بین الملل

حضور مرسی در اجلاس «نم» ضربه‌ای سنگین بر پیکر اسرائیل است

سفر رئیس جمهور مصر به ایران، خشم صهیونیست ها را برانگیخته، چرا که آنها حضور مرسی در اجلاس غیر متعهدها را زمینه ساز مرحله جدید مناسبات ایران و مصر می دانند.
سفر رئیس جمهور مصر به ایران، خشم صهیونیست ها را برانگیخته، چرا که آنها حضور مرسی در اجلاس غیر متعهدها را زمینه ساز مرحله جدید مناسبات ایران و مصر می دانند.به گزارش پایگاه خبری الانتقاد، عبدالحسین شبیب تحلیلگر مسایل منطقه ای در مقاله ای به تشریح نگرانی صهیونیست‌ها از حضور مرسی در اجلاس غیر متعهدها در تهران پرداخته است.
بر اساس این مقاله، تحلیل سید‌حسن نصرالله درباره بحران سوریه و افشای تلاش عده‌ای برای دامن زدن به این بحران در شرایط کنونی قابل درک است. وی اعلام کرده بود که آمریکا برای جبران شکست در مصر به چیزی کمتر از حذف یکی از شاخه‌های اصلی مقاومت -یعنی سوریه- رضایت نمی‌دهد، که این نیز قابل درک است. از سوی دیگر بر نگرانی صهیونیستها درباره تحولات جاری مصر نیز افزوده شده است. این تحولات باعث شد بار دیگر به این جبهه که گفته می شد خطرش کم شده است، بسیار مورد توجه باشد.
تصویر استقبال گرم و صمیمی روسای جمهور مصر و ایران در حاشیه نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه مربوط به قبل از انتشار خبر حضور مرسی در نشست گروه نم در تهران است. وی با دریافت نامه دعوت رسمی ایران که توسط یکی از مقامات بلندپایه این کشور تقدیم وی شد، برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرد. باید گفت بعد از گذشت سی سال، این اولین بار است که رئیس جمهوری از کشور مصر به ایران سفر می کند. چنین اقدامی ضربه ای سنگین بر پیکره دشمن به شمار می رود و از همین روست که شخصیت ها و رسانه های صهیونیستی به تبیین پیامدها و خطرات این حضور پرداخته و بیان داشته اند که مصر در دوران مرسی حضور بین المللی جدیدی را تجربه خواهد کرد. اگر چه روزنامه معاریو با مخاطره آمیز توصیف کردن چنین سفرهایی از مرسی می خواهد از آن اجتناب کند اما روزنامه یدیعوت آحارونوت بیان می دارد که خطری از این بدتر در جریان است و آن، تمایل اخوان المسلمین به بهبود روابط با ایران و در نهایت ضدیت با رژیم صهیونیستی است. شاید بهبود روابط ایران و مصر از مهمترین چالش هایی باشد که دشمن با وجود اطلاع از وجود چنین آمادگی در بین دو طرف، دوست ندارد به آن فکر کند.در شرایطی که برخی گزارش ها از وضعیت نابسامان سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره حکایت دارد، گزارش هایی دیگر به تمایل شخصیت های برجسته و مهم مصر به برقراری ارتباط عمیق تر با ایران پرده بر می دارد. نشانه های این امر را می توان در استقبال گرم مصری ها از جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت این کشور در قاهره مشاهده کرد که بر خلاف جار و جنجال‌های رسانه‌ای از ایجاد افقی تازه در روابط این دو کشور اسلامی خبر می‌داد. این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که فضای تیره و تار حاکم بر روابط قاهره و تل‌آویو  پس از گذشت زمان و پیدایش آمادگی های لازم، زمینه را برای ایجاد مرحله‌ای جدید فراهم ساخت.

https://shoma-weekly.ir/Bu9Lda