بین الملل

حضور پررنگ ایران در جمع قدرت‌های فرامنطقه‌ای

سفر روحانی به چین از دو لحاظ دارای اهمیت راهبردی است. اول، از لحاظ حضور در نشستی بین المللی با نام سیکا که بسیاری از همسایگان ایران در آن حضور دارند و دوم دیدارهای دوجانبه، روحانی با رئیس جمهوری و مقام‌های بلندپایه، چین و البته دیگر کشورهای آسیایی که در حاشیه، این سفر انجام می‌شود.
محمد علائی- سفر روحانی به چین از دو لحاظ دارای اهمیت راهبردی است. اول، از لحاظ حضور در نشستی بین المللی با نام سیکا که بسیاری از همسایگان ایران در آن حضور دارند و دوم دیدارهای دوجانبه، روحانی با رئیس جمهوری و مقامهای بلندپایه، چین و البته دیگر کشورهای آسیایی که در حاشیه، این سفر انجام میشود.

هرچند سازمان «سیکا» دارای اهداف امنیتی است، اما میتواند برای ایران دارای پتانسیل بالای اقتصادی باشد. نفوذ اقتصادی کشورهای شرق آسیا و به خصوص چین در معادلات جهانی و منطقهای باعث اهمیت دوچندان حضور در این اجلاس باشد.

در بعد سیاسی، هرچند بحران سوریه و اوکراین، محور اصلی گفتگوهای سران عضو را تشکیل میدهد، اما در حاشیه این اجلاس که دو عضو گروه ۱+۵ نیز در آن حضور داشتند، پرونده هستهای کشورمان نیز مورد توجه قرار گرفته و روحانی بار دیگر بر بازی برد ـ برد برای حل و فصل نهایی این پرونده تاکید کرد.

گسترش روابط با اژدهای زرد در حاشیه سیکا

شلیک ۲۱ توپ برای استقبال از رئیس جمهور ایران در کاخ «شی جیا» مقدمهای بود برای دومین گفتوگو میان سران دو کشور تا برنامه توسعه روابط طرفین را تنظیم کنند.

نخستین بار «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در نخستین ماههای روی کارآمدن دولت جدید در ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با روحانی رmیس جمهوری کشورمان در پایتخت قرقیزستان دیدار کرد.

دیدار روحانی با همتای چینی خود که وی در این دیدارها درصدد تحکیم مواضع و توضیح رویکردهای هستهای ایران برای چین به عنوان عضو موثر ۱+۵ بود. رایزنیهایی که راهگشای مذاکرات آینده ایران و ۱+۵ است و اکثر تحلیلگران بر این نظر و عقیدهاند که فرصت پیش آمده در گفتگوهای دو جانبه میان ایران و اعضای ۱+۵ موجب به ثمر نشستن دور بعدی گفتگوها میشود. در بعد اقتصادی، حضور موثر ایران در اجلاسی که به میزبانی چین برگزار شده بود، از آنجا که این کشور قدرت نوظهور در عرصه بین المللی، تجاری و اقتصادی است، میتواند برنامههای همکاری کشور ما با آن را توسعه دهد. چین یکی از کشورهایی است که بیشترین نیاز به انرژی کشورهای منطقه خلیج فارس را دارد. ایران هم یکی از مهمترین کشورهای عرضه کننده انرژی است که اگرچه در سالهای گذشته از توان ایران برای صادرات نفت کاسته شده است اما به لحاظ منابع، ایران هم در نفت و هم در گاز یکی از مهمترین کشورهای جهان است؛ بنابراین از بُعد ذخایر و عرضه، انرژی، ایران برای تامین انرژی چین اهمیت دارد. از سوی دیگر، جلب نظر چین برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران به شرط رعایت بندهای قراردادی از سوی طرف چینی که علاقهمند به حضور در حوزههای نفت و پتروشیمی کشور ما هستند از مزیتهای مراودات اقتصادی دو کشور میباشد. اگرچه در وضعیت فعلی روابط ما با چین به دلیل وضع تحریمها متعادل نیست و طرف چینی منافع بسیار بیشتری نسبت به طرف ایرانی برداشت میکند اما، نخستین حضور روحانی در چین به طور طبیعی میتواند زمینه را برای گسترش همکاریهایی که در حاشیه، نشست بیشکک دو کشور بر سر آن به توافق رسیدند و رئیس جمهوری هم در مصاحبههای بعدی خود وعده، افزایش همکاریها با چین را دادند، فراهم کند. حضور پررنگ ایران در جمع کشورهای ابرقدرت آسیایی که حالا تبدیل به قدرتهای فرامنطقهای شدهاند، این پیام را برای غرب به همراه دارد که، پروژه منزوی کردن ایران از طریق پروژه سیاسی «ایران هراسی» و اعمال تحریمهای گسترده اقتصادی، کارساز نخواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/QSZHjg