بین الملل

حمایت از تروریست‌ها در سایه

«ترکیه؛ مشتری اصلی نفت داعش!» انتشار این خبر با قراردادن اقدامات دیگر ترکیه در حمایت از این گروهک تروریستی خود گویای سیاست‌های اردوغان است.
محمد علائی- «ترکیه؛ مشتری اصلی نفت داعش!» انتشار این خبر با قراردادن اقدامات دیگر ترکیه در حمایت از این گروهک تروریستی خود گویای سیاستهای اردوغان است.

این موضوع که داعش در سوریه و عراق مورد حمایت ترکیه قرار داشته قابل کتمان نیست، با تریلرها به سوریه سلاح حمل شد، عناصر داعشی به آسانی از مرزهای ترکیه گذشتند و شخصی مانند طارق الهاشمی که سردسته تروریستها در عراق بود (معاون سابق رئیس جمهوری عراق) مانند یک رئیس جمهوری در ترکیه مورد استقبال و حمایت قرار گرفت!

بنابر خبر اعلام شده نیروهای داعش مستقر در سوریه روزانه صدهزار بشکه نفت خام سوریه را به ترکیه میفروشند. داعش لولههای نفت سریای را به اسکندرون و غازی عنتاب و اورفا و شهر کیلیس کشیده و نفت به دولت اردوغان میفروشداین آخرین سند از همکاری ترکیه با داعش این بار در زمینه اقتصادی است که افشا شده است.

ترکیه بعد از حمایتهای لجستیکی و مادی حالا به نوع غیر مستقیم به حمایت از این گروه تکفیری بعثی میپردازد. این در حالی است که بحران سوریه و عراق به طور کلی به ضرر ترکیه است. زیرا صادرات سالانه ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلاری ترکیه به این کشورها قطع شده و در نتیجه هزینههای گزاف برای این کشور به بار آورده و باعث سخت شدن شرایط اقتصادی شده است.

از سوی دیگر ترکیه هم اکنون با فروش نفت شمال عراق از راههای غیر قانونی میخواهد مشکلات اقتصادی خود را برطرف کند، به طور حتم این کشور بعد از پایان بحران داعش در کشور خود ترکیه را به لحاظ این رفتارش مورد بازخواست قرار خواهد داد. اردوغان در واکنش به انتقادهای مطرح شده به سیاستهایش درباره داعش اعلام کرده: مخالفان من میخواهند که علیه داعش سخنان تحریک آمیز بگویم ولی من علیه داعش سخن نخواهم گفت.

در همین رابطه رفیق اریلماز، نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه نیز گفت: عناصر شبکه القاعده به طور گستردهای در سراسر ترکیه منتشر شدهاند. یکی از شهروندان استان اسکندرون با من تماس گرفت و تاکید کرد که نتوانسته وقت جراحی در یکی از بیمارستانهای دولتی بگیرد برای اینکه کارکنان بیمارستان در حال ارائه خدمات پزشکی به افراد مسلحی بودند که از سوریه آورده شده بودند.

وی در گفتگو با روزنامه جمهوریت همچنین گفت: مادری به چشم خودش دیده است که یکی از عناصر عضو گروههای شبه نظامی که در درگیریهای اخیر در اطراف لاذقیه زخمی شده بود با خودرویی که راننده آن لباس پلیس ترکیه را بر تن داشت به بیمارستان شهر یایلاداغ منتقل میشد.

هم اکنون برای بسیاری با توجه به
موضع
گیریهای بعضا تند اردوغان علیه جنایات اسرائیل (که آن را هم برخی ظاهر سازی وی مینامند) این سئوال پیش میآید که به چه دلایلی ترکیه به رهبری «حزب عدالت و توسعه» از این گروه تروریستی خطرناک و خشن حمایت میکند که مطابق با ارزشهای اسلامی ترکیه نیست؟ برخی معتقدند ترکیه از دولتهای سوریه و عراق راضی نبوده و سعی دارد به عنوان مثال در عراق با کمک فرماندهان باقی مانده از دوران صدام و تاسیس دولت سنی و همچنین تقسیم عراق به منافع ترکیه که تاکنون خدمت نمیکردهاند دست پیدا کنند.

آنکارا باید بداند که ربوده شدن ۸۰ تبعهاش از سوی این گروهها کمترین پیامدهای این نقش مخرب برای آنها خواهد بود. هجوم داعشیان به مرزهای عربستان به عنوان اصلیترین حامی خود نشان از آن دارد که هجمه این تروریستها به ترکیه درآیندهای نه چندان دور، بعید به نظر نمیرسد و دولت ترکیه از گزند این گروهها در امان نخواهد بود.

درباره تحرکات ترکیه در عراق بسیاری معتقدند نظام رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هنوز از اتفاقات پیشین درس عبرت نگرفته و حزب حاکم ترکیه متوجه اشتباههای خود در سوریه نشده است.

https://shoma-weekly.ir/AGHB1g