بین الملل

حمله به منزل شیخ عیسی قاسم و اعتراضات گسترده

آیت الله مجاهد شیخ عیسی قاسم در راس شیعیان بحرین قرار داشته و بزرگترین شخصیت آنان است. بنابراین با حمله به منزل مسکونی وی و هتک حرمت ان در حقیقت به عموم مردم تعرض شده است

آیتالله «شیخ عیسی قاسم»، برجستهترین عالم شیعه در بحرین است؛ عالمی که به عقیده بسیاری قلبهای مردم بحرین با انگشت او جهت میگیرد. نام شیخ اما در ایران بیشتر با شروع قیام مردم بحرین علیه آلخلیفه شناخته شد؛ آنجایی که مردم شیخ سفید مویی را میدیدند که با حرارت علیه جنایات آلخلیفه با همراهی آلسعود سخنرانی میکند و مردم رنج دیده این کشور را به دفاع در برابر جنایات این رژیم فرا میخواند.

در طول یک سال و نیم گذشته، نیرهای امنیتی رژیم بحرین دو بار به منزل شیخ یورش بردهاند تا بهخیال خود، شعلههای انقلاب بحرین را با هراساندن این روحانی آزاده خاموش کنند. شیخ عیسی که هم در نجف اشرف و هم در ایران از محضر اساتید مختلف بهره برده است، از ابتدای قیام مردم بحرین پس از بیداری اسلامی، با طرحهای رژیم آلخلیفه برای بهانحراف کشاندن قیام مردم بحرین مخالفت کرده است.

حمله به منزل این شیخ مبارز که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «ستاره آسمان تشیع» نامیده شده است، تظاهرات گستردهای را در بین مردم بحرین برانگیخت و اعتراضات گستردهای را نیز در دیگر ممالک اسلامی از پی داشت. پس از حمله به منزل شیخ عیسی قاسم و تفتیش آن از سوی نیروهای نقابدار امنیتی آلخلیفه، شامگاه سهشنبه، صدها نفر از مردم بحرین با حضور در خیابانها، اعتراض خود را به این اقدام نشان دادند.

«شیخ عبدالله الدقاق» نماینده آیتالله عیسی قاسم در ایران در گفتگویی، در خصوص اهداف یورش نظامیان آلخلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم گفت: آیتالله مجاهد شیخ عیسی قاسم در رأس شیعیان بحرین قرار داشته و بزرگترین شخصیت آنان است، بنابراین با حمله به منزل مسکونی وی و هتک حرمت آن در حقیقت به عموم مردم تعرض شده است.

وی افزود: در نتیجه به همگان این احساس دست خواهد داد که از خشونت و تجاوزهای رژیم در امان نیستند، همچنین بهدلیل اینکه همگان در تحریم انتخابات مشارکت داشتهاند، مجازات دستهجمعی شامل همه از جمله شیخ عیسی قاسم خواهد شد.

در همین حال، معاون رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان و جمعیت علمای جبل عامل، حمله به منزل آیتالله شیخ عیسی قاسم روحانی سرشناس بحرینی را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ «عبد الامیر قبلان» در پیامی به آیت الله شیخ عیسی قاسم حمله به منزل ایشان را محکوم و با وی اعلام همبستگی کرد. قبلان همچنین از مواضع آیتالله شیخ عیسی قاسم که موجب افزایش وحدت ملی بحرین میشود، قدردانی کرد.

جمعیت علمای جبل عامل لبنان هم این اقدام نیروهای آلخلیفه را محکوم و اعلام کرد. این جمعیت، ادامه نقض قوانین بینالمللی در بحرین را محکوم می کند، قوانینی که طبق آنها حقوق شهروندان بحرین باید محترم شمرده شود. جمعیت علمای جبل عامل خاطرنشان کرد، اینگونه اقدامات بیانگر سرخوردگی مسئولان حاکم این کشور از نتایج انتخاباتی است که سعی میشد به عنوان یک اقدام دموکراتیک جلوه داده شود. این جمعیت لبنانی تأکید کرد، انتخابات صوری بحرین به دلیل تحریم آن از سوی اکثریت مردم این کشور، شکست خورد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم ضمن محکوم کردن حمله به منزل شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: «عدم اقبال عمومی به انتخابات اخیر مجلس در این کشور و ادامه اعتراضات مردمی برای احقاق حقوق معنوی، سیاسی و اجتماعی، این رژیم را به چنین رفتارهایی وادار نموده است.»

از سوی دیگر، مسئول اداره آزادیهای دینی دیدهبان حقوق بشر بحرین گفت: حمله نیروهای آلخلیفه به منزل آیتالله شیخ عیسی قاسم نشانه ورشکستگی رژیم حاکم است. «شیخ میثم سلمان»، حمله نیروهای امنیتی مسلح و نقابدار به منزل آیتالله شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد و گفت: نیروهای امنیتی به شکل غیرقانونی و وحشیانه به بازرسی از منزل ایشان مبادرت کردند. وی افزود: شکست آشکار رژیم بحرین در انتخابات اخیر مجلس و تحریم انتخابات از سوی مردم، باعث جنون رژیم شد تا حدی که مرتکب این عمل شنیع شد و این اقدام نشانه ورشکستگی و دنائت آن است.

به نوشته ابنا، در همین راستا، جنبش حزبالله لبنان نیز با صدور بیانیهای اقدام تجاوزکارانه مقامات بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم به عنوان نماد ملی اسلامی این کشور را به شدت محکوم کرده و بار دیگر بر ایستادگی خود در کنار ملت بحرین در مبارزهاش به منظور احقاق حقوق خویش تاکید کرد.

به باور بسیاری از تحلیلگران، شکست رژیم آلخلیفه در نمایش انتخاباتی که با تحریم حداکثری مردم بحرین مواجه شد، از علل اصلی اقدامات خشونتبار این چنینی توسط رژیم آلخلیفه است. رژیم بحرین قصد داشت تا با برگزاری یک انتخابات فرمایشی، بر وجهه دموکراتیک خود صحه گذارد. برخی منابع نیز بر این باوند که هدف از این اقدام برنامهریزی شده و خطرناک، منحرف کردن مردم از مسیر فعالیت مسالمتآمیز در خصوص مطالبات قانونی از جمله درخواست تغییرات دموکراتیک در بحرین است.

شایان ذکر است که اعتراض مردم بحرین به هتک حرمت این روحانی برجسته همچنان ادامه دارد و بهنظر میرسد رژیم بحرین با این اقدام نهتنها بار دیگر بر وجهه غیرانسانی خود تاکید کرده بلکه حجم بیشتری از اعتراضات مردمی را متوجه خود کرده است. بحرین، مقر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است و تحلیلگران خاورمیانه از این کشور بهعنوان حیاط خلوت عربستان سعودی نام میبرند.

https://shoma-weekly.ir/qcPRvx