طبق قانون اساسی هیچکس را نمیتوان از شرکت در احزاب منع کرد
وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما این است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانونی مختص به تحزب بدین شرح داریم، « اصل26 قانون اساسی: احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناختهشده آزادند مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوریاسلامی را نقض نکنند. در اجرای این اصل لازمالرعایه در شهریور 1360 قانون فعالیت احزاب، جمعیتهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید» هیچکس را نمیتوان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.
این فعال سیاسی با بیان اینکه شرایط ما در بحث تحزب با قانون های حزبی غرب، کمونیست و دیگر احزاب سراسر جهان متفاوت است، تصریح کرد: اینجا باید قوانین و موازین اسلامی بر تحزب حاکم باشد، آن وقت
میتوان بحث کرد که آیا تحزب چیزی است از غرب آمده و می توانیم مثل خیلی از چیز های دیگر تولد آن را به رنسانس نسبت دهیم یا خیر؟ تا جایی که بتوانیم مثل قضیه دموکراسی حقایق آن را به دست آوریم.
ریشه تاریخی دموکراسی به زمان داریوش اول برمیگردد
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره مقوله دموکراسی نیز گفت: مثلا اینکه دموکراسی به یونان نسبت داده شده است که این دروغ است و ما پیش از اینکه در یونان و یا به طور کلی در غرب دموکراسی داشته باشیم، در زمان داریوش اول بنا به نوشته های «هرودوت» این مباحث در ایران مطرح بوده است. بنابراین برای اینکه بتوانیم درباره حزب به خوبی قضاوت کنیم اول باید بدانیم که حزب در ایران اسلامی است و ریشه های احزاب اسلامی با تحزبی که در غرب و آمریکا وجود دارد، به طور کامل متفاوت است.
حزب پیش از غرب در ایران و اسلام مورد تاکید بوده است
وی برای اثبات سخنان خود مبنی بر وجود مفهوم حزب در ایران و در اسلام پیش از کاربرد آن در غرب، یادآوری کرد: با وجود اینکه حکومت نخبگان در زمان داریوش هخامنشی در ایران مطرح بوده است، گفتن اینکه حزب از غرب آمده درست نیست. همچنین سند تردید ناپذیر دیگری درباره تحزب وجود دارد و آن اینکه، ما در قرآن 22 مورد درباره حزب و احزاب آیه داریم و خداوند در قرآن تقسیم بندی احزاب را هم انجام داده و گفته است که یک حزب شیطان داریم که «هم الخاسرون» و یک حزب الله داریم که «هم المفلحون» و «هم الغالبون» هستند.
بادامچیان درباره آزادی احزاب و عدم سختگیری به آنها در نظام اسلامی توضیح داد: در نظام اسلامی منعی برای احزاب گوناگونی که می خواهند شکل بگیرند وجود ندارد، به طوری که ما حتی در کشور احزابی داریم که خیلی هم اسلامی نیستند و ملی گرا هستند، اما نکته مهم اینجا است که حزب مطلوب و مقبول در اسلام این است که یک حزب، باید حزب خدا محور باشد.
تعریف حزب اسلامی مقابل حزب غربی است
وی اضافه کرد: حزب اسلامی با همه حزب های غیر اسلامی چه غربی، چه کمونیستی و چه احزاب سایر کشورها کاملا تفاوت دارد به این شکل که در احزاب اسلامی، خداوند به طور کامل محور است و ارزشهای الهی ارزشهای حزب را می سازند، اما در سایر احزاب این چنین نیست؛ مثلا در احزابی که از دل نظام سرمایه داری بیرون می آیند، سرمایه محوری و عرف محوری مهم است و خدا کنار است. در واقع امور منهای خدا است. در احزاب کمونیستی نیز که همه چیز ضد خدا است و علاوه بر آن تک حزبی است و در واقع نوعی از دیکتاتوری در این احزاب وجود دارد.
نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در توضیح مهمترین کارکرد احزاب در ایران بیان کرد: مهمترین کارکرد حزب این است که خودشان را از سیطره غرب زدگی و شرق زدگی نجات دهند؛ تا به جایی برسند که بتوانند استقلالی که امام فرمود را بر مبنای فرهنگ سالم و نظام اجتماعی و سیاسی اسلامی تشکیل دهند.
تبلیغات فریبکارانه در احزاب ایران نباید جایی داشته باشد
به گفته بادامچیان، احزاب اسلامی به دنبال خدمت به بندگان خدا هستند، غربی ها و آمریکاییها حزب را برای قدرت، کسب قدرت و رسیدن به آن می خواهند که اسلام این را شرک میداند و معتقد است که حزب باید برای خدمت به خدا و بندگان خدا راه اندازی شود. برای ما این تعریف شده است که شبکه حزب مردمی باید باشد، خدایی باید باشد اعضایی که در آن می آیند، دعوای قدرت و جناح، فریب، تبلیغات فریبکارانه ندارند. انسان هایی هستند که برای خدا دور هم جمع میشوند. در اینجا اخلاق، عدالت، روابط صحیح ارزش دارند؛ نه دعوا بر سر قدرت داشتن.
رئیس کمیته سیاسی ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که رابطه مردم و احزاب به چه شکل است و آیا حزب واسطی بین مردم حکومت است؟ گفت: این تعریفی غربی از حزب است؛ چرا که دولت و دولتمردان آن ها اصولا افراد مردمی نیستند، اینها مجموعههایی هستند که برای خودشان می خواهند حفظ قدرت بکنند و منافع طبقه حاکم را بر منافع مردم ارجحیت می دهند و چون حاکم هستند و قدرت دارند از حزب در جهت منافعشان استفاده می کنند.
دلیل واسطه شدن احزاب غربی میان مردم و حاکمیت
بادامچیان ادامه داد: چون منافع مردم در کشورهای غربی با منافع دولتمردان فرق می کند، به همین خاطر برای اینکه بتوانند دولتی قدرتمند داشته باشند دسته جمعی ایجاد میکنند و در این تشکل ها به ظاهر منافع مردم را رعایت می کند، نه منافع دولت را، اما نه در واقعیت؛ به همین خاطر احزاب بین دولت و مردم واسطه می شوند.
وی درباره تفاوت کارکرد حزب در ایران با کشورهای غربی، گفت: در نظام جمهوری اسلامی که دولت باید عبادالله الصالحین باشد و حکومت هم چیزی جدای از این نیست، همه چه دولت و چه مردم در خدمت خدا باشند و مدیران و حاکمان کسانی نیستند که به دنبال قدرت باشند و در نتیجه کسانی که برای خدا کار میکنندکه نیاز به واسطه ندارند که حزب نقش واسط را ایفا کند، بنابراین حزب در کنار سایر ارگان ها برای خدا کار می کند. دولت مردمی دولتی است که خود مردم باید دولت را اداره بکنند و خودشان ولی نعمت هستند. مردم و دولت در این نظام همه در خدمت خدا هستند.
رقابت بین احزاب در ایران جنگ برای قدرت نیست
این فعال سیاسی با اشاره به برخی اختلاف ها میان احزب کشور، خاطر نشان کرد: اختلاف در پاسخ به سوال این است که آیا ما تنها تک حزبی هستیم که باید پاسخ داد، خیر. در درون نظام میتوانیم حزب خدا محور مردمی را داشته باشیم، منتها اینها در خط ولایت و دین با هم یکسان عمل می کنند، لذا رقابت بین اینها رقابت بر سر جنگ و قدرت نیست.