بین الملل

خشم اصلاح طلبان از تقویت روابط ایران و چین

متأسفانه مدعیان اصلاحات به جای اینکه حامی منافع ملت ایران باشند، به حافظ منافع آمریکا بدل شده‌اند

همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به چین، برخی از رسانه‌های اصلاح طلب به سیاست چین هراسی روی آورده و تلاش می‌کنند با نادیده گرفتن نقش چین در تحولات جهان و منطقه، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور را نزدیکی به غرب عنوان کنند.
در همین رابطه روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: "چشم‌انداز روابط ایران با تمامی کشورهای دنیا از غرب تا شرق؛ حتی کشورهای ضعیف آفریقایی (!) تابعی از روابط ایران و آمریکا است و به طور طبیعی چین نیز از این قاعده مستثنی نیست به همین دلیل تا اختلافات ایران و آمریکا حل نشود هیچ چشم‌اندازی نه قابل پیش‌بینی است، نه ترسیم پذیر"

سایت اصلاح طلب تجارت‌نیوز نیز در گزارشی پیرامون قرارداد ۲۵ ساله ایران-چین مدعی شده است که "چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد و برای پرداخت پول آن دو سال مهلت دارد"
روزنامه آرمان هم با تردید و تشکیک درباره سفر آقای رئیسی به چین نوشت: چین فاقد بسیاری از تکنولوژی‌های موردنیاز نفت، پتروشیمی و پالایشگاهی است و با توجه به تحریم‌ها، امیدی به قرارداد با صاحبان تکنولوژی روز دنیا (کشورهای اروپایی و آمریکا) نیست. به نظر کارشناسان، این سفر، دستاورد اقتصادی نداشت و بیشتر جنبه سیاسی داشت. رئیسی در حالی به پکن سفر کرده که توافق 25 ساله میان ایران و چین در بلاتکلیفی به سر می‌برد
."
این جو سازی ها علیه سفر رئیس جمهور به چین در حالی صورت می گیرد که بسیاری از تحلیل‌گران و رسانه‌های غربی این سفر را بسیار مهم و راهگشا توصیف کرده اند.
به عنوان نمونه نشریه دیپلمات
(TheDiplomat) در تحلیلی موفقیت رئیسی در جلب توجه مقامات چینی به سمت تهران را از این‌رو حائز اهمیت می‌داند و می‌نویسد:" چین مایل است به همکاری با ایران در ساخت مشترک «کمربند و جاده» ادامه دهد. علاوه بر این، وزارت خارجه چین به نقل از شی گفته است که چین مایل است همکاری‌های خود را با ایران در «تجارت، کشاورزی، صنعت، زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌ها» گسترش دهد."

متأسفانه مدعیان اصلاحات به جای اینکه حامی منافع ملت ایران باشند، به حافظ منافع آمریکا بدل شده‌اند.
https://shoma-weekly.ir/poSLPY