سیاسی

حق انقلاب اسلامی در انتخابات از سوی برخی مراعات نشد

عدم رعایت اخلاق اسلامی، عدم مراعات بایدها و نبایدهای انقلاب و عدم رعایت اصول رقابت از جمله مواردی است که باعث گسترش چنین تفکری شده است
اگر از موسفید کرده ها بپرسید که چه تفاوت عمده ایی بین برگزاری انتخابات در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب و سال های اخیر می بینید، به طور حتم به دو نکته رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از هزینه زیاد برای تبلیغات اشاره خواهند کرد. علت این تغییر رویه را در گفت و گو با سرکار خانم لاله افتخاری بررسی کردیم که ماحصل آن در ادامه می آید.

* خانم دکتر بفرمایید به نظر شما مهمترین اصولی که در برگزاری انتخابات باید رعایت شود، چیست؟

- در این باره می توان موارد زیادی را نام برد، اما بنده معتقدم اولین و مهمترین عنوان، باور به این مهم است که انتخابات امانتی است که شهداء با نثار خون خود آن را به ما سپرده اند، بر همین اساس متولیان امر چه در بخش اجراء و چه در بخش نظارت نباید نسبت به آن بی توجه باشند. نکته بعدی اهتمام به رعایت حقوق مردم در انتخابات است، بدین معنی که مسئولان اجرایی امکان اخذ رأی از همه مردم را به صورت یکسان و عادلانه فراهم سازند تا هرکس بتواند به نامزد مورد نظر خود با سهولت رأی دهد. مواردی چون تامین امنیت برگزاری انتخابات، معرفی درست نامزدها، فراهم کردن بستر مناسب برأی اخذ رأی از مردم، زمینه سازی برای جلوگیری از اتلاف وقت مردم در صفوف رأی گیری و تامین تعرفه به اندازه کافی از جمله موارد دیگری است که در ذیل حقوق مردم در انتخابات می توان از آن نام برد. متاسفانه در این دوره شاهد بودیم که در برخی از این موارد کوتاهی هایی صورت گرفته بود. به علت ضعف در اجرا وقت مردم در صفوف گرفته شد ضمن آن که در نهایت عده زیادی از مردم نتوانستند رأی خود را به صندوق بیاندازند. مورد بعدی که مسئولان خود بدان اعتراف کردند، مسئله کمبود تعرفه در شعب اخذ رأی بود، در برخی استان ها و بویژه در مناطق روستایی شاهد این بودیم که به علت نرساندن تعرفه از سوی مسئولان اجرایی ضمن آن که مردم در شعب معطل شدند، امکان رأی دادن هم برای عده زیادی فراهم نشد. مسئولان باید پاسخ بدهند چرا آنها که ادعای رعایت حقوق شهروندی را دارند، به گونه ایی اقدام کردند که تعداد زیادی از مردم علی الخصوص روستاییان عزیز از حق طبیعی خود در رأی دادن به نامزد مد نظرشان محروم شدند که نشان دهنده این است که مسئولان اجرایی یا تجربه و کفایت لازم را در این زمینه نداشتند و یا بی مبالاتی کرده اند و یا خدایی نکرده عمدی در کار بوده است.

* جایگاه رعایت اخلاق انتخاباتی در رفتار کاندیداها را چگونه ارزیابی می کنید؟

- من معنقدم که مهمترین وظیفه یک نامزد انتخاباتی این است که فارغ از هر مسئله ایی تنها باید تلاشش را معطوف معرفی خود به مردم بکند. نامزدها باید در خصوص عملکرد گذشته خود به مردم پاسخ گو باشند و آنگاه برنامه های خود را مبتنی بر واقعیت و حقایق موجود به مردم عرضه کنند. وظیفه بعدی یک نامزد انتخاباتی، خودداری از اهانت به کاندیداهای دیگر و طرفداران شان است. نکته مهم دیگر رعایت حق انقلاب اسلامی در تبلیغات نامزدها ست. متاسفانه شاهدیم که در تبلیغات انتخاباتی به دلیل چند رأی بیشتر، برخی نامزدها، دستاوردهایانقلاب اسلامی را که امید محرومان جهان و خار چشم مستکبران است را به زیر سئوال می برند تا خود را تثبیت کنند. البته این رفتارها بدین خاطر است که این افراد انقلاب اسلامی، اهداف و آرمان های آن را نشناخته و نسبت به آنها جهل دارند.

* شاهد هستیم که نامزدهای انتخاباتی در دروه های اخیر بویژه افرادوابسته به اصلاحات، عمده فعالیت خود را بر تخریب رقباء برنامه ریزی کرده اند، این روند چه تاثیری بر آینده کشور خواهد داشت؟

- الگوی اقدامات این افراد، رقابت های انتخاباتی در غرب است. همه جهان در انتخابات اخیر آمریکا دیدند که ترامپ و کلینتون در مناظرات چگونه رفتار کردند که باعث شرمساری خود غربی ها شد. حال در ایران اسلامی هم برخی برای رسیدن به مقام همین رویه را پیش گرفته اند که به هیچ عنوان در شأن جمهوری اسلامی نیست. من نمی گویم آنها مانند غربی ها هستند اما معتقدم که الگوی رفتاری آنها منطبق بر دیدگاههای غربی استوار شده است. جمهوری اسلامی ایران آمد تا نظام نوینی را به جهانیان برگرفته از آموزه های اسلام عزیز به مردم معرفی کند و اخلاق اسلامی را نهادینه کند، لذا نمی شود که ما با فراموشی آرمان های خود برای رسیدن به مسئولیت از غربی ها تقلید کنیم. در شرایطی که رفتار ما را جهان رصد می کند باید به گونه ایی باشیم که سایر ملل از ما الگو بگیرند و این طریق اخلاق را که گمشده جهان امروز است، نهادینه کنیم.

*انتخابات محلی است برای ارایه افکار نامزدها به مردم تا بر این اساس یکی از بین آنها با نظر مردم برگزیده شود، اما می بینیم که برخی رسانه های وابسته به یک جریان فکری، آن را تبدیل به یک میدان جنگ کرده اند که یکی در آن پیروز می شود و دیگران هم شکست خواهند خورد و باید تسلیم فرد پیروز باشند، این تفکر از کجا نشأت گرفته است؟

- نقطه ضعفی که در حین مناظرات و برگزاری انتخابات در این طیف شاهد بودیم، همین ضعف ها به بعد از انتخابات هم تسری پیدا کرده است. عدم رعایت اخلاق اسلامی، عدم مراعات بایدها و نبایدهای انقلاب و عدم رعایت اصول رقابت از جمله مواردی است که باعث گسترش چنین تفکری شده است. در این انتخابات نفر دوم با اقبال تعداد زیادی از مردم روبرو شد، 16 میلیون رأیی که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی آورد از زمان پیروزی انقلاب بی سابقه بود و طی این سال ها هیچ فرد دومی این میزان نتوانسته بود نظر مردم را به خود جلب کند. این تعداد رأی دهنده به نامزد دیگر، باید این مسئله را برای دولتمردان ما متبادر کند که بهرحال بخش عظیمی از جامعه مانند آنها فکر نمی کند و نسبت به عملکرد آنها معترض است لذا باید برای تحقق مطالبات آنها گام های موثری بردارد و عملکرد خود را اصلاح کند.

* برگزاری جشن های پیروزی در انتخابات که این روزها حتی به شهرهای کوچک و روستاهای ما نیزتسری پیدا کرده ، تا چه میزان مبتنی بر اصول اخلاقی، دینی و عرفی ما می باشد؟

- اگر این شادی ها برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند و یا باعث تحریک طرفداران سایر کاندیداها نباشد و همچنین منطبق بر اصول دینی و عرفی ما باشد، معقول است اما اگر به سمت و سوی شادی از نوع غربی آن برود به نظرم آن گاه تفاوتی با جشن های 2500 ساله شاهنشاهی نخواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/H1yQEl