سیاسی

خسران عدم اجرای بیمه زنان خانه‌دار را جبران می کنیم

باید در قالب قانون، خانه‌داری را شغل محسوب کنیم. ما برای تحقق این مسئله، در لایحه بودجه سال ۹۲، ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که بتوانیم در گام اول ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار را بیمه کنیم و قرار بر این بود که سال‌های آینده این بودجه افزایش پیدا کند. متأسفانه خانم مولاوردی که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود، در آن زمان عنوان کرد که بنده با این طرح می‌خواهم دختران جوان را خانه‌نشین کنم که به هیچ وجه اینگونه نبود.
برای مجلس پیش رو، مهمترین برنامه بنده این است که طرح‌هایی را که در مجلس نهم انجام دادیم اما ابتر ماند، پیگیری کنم. یکی از مواردی که هم از بُعد نظارتی و در کمیسیون اصل نود می‌توان پیگیری و هم به شکل طرح و یا لایحه می‌توان دنبال کرد، بحث "بیمه زنان خانه‌دار" است.

ما معتقدیم که زنان خانه‌دار در اقتصاد پنهان نقش مؤثری دارند اما از آنجایی که خود را معطوف به امور خانه‌داری کرده‌اند، بعد از مدتی خودشان را با زنان شاغل مقایسه می‌کنند و می‌گویند که اگر وارد جامعه می‌شدیم، می‌توانستیم حداقل حقوق بازنشستگی دریافت کنیم.

بر این اساس باید در قالب قانون، این خسران جبران شده و خانه‌داری را شغل محسوب کنیم. ما برای تحقق این مسئله، در لایحه بودجه سال ۹۲، ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که بتوانیم در گام اول ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار را بیمه کنیم و قرار بر این بود که سال‌های آینده این بودجه افزایش پیدا کند. متأسفانه خانم مولاوردی که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود، در آن زمان عنوان کرد که بنده با این طرح می‌خواهم دختران جوان را خانه‌نشین کنم که به هیچ وجه اینگونه نبود.

اصل طرح این بود که زنان بعد از گذشت مثلاً ۲۵ سال بتوانند حق مستمری و حقوق بازنشستگی دریافت کنند که آن سال عملیاتی نشد. متأسفانه به جای افزایش بودجه، در لایحه بودجه سال ۹۳، ۸۵ درصد این صد میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و ۱۵ میلیارد تومان شد و ما با دولت جلساتی برگزار کردیم که لایحه این موضوع را ارائه دهد تا مشکل بار مالی حل شود اما دولت این لایحه را به مجلس ارائه نکرد، بنابراین این موضوع قطعاً در مجلس بعدی دنبال می‌شود.

با توجه به تهدیداتی که در موضوع جمعیت و کاهش موالید وجود دارد، باید اقداماتی را در دستور کار قرار داد تا کشور دچار این بحران نشود. در همین راستا، در مجلس هشتم مرخصی زایمان از سه ماه به شش ماه افزایش یافت و در مجلس نهم این مرخصی به ۹ ماه و دو هفته مرخصی تشویقی برای پدران تبدیل شد. متأسفانه مجلس دهم با اینکه متشکل از دو فراکسیون زنان و خانواده است، به جای آنکه اقدامی اساسی برای تشویق افراد به فرزندآوری انجام دهد، مرخصی پدران را به سه روز تقلیل داد!
https://shoma-weekly.ir/W8JYRG