سیاسی

حوزه و دانشگاه نباید مقابل یکدیگر باشند

امام جمعه کازرون در خطبه اول این هفته، یکی دیگر درسهای قیام امام حسین را درس تقوا و پرهیزکاری، اصل پروا پیشگی و خود نگهداری دانست و گفت : اساس حرکت امام حسین(ع) و احساس تکلیف او بر اساس خدا محوری و بر اساس تقوا و پرهیزکاری بود.
امام جمعه کازرون در خطبه اول این هفته،  یکی دیگر درسهای قیام امام حسین را درس تقوا و پرهیزکاری، اصل پروا پیشگی  و خود نگهداری دانست و گفت : اساس حرکت امام حسین(ع) و احساس تکلیف او بر اساس خدا محوری و بر اساس تقوا  و پرهیزکاری بود.
حجت الاسلام خرسند  حرکت امام حسین(ع) را بر اساس تقوا خواند و گفت: خطبه های مفصلی را امام حسین (ع)از آغاز حرکت تا هنگام شهادت از خود به جا گذاشته است که در تمام این خطبه ها درس تقوا نهفته است . امام حسین(ع) آموزگار تقوایی است که موجب سیانت انسان و مانند دژی نگهبان انسان است تقوایی که مثل دژ نگهبان انسان است حسین پیام آور تقوای دلیل است نه تقوای فریب
برای اینکه در مقابل امم حسین (ع)هم انسان هایی بودند که به ظاهر اهل تقوا و نماز و انجام برخی واجبات بودند
وی با اشاره به اینکه امام حسین آموزگار تقوای دلیل بود بود نه تقوای فریب افزود: خیلی ها به اسم تقوا در مقابل امام حسین ایستادند برخی به اسم تقوا امام را دعوت به تفقوا کردند و گفتند تقوا یعنی اینکه شما با یزید بیعت کنید در حالی که امام به دنبال تقوای حقیقی بود نه تقوای بدلی.
نماینده ولی فقیه در کازرون اضافه کرد:. تقوای امام حسین تقوایی است که انسان در صحنه  و جامعه حضور داشته باشد اما فریب شیطان نخورد  و گرد گناه نرود؛ نه اینکه انسان از جامعه دوری کند و از اجتماع مسلمین دور بشود به این بهانه که من می خواهم با تقوا باشم. امام حسین چهره واقعی تقوا و اهل تقوا را به بشریت نشان داد و انسان با تقوا باید از کانون خطر و فتنه عبور کند تا بتواند ایمان خود را حفظ کند
امام جمعه کازرون در خطبه دوم به سالروز میلاد امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و این روز خجسته را به همه ارادتمندان آن حضرت تبریک عرض نمود.
 وی در ادامه به شهادت عالم ربانی شهید آیت الله مفتح  و روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از یک واقعیت تلخ در جامعه ما و دیگر بلاد اسلامی نشعت گرفته است که آن واقعیت ساخته و پرداخته استعمارگران بود. زمانی که استعمارگران نقشه فتوحات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود طراحی می کردند به یک مانع بزرگ برخورد کردند و ان مانع چیزی نبود جز اعتقادات دینی مردم. لذا دانشگاه را به سبک امروزی بر مبنای بی دینی و معارضه با دین گذاشتند .  نه تنها دین را در محیط علمی تضعیف کردند بلکه به مبارزه با دین پرداختند.
وی ادامه داد: هنوز هم در برخی کشورهای اسلامی، حداقل پایبندی به مظاهر دینی را رعایت نمی کنند که حتی یک خانم در دانشگاه با روسری حاضر بشود و هدف آنها  این بود که با تربیت انسان های بی قید به مبانی دینی بر کشورهای اسلامی تسلط پیدا بکنند و متاسفانه تا حد زیادی هم موفق شدند. گر چه مبانی دینی و وجود برخی علما و روحانیون ما در مجامع دانشگاهی اجازه نداد کاملا به اهداف خود دست یابند اما به دنبال دین زدایی در دانشگاه ها بودند این جا بود که امام بعد از انقلاب بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
وی خاطرنشان کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حوزه و دانشگاه یکی بشوند بلکه منظور این است که علم و دین پابه پا حرکت کند و نقطه مقابل یکدیگر نباشند. حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به یکدیگر کمک کنند . حوزه به دانشگاه ها کمک کند برای ارتقای مبانی دینی و معرفتی آنها و دانشگاه به حوزه کمک کند برای آشنایی در رابطه با آشنایی حوزه ها با مسائل و علوم روز. هدف از وحدت همکاری است پابه پا حرکت کردن است اینکه حوزه و دانشگاه دو شعبه باشند از یک موسسه علم و دین و هدف امام خمینی  و امروز هدف مقام معظم رهبری از بحث حوزه و دانشگاه همچین مطلبی است. امیدواریم که در این زمینه با همکاری  نخبگان حوزه و دانشگاه قدمهای موثری برداشته شود
محمد خرسند در ادامه به تحولات منطقه به ویژه در مصرو سوریه اشاره کرد و گفت: این روزها ما شاهد بعضی در گیری ها در کشور مصر به ویژه در قاهره هستیم  که اغاز این درگیری ها و بهانه این درگیری ها هم دستورات رئیس جمهور مصر در رابطه با از سر گیری محاکمه مبارک و چهره های رژیم سابق، عاملان کشتار مردم و برکناری دادستان مصر و به ویژه افزایش اختیارات رئیس جمهور مصر بود.
موافقان آقای مرسی اخوان المسلمین و برخی گروه های مردمی هستند که اقدامات رئیس جمهور را در چهارچوب روند انقلاب می دانند اما مخالفین رئیس جمهور مصر با افکار گوناگون و متعددی و انگیزه های گوناگونی مخالفت می کنند. برخی از این مخالفین از بازماندگان دولت مبارکند که منافعشون به خطر افتاده، بهانه ای پیدا کردند و سر از کوچه و خیابان در آوردند. برخی از اینها قضات عالی رتبه مصر هستند که دارای مناسبی بودند و موقعیت انها به خطر افتاده است. طیف دیگر برخی گروه های سیاسی هستند که استدلال آنها این است که رئیس جمهور با افزایش اختیارات به سمت دیکتاتوری حرکت می کند و برخی دیگر شاید از افراد مذهبی هم باشند. اینها با برخی اقدامات رئیس جمهور مصر مخالفند که تا حدی هم  حق با آنها است.
وی ادامه وضعیت مصررا  به نفع کشور مصر ندانست و گفت: با وجود  ایراداتی که به رئیس جمهور مصر وارد است اما غرض کسانی که اغتشاشات را به راه این است که اجازه ندهند یک قانون اساسی بر اساس اسلام در مصر پا بگیرد. اینها دارند تلاش می کنند که رفراندوم هم برگزار نشود و معلوم است که غربی ها و کشورهای عربی هم دارند از انها حمایت می کنند. آنها باید مسائل را با گفتگو وبا مراجعه با ارای عمومی مردم حل کنند.
وی به امتیازات وجود رهبری در ایران اشاره کرد و گفت : متاسفانه در مصر خلا رهبری وجود دارد اینجا است که ما برکت رهبری و ولایت فقیه را درک می کنیم. وقتی که  فصل الخطاب وجود داشته باشد فتنه ها جمع خواهد شد و این از امتیازات انقلاب اسلامی بود.
وی به درگیری های اخیر کشور سوریه نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات تروریستی در سوریه  نتیجه حضور آشکار و بی پرده و غیر قانونی کشورهای غربی و عربی در تحولات سوریه است یعنی می خواهند با زور سلاح ، یک نظام را ساقط کنند غافل از اینکه اگر هم موفق شودند این آغاز فتنه و بدبختی است. اگر هم دراین کار  موفق شوند این فته به کشورهای دیگر سرایت خواهد کرد، اما مقاومت برخی کشورها مانند ایران و عراق  و روسیه مانع تحقق این هدف غربی ها شده است.
وی حساسیت مسائل سوریه برای نظام جمهوری اسلامی ایران را از اهمیت راهبردی خواند و گفت: سوریه بعد از انقلاب مهم ترین متحدعربی با ایران بوده است .  در جنگ تحمیلی تنها کشور عربی که از حقانیت جمهوری اسلامی دفاع کرد سوریه بود.  حتی برخی سلاح هایی که در دوران جنگ لازم داشتیم از سوریه دریافت می کردیم. روابط حسنه سوریه باعث شد که ما بتوتنیم جبهه مقاومت را تقویت کنیم .
وی  هدف اقدامات کشورهای غربی در سوریه را انتقام گیری از سوریه  خواند و گفت : آنها می خواهند از گسترش امواج بیداری اسلامی از کشورهای اسلامی جلوگیری کنند تا  این مسیر را منحرف کنند.قضیه سوریه هیچ راهی جز از راه دوموکراتیک و مارجعه به آرای مردم ندارد و باید در ارامش یک انتخابات برگزار شود مردم تعیین تکلیف کنند .  قطعا اکثر مردم سوریه با این وضعیت موافق نیستند اگر موافق بود که یک دولت نمی توانست 22 ماه مقاومت کند.
خرسند در مباحث پایانی خود در رابطه با مسائل جاری کشور سخن گفت و با بیان اینکه  همه دلسوزان کشور باید مراقب باشند تا در این مرحله حساس که ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده هم هستیم، بهانه دست دشمن ندهند گفت: دشمن دنبال این است که جو کشور ملتهب بشود.. امروز حفظ آرامش کشور طبق فرمایشات رهبری از اوجب واجبات است . هر اقدامی که توسط هر کسی در هر رده ای که موجب التهاب کشور شود این حرام است. به ویژه مسئولین قوا سران قوا در تصمیم گیری ها در موضع گیری ها در سخرانی ها در نامه نگاری ها در عزل و نصب ها در تعریف و تمجید از دیگران باید مراقب باشند .
امام جمعه کازرون خطاب به مسئولین گفت: به جای بعضی ازعزل  و نصب ها ، باید بپردازید به مسائل اصلی کشور که مشکل اصلی مردم مسائل اقتصادی ،بی کار ی وتورم است. مقداری از آن فشار و تحریم دشمن است اما بپذیریم مقدار زیادی از آن به خاطر بی تدبیری است .
وی پرداختن به مسائل انتخاباتی را زود عنوان نمود و گفت: مسئولین باید به حل مشکلات مردم و کشور بپردازند . امروز خواسته رهبری که خواسته ملت است حفظ آرامش است البته علی رغم مشکلاتی که  کشور ما دارد با هدایت های مقام معظم رهبری کشور اداره می شود و امروز نظام جمهوری اسلامی تاثیر گذارترین نظام در عرصه بین المللی است .

https://shoma-weekly.ir/mBlGdQ