سیاسی

حزب باید وسیله دعوت به خدا باشد نه دعوت به خود و منیت‌ها

دوران سختی را گذرانده‌ایم که طی فشارهای مشقت باری را که روی حزب می‌آوردند تحمل کردیم که شهید مظلوم بهشتی استوار و مستحکم و شکست ناپذیر شخصیت پولادین حزب جمهوری اسلامی، آن مؤمن به خدا، آن مسلمان با شخصیت در برابرآن همه مشکلات به مقاومت پرداخت.
اشاره: با توجه به پایان دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی، حزبی که به تعبیر شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی حزب جمهوری اسلامی ادامه آن حرکت بود و پس از توقف حزب جمهوری اسلامی با مجوز امام خمینی و سپس امام خامنه ای پرچم بر زمین مانده حزب جمهوری اسلامی را برافراشت؛ اعضای حزب موتلفه اسلامی نیز می‌توانند خود را مخاطب سخنرانی پایانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی بدانند. از این رو بازخوانی این سخنان در سه دهه پس از ایراد آن خالی از لطف نیست:

انشاءالله با تشکیل شورای مرکزی جدید حزب با نفس جدیدی که از اجتماع شما پیدا کرده است خون جدیدی خواهد یافت و حرکت تازه‌ای را آغاز خواهد کرد. که میزان حرکت جدید آن مربوط به شما اعضاء می‌باشد. منتظر این نباید باشید که کارها همه از مرکز آغاز شود بلکه شما باید به مرکز کمک کنید شما باید با رابطه‌های سالم حزبی با مرکز ارتباط برقرار کنید و مرکز حزب را به حرکت و فعالیت و تلاش سالم وادار کنید!
انگیزه‌های شما، اندیشه‌ها و حرکت‌هایتان می‌تواند عناصری را که در مرکز حزب قرار گرفته‌اند راهنمایی کند و به حرکت وادارد. شما نباید فقط در هنگامه جریانات حضور خود را لازم بدانید بلکه حضور شما همیشه لازم است.. این حرکت و راه به ما تنها وابسته نیست و بار آن را تنها ما به دوش نمی‌کشیم بلکه مدتی افتخارش به عهده ماست ولی باید بدانیم کسانی که کارشان را به طور شایسته انجام ندهند مسئولیت الهی بر زمین نمی‌ماند و کسان دیگری خواهند آمد و آن بار را به مقصد می‌رسانند.
برای داشتن افتخار کشیدن این مسئولیت باید خصوصیات لازم را دارا باشیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از عنایات الهی توفیق رساندن بار به مقصد را داشته باشیم و صحبت از دوستی بنده با خدا اولین شرط آن است و خضوع در برابر مؤمنان شرط دیگری است که می‌تواند برای ما یک دستور حزبی و تشکیلاتی به حساب آید، بطوری که در برابر کسی تکبر نکنیم و با مؤمنان حزبی و غیرحزبی و همه آنهایی که مؤمن هستند و حتی از روی شبهاتی ممکن است با حزب خوب نباشند آگاهانه برخورد کنید و هرگز دشمنی علیه آنها نورزید. ما باید در برابر مخالفان عزت و عظمت خود را حفظ کنیم و در راه خدا تلاش کنیم. نه در راه حزب مجرد از خدا و انقلاب اسلامی، حزبی که از خدا و انقلاب اسلامی خالی باشد حزب شیطان است و به درد ما نمی‌خورد.
این حزب باید وسیله دعوت به خدا باشد و کانالی از اعماق جامعه به سوی خدا ایجاد کند که خون الهی را در رگهای جامعه بدواند. حزب را برای شخص خود و منیت‌ها نمی‌خواهیم ما در حزب ذوب می‌شویم در صورتی که در انقلاب اسلامی ذوب شود  و در خدمت انقلاب اسلامی قرار گیرد. کسانی را که حاضرند حرکت خداپسندانه رساندن پیام بعثت الهی به اعماق جامعه را به عهده بگیرند باید جذب کنید و از این طریق حرکت فی سبیل الله خود را تداوم بخشیم اگر حرکت ما این گونه شد از ملامت هیچ ملامت‌گری نمی‌هراسیم! دوران سختی را گذرانده‌ایم که طی فشارهای مشقت باری را که روی حزب می‌آوردند تحمل کردیم که شهید مظلوم بهشتی استوار و مستحکم و شکست ناپذیر شخصیت پولادین حزب جمهوری اسلامی، آن مؤمن به خدا، آن مسلمان با شخصیت در برابرآن همه مشکلات به مقاومت پرداخت. مقاومت شهید مظلوم بهشتی باید شیوه و سیره آینده حزب ما باشد و همان طور که مورد رضای خداست عمل کنیم که او مقاومت کرد، از هیچ ملامت و ملامت‌گری نترسیم و بدانیم به آنچه مورد رضای خداست عمل کنیم. باید رضای خدا را درست تشخیص بدهیم تا خدای نکرده لج بازی‌ها جای تشخیص‌های درست را نگیرد. در استانها، شهرها، بخشها و گوشه و کنار کشورمان با مردم محلمان، امت حزب الله، کارگزار آن جامعه ائمه جمعه، مسئولان حکومتی مهربانانه، مشتفقانه و ناصحانه برخورد کنیم. این یک تکلیف است و تخطی از آن، تخطی از یک وظیفه است. نه به عنوان یک وظیفه به عنوان یک تخلف شرعی به حساب می‌آید.
از دلاوریهای بزرگ مردان حزب جمهوری اسلامی در راه تداوم انقلاب اسلامی و برپایی دین حق که با خون خود تداوم انقلاب اسلامی را سرعت بخشیدند به ویژه شهید مظلوم آیت الله بهشتی و یاران با وفایش در قتلگاه حزب جمهور ی اسلامی و شهید دکتر باهنر، را قدر می‌نهیم. و ضمن آرزوی پیروزی و نصرت برای سپاهان و رزمندگان دلیر اسلام در مصاف با دشمن، یاد همه شهیدان به خون خفته انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم.

منبع: تشکل فراگیر، جلد چهارم ، انتشارات علمی دانشگاه آزاد


https://shoma-weekly.ir/VpTIK9