بین الملل

حمایت ایران از سیاست«چین واحد»

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، بر حمایت از سیاست چین واحد تاکید و رفتار تنش‌زای مقامات آمریکا در امور داخلی چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را محکوم کرد.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان اظهار داشت: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، به گونه‌ای که ماده ۲ منشور، اعضا را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت‌ها وارد نماید، بر حذر می‌دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

کنعانی، رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان دانست که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی، به رویه‌ای ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و تجربه خروج این کشور از توافقات چندجانبه از جمله برجام و اِعمال تحریم‌های غیر انسانی و غیر قانونی علیه ملت ایران، گواهی روشن بر پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود است.

استقبال چین از موضع ایران در زمینه تایوان

سفیر چین در تهران در پیامی از موضع گیری ایران در زمینه مساله تایوان و سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره استقبال کرد.

چانگ هوا سفیر چین در تهران سه‌شنبه شب در پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: از موضع ایران در محکوم کردن اقدام تحریک آمیز آمریکا و مداخله آن کشور در امور داخلی چین تمجید می‌کنیم.

روسیه: سفر نانسی پلوسی به تایوان یک اقدام تحریک آمیز آشکار است

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را یک اقدام تحریک آمیز آشکار می‌داند.

در این بیانیه آمده است: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۲ اوت وارد تایوان شد. ما این سفر را یک اقدام آشکار تحریک آمیز می‌دانیم که در راستای سیاست تهاجمی آمریکا با هدف مهار همه جانبه چین انجام شده است.
وزارت خارجه روسیه افزود : روابط پکن و جزیره تایوان موضوع داخلی چین است و پکن حق دارد برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در رابطه با موضوع تایوان اقدام کند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: موضع اصولی روسیه تغییر نکرده است. ما معتقدیم که تنها یک چین وجود دارد، دولت چین تنها نماینده قانونی تمام سرزمین چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر این کشور می‌باشد.

احضار سفیر آمریکا در چین
وزارت خارجه چین روز سه شنبه در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد گفت که سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.
در این بیانیه هشدار داده شده است: این یک عمل بسیار خطرناک، بازی با آتش است. هر که با آتش بازی کند خود را می‌سوزاند.
این وزارتخانه اضافه کرد که چین "قاطعانه با این سفر مخالفت می‌کند و به شدت آن را محکوم می‌کند" و خاطرنشان کرد که آمریکا به دنبال محدود کردن چین با کمک تایوان است.

کنار هم قرار گرفتن این اتفاقات و مواضع اخیر، اهالی رسانه را به یاد موضعگیری و به نوعی پیشگویی وزیر خارجه اسبق آمریکا انداخت؛ برژینسکی (وزیرخارجه اسبق آمریکا) در مورد اتحاد قدرت‌های شرقی در کتاب «صفحه شطرنج بزرگ: برتری آمریکا و الزامات ژئواستراتژیک آن» نوشت: «خطرناک‌ترین سناریو، ائتلاف بزرگ ضد هژمونیک میان چین، روسیه و شاید ایران است که نه با ایدئولوژی بلکه به دلیل نارضایتی‌ [از غرب] متحد می‌شوند.»

https://shoma-weekly.ir/iBbbLp