با اینکه سوء سوابقی در حوزه اقتصادی و اجتماعی دارند به خود اجازه بدهند برای این انتخابات ثبت نام کنند و این موضوع باید هشداری برای مجلس شورای اسلامی باشد که وظیفه نظارت در این انتخابات را بر عهده دارد.
از سوی دیگر نباید به ورزشکاران و هنرمندان که برای ثبت نام در این انتخابات کاندیدا شده اند خرده گرفت، برخی رسانه ها طی روزهای گذشته اقدام به انتشار مطالب تخریبی علیه ورزشکاران و هنرمندان به خاطر ثبت نام در انتخابات شوراها کرده اند که این کار هم پسندیده نیست. یکی از ورزشکاران عضو شورای شهر سوم درباره ورود به عرصه انتخابات این طیف ها با طنز می گوید: اول سیاستمداران وارد ورزش و هنر شدند و حالا ما داریم تلافی می کنیم.

https://shoma-weekly.ir/5vs69J