بین الملل

حماس؛ چرخش از رویکرد مبارزاتی به سیاست

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس برای اولین بار و با گذشت چهل و پنج سال به منظور شرکت در جشن بیست و پنجمین سالروز تاسیس جنبش حماس وارد نوار غزه شد و به همراه موسی ابومرزق معاون خود بر خاک آن بوسه زد.
خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس برای اولین بار و با گذشت چهل و پنج سال   به منظور شرکت در جشن بیست و پنجمین سالروز تاسیس جنبش حماس وارد نوار غزه شد و به همراه موسی ابومرزق معاون خود بر خاک آن بوسه زد.
وی حضور خود در نوار غزه را به مثابه تولدی دوباره دانست و با چشمانی اشک بار از مردم مقاوم غزه و ایستادگی آنها در برابر رژیم صهیونیستی تمجید کرد.حماس  «جنبش مقاومت اسلامی» فلسطین است که شیخ احمد یاسین آن را در سال 1987 به دنبال آغاز انتفاضه اول پایه گذاری و به عنوان شاخه إخوان المسلمین فلسطین،کار خود را آغاز کرد.این جنبش بر خلاف سازمان آزادیبخش فلسطین که در سال 1988 رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، نه تنها مخالف مشروعیت این رژیم است، بلکه خواهان نابودی آن و مخالف ماهیت وجودی اسرائیل است.
حسن هانی زاده کارشناس خاورمیانه با اشاره به بیست و پنجمین سالروز تاسیس این جنبش فلسطینی گفت: تاسیس حماس در سال 1987 برایند به بن بست رسیدن اوضاع داخلی فلسطین بود.
با توجه به اینکه کشورهای عربی و اتحادیه عرب هیچگاه نتوانسته بودند از طریق سازوکارهای سیاسی حقوق ملت فلسطین را تامین کنند، لذا موضوع تشکیل یک جنبش اسلامی با زیر ساختار مبارزاتی در مدار توجه رهبران اسلام گرای فلسطین از جمله شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی، محمود الزهار، اسماعیل هنیه و اسماعیل ابوشنب قرار گرفت.
وی افزود: جنبش حماس با انگیزه ایجاد دینامیک برای به حرکت درآوردن مبارزات عملی ملت فلسطین تشکیل شد که در نخستین اقدام این جنبش، انتفاضه سنگ شکل گرفت.
پس از این انتفاضه بود که جنبش حماس مورد توجه ملتهای اسلامی و عربی قرار گرفت و پایگاه وسیعی در سطح داخلی و خارجی برای خود کسب کرد از آن پس به تدریج مبارزه مسلحانه به عنوان استراتژی رهبران جنبش حماس مورد توجه قرار گرفت که این موضوع سبب شد تا کشورهای عربی و غربی برای مهار مبارزات ملت فلسطین یک سلسله تحرکات سیاسی را آغاز کنند.
به گفته هانی زاده، تشکیل کنفرانس مادرید در سال 1991 بخشی از رهیافتهای آمریکا و غرب برای کنترل خشم عمومی ملت فلسطین و به حاشیه راندن جنبش حماس تلقی می شود.
وی بیان کرد: این کنفرانس به امضای قرارداد اسلو در سال 1993 میان جنبش فتح و رژیم صهیونیستی منجر شد، اما این امر نتوانست حماس را به کاهش فعالیتهای مبارزاتی خود مجبور کند.
در طول بیست و پنج سالی که از عمر تشکیل جنبش حماس می گذرد بسیاری از رهبران این جنبش مانند شیخ احمد یاسین عبدالعزیز الرنتیسی، اسماعیل ابوشنب، یحیی عیاش و احمد الجعبری به شهادت رسیده اند.
جنبش حماس که فرزند مشروع اخوان المسلمین به شمار می رود تاکنون توانسته است ضربات مهلکی بر یپکره رژیم صهیونیستی وارد و راه را برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطین هموار کند. هانی زاده با اشاره به وضعیت فعلی این جنبش می افزاید: جنبش حماس نیز همانند سایر جنبشهای مبارزاتی در گذر فعالیتهای خود اشتباهات زیادی مرتکب شده است. وی می گوید : متاسفانه رهبران این جنبش اکنون همان راهی را طی می کنند که جنبش فتح پیش از آن طی کرده بود. نزدیکی خالد مشعل، اسماعیل هنیه و موسی ابومرزوق از رهبران حماس به قطر و عربستان اساس و زیر بنای شکل گیری این جنبش را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که رهبران تاثیرگذار حماس مانند محمود الزهار مسیر خود را از جنبش حماس جدا کرده اند.
این کارشناس ابراز عقیده می کند: بازگشت خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به غزه که با اجازه رژیم صهیونیستی و با وساطت مصر صورت گرفت نشان می دهد که حماس در آستانه سازش با رژیم صهیونیستی قرار دارد.
هانی زاده می گوید : موضع گیری رهبران حماس علیه نظام سوریه و خروج دفتر حماس از دمشق نشان می دهد که رهبران جنبش حماس هیچ گاه از حوادث تاریخ به نفع ملت فلسطین عبرت نمی گیرند.

https://shoma-weekly.ir/yBglRL