بین الملل

خبر کوتاه

کنگره میتواند برجام را بازنویسی کند!

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که موضوع (بازنویسی برجام) غیرمعمولی نیست؛ زیرا سنا بیش از ۲۰۰ معاهده را قبل از تایید تغییر داده است. وال استریت ژورنال نوشت: بهدنبال پایان مذاکرات هستهای وین و اعلام توافق طرفین گفتگوها با «برجام»، دولت آمریکا برای همراهکردن جمهوریخواهان و آغاز روند اجرایی آن، برنامه جامع اقدام مشترک را در اختیار کنگره این کشور قرار داد.این موضوع (بازنویسی توافق هستهای) چیز عجیب و غیرمعمولی نیست و سنا در بیش از ۲۰۰ معاهده تقدیم شده به آن و پیش از آنکه تایید خود را نسبتبه آنها اعلام کند، تغییراتی در آنها اعمال کرده است. در این مطلب با انتقاد از اظهارات اوباما و جان کری درباره ازدسترفتن اعتبار آمریکا در صورت از بینرفتن توافق هستهای ایران به واسطه مخالفت کنگره آمده است: با این وجود کنگره حداقل ۱۳۰ بار در تاریخ آمریکا با توافقات بینالمللی که توسط شاخه اجرایی (دولت) امضا شده، مخالفت کرده است. به ۲۲ معاهده رای مخالف داده شد و براساس گزارشهای سالهای ۱۹۸۷ و ۲۰۰۱ سرویس تحقیقات کنگره، سنا با عدم برگزاری رایگیری مسیر حداقل ۱۰۸ معاهده دیگر را مسدود کرده است.

آمریکا هنوز سیاهپوست میکُشد

پس از به خشونت کشیدهشدن تظاهرات مسالمتآمیز روز یکشنبه، در اولین سالگرد قتل «مایکل براون» در فرگوسن، پلیس محلی بار دیگر اعلام کرد وضعیت فوقالعاده در این منطقه ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرگوسن، به خشونت کشیدهشدن تظاهرات مسالمتآمیز روز یکشنبه به مناسبت اولین سالگرد قتل مایکل براون شهروند سیاهپوست آمریکایی به ضرب گلوله یک پلیس سفیدپوست در فرگوسن، موجب اعلام حالت فوقالعاده در بخش سن لوئیس (ایالت میسوری در مرکز آمریکا) شد.تایرون هریس جونیور نوجوان 18 ساله آمریکایی نیز روز سهشنبه بهدلیل تیراندازی به پلیس مجرم شناخته و در تیراندازی ماموران پلیس بهشدت زخمی شد. استیو استینگر از مسئولان بخش سن لوئیس اعلام کرد: با توجه به بررسی حوادث گذشته در حالت فوقالعاده، افسران نیروهای امنیتی حالت فوقالعاده برقرار کردند و مانع از هرگونه اقدام خشونتآمیز خواهند شد.

رئیسجمهور فراری یمن به امارات رفت

«عبدربه منصور هادی»، رئیسجمهور مستعفی و فراری یمن، برای دیدار از امارات عربی متحده، وارد این کشور شد. امارات یکی از حامیان اصلی ائتلافی تحت رهبری عربستان سعودی است. به گزارش آسوشیتدپرس از دبی، رئیسجمهور مستعفی و فراری یمن برای دیدار از امارات عربی متحده، وارد این کشور شده است. خبرگزاری دولتی امارات (وام) گزارش داد: عبدربه منصور هادی رئیسجمهور تبعیدی یمن روز چهارشنبه برای یک سفر کاری دو روزه، وارد آن کشور شد.پس از آنکه هادی و بیشتر اعضای دولت وی به علت پیشرویهای شبه نظامیان شیعه حوثی از یمن گریختند، وی از آن زمان در عربستان سعودی زندگی میکند. امارات از ماه مارس در یک عملیات مورد حمایت آمریکا و تحت رهبری عربستان علیه حوثیها و متحدان آنها مشارکت دارد. امارات و عربستان، تانک و دیگر خودروهای زرهی در اختیار نیروهای حامی دولت تبعیدی یمن قرار دادهاند.

https://shoma-weekly.ir/IFjqP2