بین الملل

حقوق بشر آمریکایی و مجوزی برای وحشیگری

دولت آمریکا تلاش دارد تا کشتار آمریکایی تبارهایی را که در نقاط مختلف جهان به زعم آمریکایی ها مشغول فعالیت های تروریستی هستند را قانونی کند.

دولت آمریکا هفته گذشته بررسی طرحی را آغاز کرد که به موجب آن دستگاه های امنیتی این کشور به صورت قانونی می توانند افراد مظنون به فعالیت های تروریستی را در هرنقطه از جهان هدف قرار دهند. در این قانون جدید دولت آمریکا تلاش دارد تا کشتار آمریکایی تبارهایی را که در نقاط مختلف جهان به زعم آمریکایی ها مشغول فعالیت های تروریستی هستند را قانونی کند.
"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، در تاریخ 3 ژانویه 2011 با معرفی راهبرد امنیت ملی آمریکا برای دهه آینده اعلام کرد که هدف آمریکا، "امنیت، شکوفایی و نظم بین المللی است؛ جایی که از حقوق و مسئوولیتهای ملتها و مردم به ویژه حقوق اساسی تک تک افراد بشر حمایت و پاسداری شود" و از همین رو کشتار هدفمند و اقدامات دیگری چون شکنجه با توجیه امنیت ملی انجام می شود و این در حالی است که اقدام رئیس جمهور آمریکا در کشتار افراد حق زندگی را از صدها نفر سلب کرده است.
روزنامه گادرین نیز در این باره می نویسد : "کشتار هدفمند"، کشتار افرادی مشخص آن هم خارج از منطقه جنگی و با استفاده از ابزار نظامی نظیر موشک، بمب و حملات کماندویی است که این بمب ها و موشک ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین شلیک می شوند. طبق برآوردها، در دولت اوباما طی سه سال، بیش از 2200 نفر در پاکستان کشته شده اند هر چند آمار دقیقی از این کشتارها در یمن و سومالی در دست نیست.
در مورد کشتار هدفمند، دولت آمریکا اجازه دارد امکان استفاده از اقدامات مرگبار را ، برای برخی مقامات مشخص، فراهم کند. به عبارت دیگر، در شرایط درگیریهای مسلحانه، جنگجویان و مبارزان، به دلیل کشتار افراد، تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرند.
در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز، اکتبر گذشته فاش کرد که دولت اوباما با تنظیم یک سند محرمانه، مجوز کشتار اتباع امریکایی مظنون را بدون محاکمه صادر کرده است. حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا که سازمان سیا آن را اجرا می ‌کند، در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دو برابر شده است. واشنگتن مدعی است که شبه نظامیان هدف این حملات هستند، اما در حقیقت غیرنظامیان قربانیان اصلی حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی هستند.  همانگونه که این نوشته نشان می دهد آمریکا در سالهای اخیر بصورت مرتب از طرح کشتار هدفمند استفاده کرده و اکنون به دنبال قانونی کردن آن است. نکته ای که در این میان سیاستمدارن آمریکایی آن را نادیده می گیرند مسئله حقوق بشر،کشته شدن افراد بیگناه در زمان اجرای عملیات های کشتار هدفمند است.

https://shoma-weekly.ir/PzkuIg