سیاسی

خبرنگاری سخت است

از آخرین باری که نشریه، آموزش خبرنگاری برگزار کرده بود، مدتها می گذشت و احساس کمبود کادرسازی از نسل جدید، کم کم به یک احساس خطر تبدیل می شد.
از آخرین باری که نشریه، آموزش خبرنگاری برگزار کرده بود، مدتها می گذشت و احساس کمبود کادرسازی از نسل جدید، کم کم به یک احساس خطر تبدیل می شد.

ثبت نام از متقاضیان تا 10 شهریور ماه سال جاری ادامه داشت که از میان ثبت نام کنندگان، 20 نفر از جوانان 18تا 25 ساله با توجه به سوابق کاری شان انتخاب و دعوت به شرکت در کلاسها شدند.

با توجه به کوتاه بودن زمان تا شروع کلاس دانشگاهها دوره مقدماتی به دو بخش تقسیم شد. در بخش اول آموزش خبرنویسی، آیین نگارش خبری، آشنایی با رسانه، مبانی روش تحلیل سیاسی و کارگاه خبرنویسی برای آموزش پذیران در دستور کار قرار گرفت و آموزش فنون مصاحبه، گزارش نویسی، آشنایی با گرافیک مطبوعات،  روش تحلیل خبر و... برای بخش دوم دوره مقدماتی در نظر گرفته شد.

بخش اول دوره مقدماتی روز چهارشنبه 13 شهریور آغاز و 27 همین ماه با طی 20 ساعت آموزش نظری و عملی به آموزش پذیران پایان یافت. در این بخش اساتیدی چون دکتر بادامچیان، دکتر لاسجردی، مهدی اسلامی و مرتضی اصفهانی بخشی از دانسته ها و تجربیات خود در این عرصه را در اختیار آموزش پذیران قرار دادند.

در کارگاه خبرنویسی نیز، مباحث عملی و تجربی در خبر نویسی و همچنین تمرین کاربردی برای آموزشپذیران تشریح گردید.

بخشی از کارگاه خبر به صورت عملی برگزار شد، به این صورت که بازدید از خبرگزاری «نسیم» به عنوان اولین خبرگزاری پیامکی کشور در دستور کار این کلاس قرار گرفت تا دانشجویان ضمن آشنا شدن کاربردی با نحوه تهیه، تنظیم و انتشار خبر، کار کارگاهی خود یعنی تهیه خبر از این بازدید را نیز انجام دهند.

در این بازدید مهدی شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری پس از خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در این دوره، در مورد شیوه نوین این خبرگزاری، توضیحاتی ارائه کرد، وی همچنین در مورد مخاطبین این خبرگزاری و اثرات این کار جدید مطالبی بیان داشت.

در ادامه مهدی عرفاتی سردبیر خبرگزاری نسیم به بیان شیوه کار و دسته بندی گروه های تحریریه این خبرگزاری پرداخت. عرفاتی همچنین در مورد شیوه کوتاه شدن زمان فرآیند تهیه تا انتشار خبر در این خبرگزاری نسبت به سایر خبرگزاری ها توضیحاتی داد.

آموزش پذیران دوره خبرنگاری موسسه شما در این بازدید با حضور در تحریریه و صحبت با اعضای آن در جریان شیوه تولید خبر در یک خبرگزاری قرار گرفتند.

مسئله ای که اغلب شرکت کنندگان در این دوره به آن اذعان داشتند، این مسئله بود که خبرنگاری در ذهن آنها بسیار ساده تر از چیزی بود که در کلاسها و کار کارگاهی یافتند. شاید بزرگترین درس این دوره برای آنان این بود که هر کاری اصول حرفه ای و نظم خود را دارد که برای انجامش باید پایبند به این اصول بود. به ویژه در کاری که یک نوع رسالت محسوب می شود و خداوند متعال به ابزار آن سوگند یاد کرده است.

https://shoma-weekly.ir/CmTbyC