بین الملل

حق مسلم ایران برای حمله نظامی علیه رژیم صهیونیستی

بازی رسانه‌ای با همراهی آمریکا برای تحت فشار قرار‌دادن اتحادیه اروپا در زمینه اعمال تحریم‌های زیاد و سنگین علیه ایران، سازمان ملل متحد به‌عنوان مجمع اصلی کشورهای جهان که وظیفه برخورد با هرگونه اقدام جنگ‌طلبانه و تلاش برای جلوگیری از وقوع جنایات جنگی را برعهده دارد، نه‌تنها واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداده، بلکه در برخی موارد و با ارجاع غیرقانونی پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی، به همراهی با این ادبیات و این شیوه تخاصم جنگ‌طلبانه آن هم با این صراحت شده است.
مهدی خانعلی زاده- تهدید ایران به حمله نظامی موضوعی است که تازگی ندارد و از‌‌‌ همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، غرب بهویژه ایالات متحده آمریکا همیشه از این مسئله بهعنوان تهدیدی برای اعمال فشار به ایران و کسب امتیاز در صحنه سیاست بینالملل استفاده کرده است. اما در سالهای اخیر رژیم صهیونیستی گوی سبقت را از همه ربوده و تلاش میکند تا با تأکید و بزرگنمایی بیش از اندازه بر این مسئله، اولاً خطر ایران را جدی نشان دهد و از سوی دیگر، از این مسئله برای سرکوب فشارها و نابسامانیهای داخلی خود استفاده کند.

با این حال و با وجود صراحت عجیب مسئولان رژیم صهیونیستی در اعلام این مطلب در مجامع جهانی و بینالمللی و جدی نشاندادن این مسئله و همچنین، بازی رسانهای با همراهی آمریکا برای تحت فشار قراردادن اتحادیه اروپا در زمینه اعمال تحریمهای زیاد و سنگین علیه ایران، سازمان ملل متحد بهعنوان مجمع اصلی کشورهای جهان که وظیفه برخورد با هرگونه اقدام جنگطلبانه و تلاش برای جلوگیری از وقوع جنایات جنگی را برعهده دارد، نهتنها واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداده، بلکه در برخی موارد و با ارجاع غیرقانونی پرونده برنامه هستهای ایران به شورای امنیت و اعمال تحریمهای گسترده اقتصادی، به همراهی با این ادبیات و این شیوه تخاصم جنگطلبانه آن هم با این صراحت شده است.

همین مسئله سبب شده تا افکار عمومی جهان همیشه این سؤال را بیپاسخ ببیند که چگونه است جمهوری اسلامی ایران بهدلیل برخی توهمات، فرضیات و در بالاترین سطح، برخی احتمالات ناموثق مبنیبر تلاش برای اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی و دستیابی به جنگافزار هستهای، مستحق اقدامات سختگیرانه و تحریمهای بینالمللی است؛ اما مسئولان اسرائیلی با وجود صراحت و پافشاری بر مواضع جنگطلبانه خود علیه ایران، با هیچ واکنشی روبهرو نمیشوند؟

در همین راستا بود که چندی پیش، روزنامه «آسیا تایمز» در مقالهای تحت عنوان «حق قانونی ایران برای حمله به اسرائیل»، به بررسی تهدیدهای غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه ایران براساس مفاد و قوانین اساسنامه سازمان ملل پرداخت. این روزنامه در بخش ابتدایی مقاله خود نوشته بود: «پس از سالها زندگی در سایه تبلیغات رسانهای مبنیبر حمله نظامی اسرائیل، ایران اکنون آشکارا میتواند از حق قانونی و مسلم خود در اقدام پیشدستانه علیه اسرائیل استفاده کند. این مسئله بر پایه این استدلال قانونی است که ایران به جای انتظار برای دشمن صهیونیستی خود، باید حرکت تهاجمی در برابر این تهدیدات را در دستور کار خود داشته باشد.»

این روزنامه اضافه کرد: «این استدلال بر ۴ پایه زیر استوار است:

۱. ایران هرگز اعلام و تهدید نکرده که از تواناییهای هستهای خود علیه اسرائیل استفاده میکند.

۲. یک بند قانونی مبنیبر ممنوعیت حمله نظامی به تجهیزات صلحآمیز هستهای ایران در ردیف قوانین آژانس بینالمللی انرژی اتمی – قطعنامه ۵۳۳ – وجود دارد که هرگونه اقدام در این مسئله را نقض قوانین و معاهدات بینالمللی میداند.

۳. ایران از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات نظامی هستهای NPT است و رهبر عالی رتبه ایران هم بارها تأکید کرده است که استفاده از تسلیحات هستهای را حرام و غیرشرعی میداند. همچنین بازرسان آژانس در چندین دور بازرسی خود از تأسیسات هستهای ایران تأکید کردهاند که انحرافی در برنامه هستهای صلحآمیز ایران وجود ندارد.

۴. برخی شواهد نشان میدهد که مقامات اسرائیلی به طور جدی در حال اعمال فشار بر کاخ سفید هستند تا زمینه را برای تجمیع قوای نظامی علیه ایران فراهم کنند؛ مسئلهای که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا هم نسبتبه آن اذعان کرده است.

این روزنامه در پایان مقاله خود هم با استناد به یکی از بندهای قوانین حقوقی سازمان ملل در زمینه دفاع و جلوگیری از تخاصم نظامی علیه کشورهای عضو، نوشت: «بر طبق قانون کمیسیون حقوقی سازمان ملل و در مقاله شماره ۳ آن، اقدام نظامی علیه یک کشور زمانی میتواند مورد قبول واقع شود که تهدیدات جدی و صریح علیه یکی از اعضای سازمان ملل صورت گرفته باشد که این مسئله درباره جمهوری اسلامی ایران صدق نمیکند؛ اما اسرائیل صراحتاً به تهدید حمله نظامی علیه ایران دست زده است که خود میتواند نشانه دیگری مبنیبر تأیید استدلال فوق باشد. از سوی دیگر سؤال اصلی این است که چرا جامعه جهانی از ماجرای جنگ عراق درس نگرفته و کماکان بهدنبال ایجاد درگیری و تنش در جامعه است؟ ماههای آینده و روند پیشرفت مذاکرات پشت پرده اسرائیل و آمریکا، پاسخ این سؤال را مشخص خواهد کرد.»

https://shoma-weekly.ir/sulr08