بین الملل

حوادث منطقه، فشار بر اسرائیل را کاهش داد

اگر رژیم صهیونیستی تنها متکی به خودش باشد و صرفا ً یک واحد سیاسی مستقل از سایر قدرتها باشد این میزان توان مقابله با ملت فلسطین را نخواهد داشت. لذا اسرائیل از سوی قدرتهای سرمایه داری و اشغال گر دنیا حمایت کامل می شود.
ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین پس از سه روز پنچ شنبه گذشته در تهران به کار خود پایان داد. حضور مقام معظم رهبری در افتتاحیه این کنفرانس و سخنرانی معظم له نشان از اهمیت مسئله فلسطین در نزد مسئولان جمهوری اسلامی دارد. به همین جهت در گفت و گو با دکتر لاسجردی به تبیین بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در این کنفرانس پرداختیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

* آقای دکتر می توان وجه غالب سخنرانی مقام معظم رهبری در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین را تقابل دو جریان مقاومت و سازش در موضوع رویاروئی با رژیم صهیونیستی و همپیمانانش دانست، دراین خصوص توضیح می فرمائید؟

- درخصوص مقابله با رژیم صهیونیستی در حوزه نظری و عملی در مجموع طی شصت و چند سالی که از حیات سیاسی اسرائیل غاصب می گذرد، تا کنون روش های مبارزه متفاوتی هم ارائه شده و هم آزموده شده است. اما دو جریان مهم در این عرصه بیش از سایر جریان ها نمود و بروز داشته اند. جریان اول جریان مقاومت است. اولین جرقه مقاومت را افرادی چون عزالدین قسام و شیخ حسینی در اوایل دهه پنچاه علیه اسرائیل زدند، این جریان در طول این سالها ادامه یافته تا می رسد به انتفاضه اول و دوم ملت فلسطین، رهبران این جریان، رفتار سیاسی ملت فلسطین در مقابل با اسرائیل را در حوزه مقاومت تعریف کرده اند. در نقطه مقابل این گروه، جریان محافظه کار و سازش کار قرار می گیرد. وجه بارز رفتار این گروه این بود که سعی داشت با دادن حق به دو طرف یعنی هم گروههای مقاومت و ملت فلسطین و هم رژیم صهیونیستی رفتار مرضی الطرفین داشته باشد، در رأس این گروه طی این مدت برخی کشورهای منطقه، سازمان های بین المللی و برخی قدرت های جهانی قرار داشته اند. این گروه سعی داشتند به ویژه در دهه هشتاد و نود با نقش آفرینی در روند ایجاد صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها با رفتاری محافظه کارانه و سازکارانه به دو طرف حق بدهند که البته در تمامی مواقع جانبداری ها به سمت اسرائیل بوده و ملت فلسطین از حق خود محروم شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جریان های مقاومت در منطقه جان تازه ائی گرفتند و با توجه به تفکرات متکثر در فلسطین، مردم این کشور به این نتیجه رسیدند که مقاومت و ایستادگی بهترین اسلحه در مقابله با اسرائیل است و بر همین اساس شاهدیم که مردم فلسطین بدون برابری در امکانات در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی می کنند چرا که به خوبی دریافته اند اسرائیل هویت ملی و دینی آنها را نشانه رفته و لازم است که این هویت را بازیابی کنند. لذا می توان گفت این دو تفکر همچنان در عرصه مسائل فلسطین حضور دارند، برخی معتقدند تنها راه عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های فلسطینی ایستادگی است و گروهی هم می گویند چون فلسطینی ها امکانات ندارند و از سوی دیگر اسرائیل از جانب قدرت های بزرگ دنیا حمایت می شود باید با او سازش کرد تا به نتیجه رسید. در بیانات مقام معظم رهبری در کنفرانس حمایت از انتفاضه این نکته مشهود است که ایشان با توجه به تجربیات گذشته تاکید دارند که تنها راه مقابله با ظلم، خودآگاهی ملت ها و ایستادگی و مقاومت است که اگر نایستند هر روز باید امتیازات بیشتری بدهند و بیش از گذشته از حق خود چشم پوشی کنند.

* رهبری در بیانات شان بر وجود توطئه فرامنطقه ائی در تشکیل رژیم صهیونیستی تاکید کردند، سرمنشاء این توطئه کجا بوده و چگونه شکل گرفته است؟

- تاریخ قرن بیستم در منطقه خاورمیانه با سه مسلک نوظهورکه توسط حکومت استعماری انگلیس ایجاد شد؛ آغاز می شود. جریان وهابیت، جریان صهیونیسم و جریان بهائیت. به عبارتی تمامی بحران هایی که طی قرن بیستم در منطقه توسط این سه جریان شکل گرفته و جنایاتی که صورت گرفته است توسط دولت انگلیس مدیریت و سازماندهی شده است و کسی نیز در نقش آفرینی انگلیس در این موارد کسی شک ندارد. هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از حمایت های صورت گرفته از این سه جریان بویژه اسرائیل در تمامی سطوح از جانب قدرتهای بزرگ دنیا صورت می گیرد.لذا مقام معظم رهبری می فرمایند که اگر رژیم صهیونیستی تنها متکی به خودش باشد و صرفا ً یک واحد سیاسی مستقل از سایر قدرتها باشد این میزان توان مقابله با ملت فلسطین را نخواهد داشت. لذا اسرائیل از سوی قدرتهای سرمایه داری و اشغال گر دنیا حمایت کامل می شود.

* رهبری در همین اجلاس می فرمایند که فتنه های جدید منطقه برای دوری اذهان از مسئله فلسطین است، در این رابطه بیشتر توئضیح می فرمائید؟

- استراتژی قدرتهای بزرگ بر این اصل استوار است که اگر نتوانند در نقطه ایی تغییرات مد نظر خود را از طریق وسائل قهر آمیز انجام دهند، روی خواهند آورد به تغییرات اجتماعی، مسخ فرهنگی و ایجاد بحران های ساختگی. در سال های اخیر آمریکا و تابعینش با این رویکرد در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی می کنند. تا پیش از وقایع منطقه، فلسطین در صدر مسائل دنیا قرار داشت. محاصره غزه در افکار عمومی جهان بسیار مطرح بود. کار وان های مختلفی به سوی غزه از سراسر دنیا به حرکت در آمد. ماجرای کشتی مرمره بسیار جنجال به پا کرد. به عبارتی حدود پنج سال مسائل فلسطین بسیار مد نظر مردم منطقه بود. فشارها بر اسرائیل افزایش یافته و اتفاقات مثبتی برای فلسطین در حال رخ دادن بود. با وقوع درگیری ها در عراق، سوریه و یمن، اذهان از فلسطین منحرف شده و به جای دیگر معطوف می شود. به عبارتی قدرت های بزرگ برای آنکه بتوانند اسرائیل از تنگنا نجات دهند، بحران ساختگی در سوریه و عراق ایجاد کردند و با این روش راه فراری برای اسرائیل از فشار افکار عمومی پیدا کردند. بر همین اساس معتقدم نگاه مقام معظم رهبری نگاهی کاملاً دقیق و منطبق بر واقعیات جهانی است.

*سخنان آقای ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه مشکل منطقه دخالتهای نظامی خارجی ها است، چقدر ناظر بر دیدگاه مقام معظم رهبری می تواند باشد؟

- سخنان آقای ظری از چند منظر قابل بررسی است. اول اینکه منطقه خاورمیانه به سبب ویژگی های مثبتی که دارد همواره مورد طمع قدرتهای بزرگ دنیا بوده و تلاش می کردند تا جریانات خاورمیانه را مدیریت نمایند. آنها برای حضور بیشتر در این نقطه حساس همیشه برنامه ریزی می کردند، می توان گفت که خاورمیانه از دیرباز تا کنون زمین بازی قدرتهای استکباری شده است. هارتلند و قلب زمین بودن باعث شده که قدرتهای استکباری نزاع های جهانی خود را دور از سرزمین های اصلی در خاورمیانه انجام دهند. شما می بینید که سلاح ها، سازمان های اطلاعاتی و نیروهای نظامی استکبار در خاورمیانه حضور جدی و فعال دارند. از سوئی دیگر هر سلاحی را که تولید می کنند برای سنجش قابلیت آن، در منطقه خاورمیانه آن را امتحان می کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره روی موضوع امنیت دسته جمعی خاورمیانه تاکیدداشته و تلاش دارد که پای خارجی ها را از منطقه ببرد. با توجه به واقعیت موجود به نظر می رسد این دیدگاه یک دیدگاه کاملا ً درست است و هر چقدر که قدرت های بزرگ از منطقه دور باشند و کشورهای منطقه اتکاء و وابستگی خود را به قدرتها کم کنند به همان اندازه در منطقه امنیت و ثبات افزایش خواهد یافت.

https://shoma-weekly.ir/buPgfT