بین الملل

حضور ایران در «ژنو ۲» معادلات غرب را به‌هم می‌زند

هرچه به زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ نزدیک می‌شویم، حرف و حدیث‌های مختلفی پیرامون این کنفرانس در محافل مختلف بین المللی مطرح می‌شود. از ماه‌ها قبل صحبت از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در کنفرانس ژنو ۲ مطرح می‌شد و اظهار نظرهای مختلفی نیز از سوی طرف‌های مقابل مطرح می‌شد. بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو این مسئله با دیگر مطرح شد که ایران می‌تواند در مذاکرات ژنو ۲ که پیرامون تحولات سوریه برگزار می‌شود هم نقش مهم و تاثیر گذاری را ایفا کند.
هرچه به زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ نزدیک میشویم، حرف و حدیثهای مختلفی پیرامون این کنفرانس در محافل مختلف بین المللی مطرح میشود. از ماهها قبل صحبت از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در کنفرانس ژنو ۲ مطرح میشد و اظهار نظرهای مختلفی نیز از سوی طرفهای مقابل مطرح میشد. بعد از توافق هستهای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو این مسئله با دیگر مطرح شد که ایران میتواند در مذاکرات ژنو ۲ که پیرامون تحولات سوریه برگزار میشود هم نقش مهم و تاثیر گذاری را ایفا کند.

در این میان اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در مسئله سوریه در دیدارهای مختلف با وزیر خارجه کشورمان خواستار حضور ایران در این کنفرانس شد، اما این هفته وی رسما اعلام کرد که آمریکا مخالف حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ است و ایران در این کنفرانس حضور نخواهد داشت. بعد از اخضر ابراهیمی نوبت بهبان کی مون دبیرکل سازمان ملل رسید که این بار از نقش سازنده ایران در کمک به حل بحران سوریه اشاره کند. نکته قابل توجهی که میتوان به آن اشاره کرد این است که غربیها چه طور به نقش موثر ایران در حاکم شدن صلح و ثبات در سوریه پی بردهاند و دلیل اصلی مخالفت آمریکاییها برای حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ چیست؟ به همین بهانه به سراغ سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و نظرات وی را جویا شدیم:

سعدالله زارعی در گفتگو با «شما» در خصوص فضای حاکم بر کنفرانس ژنو ۲ اظهار کرد: اکنون شاهد تحولات مهمی در عرصه سیاسی مربوط به ژنو ۲ هستیم که آخرین آنها مربوط به تاکیدات آقای اخضر ابراهیمی مبنی بر ضرورت حضور ایران در مذاکرات است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: تاکیدات اخضر ابراهیمی صراحتا اعلام میکند که اجلاس ژنو ۲ بدون ایران هیچ معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه حضور بشار اسد در قدرت نباید موضوع اصلی این کنفرانس قرار گیرد، گفت: تحولاتی که در عرصه سیاسی سوریه اتفاق افتاده و آماده سازیها برای ژنو به نفع نظام سوریه است. زارعی خاطرنشان کرد: ارتش دولت سوریه در عرصه نظامی موفقیتهای خوبی را کسب کرده است و این درحالی است که تا زمان برگزاری ژنو ۲، عربستان و مجموع ارتجاع منطقه درصدد هستند که بیشترین دستاورد نظامی میدانی را داشته باشند تا برگ برنده را در کنفرانس ژنو ۲ به دست داشته باشند.  این کارشناس خاورمیانه برهمین اساس گفت: حجم تحرکات گروههای معارض، مسلح و افراطی در سوریه بسیار افزایش پیدا کرده و در شهرهای حلب، درعا و اطراف دمشق بیشترین جنایتها صورت میگیرد.

وی با احتساب این موارد افزود: قتل عامهای گسترده نشان میدهد که معارضان هیچ راه دیگری برای کسب موفقیت ندارند و از آنجایی که در رویارویی با ارتش شکست خود را میبینند، دست به جنایات فجیع میزنند و غیرنظامیان را سپر بلا کردهاند.

زارعی در رابطه با مسیری که سوریه در حال حرکت است، اظهار کرد: تحولات این کشور با توجه به اینکه طرفهای بین المللی به این نتیجه رسیدهاند که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، آرام آرام به سمت حل مسئله، کاهش تحرکات نظامی و پررنگ شدن تلاشهای سیاسی گام برمی دارد. این کارشناس خاورمیانه همچنین براین باور است: آن چیزی که در سوریه اتفاق میافتد غربیها را ناامید از موفقیتشان در صحنه میدانی کرده است. عربستان سعودی و گروههای طرفدار آن و برخی باقیماندههای نیروهایی که در ترکیه تربیت شده بودند، منحصرا به گسترش درگیریها ادامه میدهند اما دیگر کشورهایی که تاکنون به این بحران دامن میزدند، قدری عقب نشینی کردهاند. وی گفت: این امر بدین معناست که ماهیت حرکت گروههای معارض در سوریه و روند آن کاملا به سمت سیاسی شدن پیش میرود و همگان ژنو ۲ را یک راه حل سیاسی در نظر گرفتهاند، اما در فاصله یک ماههای که تا ژنو ۲ باقی مانده است گروههای معارض همه تلاش خود را مبذول خواهند داشت تا در صحنه سوریه اقدامات نظامی بسیاری انجام دهند. زارعی درخصوص شرکت معارضان در ژنو۲ گفت: تصمیم گیری برای معارضان توسط کسانی انجام میشود که هزینههای آنان را میپردازند، لذا آنها خود تصمیم گیرنده نیستند و با توجه به اینکه حامیان آنها نیز به این نتیجه رسیدهاند که راه حل بحران، مشارکت در ژنو ۲ و اقدامات سیاسی است، پس بدنه اصلی معارضان هم بنا به دستور و قدرتهای حامی آنان در ژنو ۲ شرکت میکنند. این کارشناس بین الملل افزود: نشانههای احساس شکست معارضان هم بروز کرده است و شرط و شروطی که میگذارند حاکی از آن است که تصور میکنند اگر بیرون از ژنو ۲ بمانند شکست بیشتری متحمل شدهاند. وی درخصوص نقش ایران در ژنو ۲ گفت: حضور ایران ترکیب را به سمت دیگری میکشاند و تاکنون تلاش غربیها براین بوده که ترکیب شرکت کنندگان به سمت مخالفین دولت و مورد انتظار آمریکا برود.

زارعی با اشاره به رویکرد جدیدی که جهان نسبت به ایران در رابطه با تحولات هستهای پیدا کرده است، اظهار کرد: حضور ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار بسیار مهم است، چون مواضع ایران که حامی حلقه مقاومت بوده کاملا معادلات را عوض خواهد کرد. یعنی قدرت نرم و سخت ما در عرصه منطقهای و جهانی به قدری مهم است که ما را با قدرتی فراتر از دیگر کشورها در ژنو ۲ حاضر میکند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: «موفقیتهای ایران در عرصه هستهای و عقبهای که تیم سیاسی ما دارد، قدرت داده که حضور ما عملا به معنای حضور ۵ کشور است و قابلیت تاثیرگذاری ما را بیشتر میکند که به نفع سوریه به کار گرفته خواهد شد.»

وی در پایان گفت: حضور ایران به معنای عقب راندن گروههای مخالف با دولت سوریه است و مخالفت با حضور ایران یعنی مخالفت با هموار شدن راهی است که حمایت از حلقه مقاومت سوریه را تقویت میکند.

https://shoma-weekly.ir/mCVXBP