بین الملل

حمله زمینی به یمن آغاز شکست مهاجمین است

وی با اشاره به اینکه هر نوع حمله زمینی عربستان به یمن منجر به شکست نیروهای مهاجم خواهد شد خاطرنشان کرد: به نظر می رسد عربستان تلاش می کند با ضربه زدن مقطعی مثل بمباران هوایی و بر هم زدن فضای آرامش در این کشور مثل حمله به بیمارستان و اردوگاه های مردمی، فشار علیه انقلابیون را برای مدیریت بحران زیاد کند تا آنها موفق نشوند به مطالبات مردم پاسخ دهند اما من فکر نمی کنم عربستان هنر یا توان لازم برای حمله زمینی داشته باشد
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه هر نوع حمله زمینی عربستان به یمن منجر به شکست نیروهای مهاجم خواهد شد گفت: من فکر نمی کنم عربستان، هنر یا توان لازم برای حمله زمینی داشته باشد زیرا شرایط جغرافیایی یمن و از سوی دیگر عدم کارایی نیروهای چریکی در فضایی مانند یمن که یک سرزمین صحرایی است حمله زمینی به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و منجر به شکست خواهد شد.

لاسجردی مشکل بزرگ عربستان را حفظ حاکمیت های حکام فعلی در منطقه دانست و گفت: عربستان نگران حاکمیت در یمن و بالطبع تاثیر این تغییرِ حاکمیت در خود است پس به دنبال چاره جویی است که اولا حکومت در یمن را تثبیت کند و دوما اجازه ندهد این تغییر و تحول صورت بگیرد.

دکتر حسن لاسجردی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: این اولین بار نیست که عربستان به کشور یمن حمله می کند. چند سال پیش عربستان سعودی بعد از جریان بیداری اسلامی و تظاهراتی که مردم علیه حاکمیت داشتند، تهاجم هایی علیه حوثی ها انجام داد. نکته دوم در خصوص چرایی حمله الان عربستان به یمن این است که مشکل بزرگ عربستان در حال حاضر حفظ حاکمیت های حکام فعلی در منطقه است. در واقع عربستان به دنبال حفظ وضع موجود است چون بر این باور است که در پی بیداری اسلامی و طرح موضوع مطالبات اجتماعی و بیداری که در بین مردم در جوامع مختلف به وجود آمده است، اگر تغییر و تحول در حکومت ها آغاز شود و این تغییر و تحولات نیز همه گیر شود عربستان از این موضوع مصون نخواهد ماند. پس عربستان نگران است که مطالبات اجتماعی در این کشور به جهت حکومت خودکامه ای که دارد و حکومت اقتدارگرایی که از بالا همه چیز را کنترل می کند دچار چالش شود.

او افزود: از سوی دیگر تحولات در یمن به سوی طرح مطالبات مردم و چاره جویی برای برپایی حکومت بر اساس خواست همه است و به همین جهت بعد از فرار منصور هادی از یمن و حضور انقلابیون در عدن باعث شد که عربستان نگران حاکمیت در یمن و به طبع تاثیر این تغییرِ حاکمیت در خود شود پس به دنبال چاره جویی شد که اولا حکومت در یمن را تثبیت کند و دوما اجازه ندهد این تغییر و تحول صورت بگیرد. بنابراین در حال حاضر علت اساسی تهاجم عربستان این است که اجازه ندهد جریان مردمی در یمن بتواند قدرت را از حکومتِ نظامیان این کشور که در گذشته نه چندان دور از طریق کودتای علی عبدالله صالح روی کار آمد و بعد از آن در یک چرخش صوری به معاون او سپرده شد، خارج کند.

لاسجردی تلاش عربستان برای حفظ حکومتِ نظامیان در یمن را ترس از به خطر افتادن منافع این کشور دانست و ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در حال حاضر در منطقه خاورمیانه و بعد از حمله نیروهای آل سعود به یمن به چشم می خورد بحث بهم خوردن مناسبات امنیتی است به این معنا که عربستان بعد از جریان بیداری اسلامی برای اینکه بتواند از پتانسیل جوشش مردمی استفاده کند و فضای ذهنی خود را در منطقه حاکم کند یا بتواند سردمداری حرکت های مردمی را به نفع خود تمام کند، با صرف هزینه و همچنین دادن امتیارات و به نوعی همراه کردن گروه های مختلف تلاش می کند به این مهم دست یابد.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین تصریح کرد: یک ترکیب بندی و شکل جدید از آرایش سیاسی در منطقه به وجود آمده است که برخی از کشورها و ملت با نگاه عربستان به مسایل به ویژه نگاه افراطی، سلفی و تروریستی به مباحث، مخالف هستند و به دنبال این هستند که از این نگاه دور باشند لذا مقابله با این جریان در منطقه شروع شده است و عربستان می ترسد که هم مخالفت های مردمی و هم مخالفت های حکومت ها اجازه ندهد سیاست هایی که در منطقه طراحی کرده است به نتیجه برسد؛ بنابراین عربستان به دنبال تغییر شرایط سیاسی اجتماعی به نفع خویش است ولی به همان اندازه که عربستان تلاش می کند، رقیب او هم در حال تلاش است و یکی از دلایل مهمی که عربستان به دنبال تغییر و تحول در منطقه و شرایط فعلی است این است که عربستان فکر می کند جریان رقیب در حال حاضر دست برتر را دارد لذا تهاجم به یمن، بهم ریختن شرایط عراق، فشار علیه سوریه و بحث افزایش قیمت نفت و... این را نشان می دهد که عربستان از یک مساله نگران است و آن مساله این است که تغییر و تحولات در منطقه علیه او و منافع اوست.

لاسجردی، ائتلاف تشکیل شده در حمله یمن را شکننده دانست و گفت: عربستان برای اینکه بحران یمن را حل کند یک اجلاس فوری در اتحادیه عرب تشکیل داد و تلاش کرد که یک نیروی فوری و واکنش سریع جمع کند اما این نیرو دارای قابلیت و گنجایش های لازم نیست و فرماندهی مشخصی هم ندارد و از همه مهمتر هویت این نیرو مشخص نیست و در عین حال بسیاری از کشورها به دلایل تعارفات سیاسی در این ائتلاف شرکت کردند و از طرف دیگر به این جهت که یمن یک رقیب خیلی پر قدرت نیست انگیزه لازم از طرف کشورها برای حضور و مشارکت جدی تا حدودی کمرنگ شده است. از سوی دیگر عربستان در طول بحران یمن تلاش کرده است که از راه دور مدیریت کند چراکه از نزدیک نمی تواند یا امکانات و لوازم آن را ندارد که با شورای انقلابیون و مردم یمن مواجه شود چراکه مردم یمن سابقه مبارزه دارند و نیروهای عربستان یا کلا نیروهای کشورهای عربی به ویژه اگر بخواهند جنگ زمینی را در پیش بگیرند به طور حتم در مقابل نیروهای چریکی یمن تحمل مقاومت نداشته و شکست خواهند خورد.

او در پایان با اشاره به اینکه هر نوع حمله زمینی عربستان به یمن منجر به شکست نیروهای مهاجم خواهد شد خاطرنشان کرد: به نظر می رسد عربستان تلاش می کند با ضربه زدن مقطعی مثل بمباران هوایی و بر هم زدن فضای آرامش در این کشور مثل حمله به بیمارستان و اردوگاه های مردمی، فشار علیه انقلابیون را برای مدیریت بحران زیاد کند تا آنها موفق نشوند به مطالبات مردم پاسخ دهند اما من فکر نمی کنم عربستان هنر یا توان لازم برای حمله زمینی داشته باشد زیرا به دلیل شرایط جغرافیایی یمن و از سوی دیگر عدم کارایی نیروهای چریکی در فضایی مانند یمن - که یک سرزمین صحرایی است- حمله زمینی به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و منجر به شکست خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/9gvVL7