سیاسی

حزبی برای اداره ی کشور

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: در دولت شخصی افراد بدون وابستگی به گروه و حزب وارد عرصه می‌شوند و پس از تشکیل دولت و انتخاب کابینه به مشکل برمی‌خورد، گروه به معنای وجود افرادی به هم تنیده است که با یکدیگر همراهی می‌کنند، دولت باندی تنها خود را می‌بیند و به تعبیر شهید بهشتی خطرناک است و فقط دایره اطراف خود را در نظر می‌گیرد
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی روز چهارشنبه اول اردیبهشتماه1400 در جمع اصحاب رسانه که در دفتر مرکزی مؤتلفه برگزار شد ضمن تقدیر از کادر درمان و افرادی که در مسیر مبارزه با ویروس کرونا تلاش میکنند، گفت: درگذشت دو سردار ارزشمند، سردار حجازی و سردار کرمیراد را گرامی میداریم و برای آنها و همهکسانی که در ایام کرونا دچار آسیب شدند، طلب مغفرت داریم و برای بازماندگان طلب اجر و صبر میکنیم.

ورود جدی مؤتلفه به انتخابات

وی درباره شرایط حساس کنونی و در پیش بودن چند انتخابات مؤثر و مهم در کشور گفت: ما در موقعیت مهم انتقال از گام اول چهلساله انقلاب به گام دوم انقلاب با بیانیه ولی امر مسلمین هستیم. در آغاز این دوره انتخابات مجلس را داشتیم و در ادامه انتخابات سرنوشتساز ریاست جمهوری و انتخابات مردمی شوراها را در پیش رو داریم که اهمیت ویژهای دارد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان این نکته که طی یک سال گذشته، تشکیلات در تدارک و برنامهریزی برای ورود به انتخابات است، خاطرنشان کرد: سیاست ما در انتخابات شوراهای شهر و روستا ایجاد یک وحدت بین همه نیروها است که این کار در قالب شورای وحدت انجام میشود.

بادامچیان با تأکید بر اینکه در انتخابات شوراها، یکی از مسائل مهم این است که استانها فعال شوند، گفت: نباید اینطور باشد که ما در تهران بنشینیم و بگوییم در شهرهای مختلف چه کسانی باید نامزد و عضو شوراها شوند. بنابراین با این سیاست که اختیار و استقلال در استانها حکمفرماست، فعالیت حزب موتلفه اسلامی در ۳۱ استان شروع به کارکرده است.

وی تأکید کرد: سیاست کلی ما احترام به داوطلبان نامزدی انتخابات از هر جناحی است. دلیلی ندارد تا داوطلبان نامزدی با هم برخوردی داشته باشند میتوانند بعد از احراز صلاحیت توسط شورای محترم نگهبان، با هم به وحدت برسند یا مستقل حاضر شوند.

جو آرام و بدون تنش

دبیرکل مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه در فضای سیاسی کشور جو آرامی حکمفرماست تصریح کرد: در مسائل مربوط به جناحها آرامش وجود دارد و درمجموع کار ارزشمندی در شورای وحدت انجامشده درنتیجه درگیریها و جدالها کمتر شده است البته برخی تندیها هم وجود دارد که لازمه انتخابات است، اما درمجموع کارهای ارزشمندی انجامشده است که نتایج آن را در انتخابات مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق التزام به قانون اساسی آخرین مرحله احراز صلاحیت به عهده شورای نگهبان است و همانطور که بیان شد سیاست مبنی بر وحدت است و همانگونه که رهبری فرمودند هرکس توانایی برداشتن این بار بزرگ را دارد به صحنه بیاید؛ حزب مؤتلفه نیز با احترام به سایرین، نامزدهای خود را اعلام کرده است و منتخبین، طی فرایندی از شورای مرکزی تا اعضاء مورد نظرسنجی قرار گرفتند و درنهایت اسامی مطرح شد.

کاندیداهای حزبی؛ توانا، منسجم و پاسخگو

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی خود، میرسلیم ، انواری ، ترقی و نیکنام را ازجمله افراد موردتوجه برای انتخابات ریاست جمهوری برشمرد و گفت: درنهایت حزب به یک نامزد نهایی خواهد رسید و بیشترین توجه درنهایت به کسی متوجه میشود که موردپذیرش شورای نگهبان باشد.

بادامچیان تأکید کرد: تنها مجموعهای که در این دوره بهصورت حزبی در انتخابات حضور پیداکرده است مؤتلفه اسلامی است؛ کشور نیازمند یک نامزد حزبی است که دانش و توانایی و پشتیبانی حزبی از آن صورت بگیرد و در دنیا نیز مرسوم است. ما در ایران حزب قوی مانند مؤتلفه اسلامی و سایر احزاب را داریم و میخواهیم خود را به مردم عرضه کرده و قصد اثبات این نکته را داریم که یک حزب تواناتر، هماهنگتر و کاراتر و منسجمتر از حضور یک فرد یا باند و جناح برای اداره کشور است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: اگر یک شخص، مستقل پیروز انتخابات شود باید در چینش دولت خود از رفقایش استفاده کند به همین جهت از ثبات مدیریت فاصله میگیرد، درحالیکه یک حزب از قبل آمادگی، برنامه و هماهنگی دارد و بهمحض قبول مسئولیت میتواند به حل مسائل و مشکلات کشور بپردازد.

بادامچیان، سیاست کلی و نهایی مؤتلفه را مبنی بر وحدت دانست و خاطرنشان کرد: سیاست کلی ما این است که همهکسانی که اعلام نامزدی میکنند، از هر جناحی که باشند به آنها احترام بگذاریم. تلاشمان بر این است که درگیری با اشخاص نداشته باشیم و درگیریهای جناحی در حدی نباشد که افراد روی یکدیگر چنگ بیندازند، حزب موتلفه هرگز با این موضوع و این نوع از رفتار موافق نبوده است.

کاندیدای حزبی منافی وحدت نیست

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معرفی کاندیدای مستقل از سوی حزب با فعالیت شورای وحدت منافاتی دارد گفت: شورای وحدت مانع نامزدی افراد نیست؛ بنابراین مؤتلفه نیز نامزد معرفی میکند و این موضوع با فعالیت شورا منافاتی ندارد و اگر در ادامه فرایند شورای وحدت نامزد حزب را تأیید کرد مشکلی نخواهد بود.

وی از انجام مذاکرات درباره کاندیداتوری خود با منوچهر متکی خبر داد و تصریح کرد: شورای وحدت مانع نامزدی کسی نیست و حزب منعی در معرفی افراد ندارد و شاید شورای وحدت روی نامزد حزب موتلفه ائتلاف کند، البته باید یک نفر بهعنوان کاندید نهایی حزب معرفی میشد که بنده معرفی شدم.

بادامچیان فعالیت حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را ذیل شورای وحدت دانست و گفت: مسلماً خودم اعلام نامزدی میکنم اما اگر شورای وحدت از ما بخواهد از انتخابات ریاستجمهوری کنارهگیری کنیم، این کار را انجام میدهیم. همچنین در انتخابات شوراها قصد ارائه لیست مستقل را نداریم مگر آنکه شورای وحدت این خواسته را از ما داشته باشد که تاکنون چنین صحبتهایی مطرح نشده است.

دبیرکل حزب موتلفه اظهار داشت: در حال حاضر شورای وحدت در حال بررسی اقبال مردم و شاخص افراد مطرح با توجه به گام دوم انقلاب است و در مرحله بعد شورای نگهبان شرایط را تعیین میکند و تا این فرایند اگر شورای وحدت بخواهد کنارهگیری میکنم.

منعی برای حضور نیست

دبیرکل مؤتلفه اسلامی افزود: در جهت بررسی باید دید از بین نامزدها چه فردی بیشتر قابلتوجه است و میتوانند مشکلات سنگین را رفع کند حتی اگر اصلاحطلبان به این رسیدند که فردی بهتر از بقیه میتواند کشور را اداره کند چه اشکالی دارد از بقیه گروها حمایت شود. هر فردی اعلام کرد در انتخابات شرکت میکند در نهایت شورای نگهبان باید تائید کند. در اولین انتخابات دور اول ریاست جمهوری ١٢٤ نفر نامزد شدند و بعد رسید به هشت نفر و منعی برای حضور افراد گوناگون نیست.

وی ادامه داد: تمام جناحها برای ما محترم هستند و یکی از لوازم انتخابات پرشور حضور چهرههای مختلف است، ما برای انتخابات پیش رو برنامههایمان را به مردم ارائه میدهیم و آنها میتوانند با ملاحظه سوابق ما، شاخصههای ما را هم ببینند و اولین شاخصه بحث رجل سیاسی مذهبی است، از نظر ما رجل سیاسی مذهبی غیر از سیاستمدار، فعال و دانشمند سیاسی و یا فعال مذهبی است مثلاً شهیدان مدرس و بهشتی را ما رجل سیاسی مذهبی میدانیم اما مصدق فقط رجل سیاسی بود و حتی چرچیل هم در انگلستان یک رجل سیاسی محسوب میشود.

بادامچیان تأکید کرد: اولین شرط ما برای ورود به عرصه انتخابات این است که فردی که خود را نامزد معرفی میکند رجل سیاسی مذهبی باشد و مدیر و مدبر بودن و توانایی اداره جامعه و اداره صحنههای بینالمللی باید از دیگر خصوصیاتش باشد.وی تدبیر صحیح را اصلی مهم در کاندیدای ریاست جمهوری دانست و خاطرنشان کرد: فردی که خود را داوطلب میکند باید درصحنه بینالمللی تدبیر داشته باشد و ما در همین مسائل سیاسی چند سال اخیر شاهد جنگ میان برخی عزیزانمان بودیم بهاینترتیب که برخی برجام را، ترکمانچای و برخی آفتاب تابان توصیف کردند که ازنظر ما هر دو درست نبود.بادامچیان افزود: اگر دولتی آمد و نتوانست گوشت، نان و مرغ و معیشت مردم را اداره کند آیا این تدبیر دارد و آیا مدبر است؟ ما از سوابق افراد میتوانیم بفهمیم که توانمندی دارند یا نه.

آیتالله رئیسی قطعاً موردتوجه ما هست

دبیرکل مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر آیتالله رئیسی اعلام نامزدی کند به نفعشان کنارهگیری خواهید کرد گفت: هنوز که ایشان اعلام نامزدی نکردهاند اما ایشان قطعاً موردتوجه ما هستند ولی ما در مؤتلفه نامزد حزبی با سوابق خوب داریم.

وی در خصوص این شبهه که شورای وحدت تاکنون با جبهه پایداری مذاکره کرده است یا خیر پاسخ داد: تاکنون صحبتی در این خصوص نشده است.

دبیرکل مؤتلفه اسلامی در خصوص عملکرد حزب در زمینه شوراهای شهر و روستا تأکید کرد: ما با شورای وحدت هستیم و 40 تشکل موجود در شورای وحدت دراینباره به 259 نفر رسیدند که بعد روی 160 نفر متمرکز شدند و پسازآن به 68 نفر و بعد به 46 نفر رسیدیم و قرار است 46 نفر را به 21 نفر برسانیم و بعد یک فهرست بدهیم و تلاشمان این است که شورای ائتلاف هم فهرست شورای وحدت را تأیید کند.

حزبی برای اداره کشور

وی در ادامه ویژگیهای دولت شخصی، باندی و گروهی و حزبی اشاره کرد و گفت: در دولت شخصی افراد بدون وابستگی به گروه و حزب وارد عرصه میشوند و پس از تشکیل دولت و انتخاب کابینه به مشکل برمیخورد، گروه به معنای وجود افرادی به هم تنیده است که با یکدیگر همراهی میکنند، دولت باندی تنها خود را میبیند و به تعبیر شهید بهشتی خطرناک است و فقط دایره اطراف خود را در نظر میگیرد.

دبیرکل مؤتلفه اسلامی افزود: ما از ابتدای انقلاب تاکنون این سه مدل دولت را تجربه کردیم اما دولت حزبی مجموعهای است که مردم میتوانند او را به رسمیت بشناسند و سیاستهایشان را بررسی کنند.

بادامچیان ادامه داد: اگر کسی در حزب مؤتلفه مرتکب اختلاس شود قبل از هرکسی خود حزب با او برخورد میکند، دولتی که شخصی سرکار میآید محتاج حمایت دیگران است اما وقتی حزبی مانند مؤتلفه در 31 استان کشور، دفتر، نیرو و پشتیبان دارد معلوم است که این حزب در اداره کشور و در پیشبرد خواستههای مردم موفقتر از رئیسجمهور شخصی یا گروهی عمل کند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر معرفی حزب به مردم و برنامههای انتخاباتی افزود: تاریخ مؤتلفه بیانگر فعالیتهای حزب است، اینکه اکنون مؤتلفه چه میکند سؤال خوبی است و باید رسانهها از همه نامزدها بهویژه نامزدهای حزب مؤتلفه بخواهند که در ارائه برنامههایشان از کلیگویی بپرهیزند و اگر کسی مثلاً میگوید که من برنامه دارم تا نرخ ارز 24 هزارتومانی را کاهش دهم باید راهکارهای اجرایی آن را ارائه کند.

حضور با برنامه در انتخابات

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر نامزدی ادعا میکند برای ارتباط با کشورهای منطقه و رفع مشکلات اقتصادی برنامه دارد باید آن را ارائه کند چراکه اکنون افراد متمول ما در مباحث اقتصادی دچار مشکل شدهاند چه برسد به اقشار ضعیف، وقتی ما سالانه 15 تا 23 میلیارد قاچاق داریم نامزدهای مطرح چه برنامهای برای رفع این معضل دارند و آیا اینهمه قاچاق مربوط به چند کوله بر و چند قایق است؟ اگر دولتی بتواند این چرخه را از قاچاق به سمت فعالیت سالم اقتصادی بیاورد اشتغالزایی فراوانی خواهد داشت.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان تأکید کرد: به نظر میآید که باید احزاب و نامزدها مناظره برگزار کنند و بگویند برای جهش تولید و رفع معضل مسکن چه برنامهای دارند؟ اکنون در این دولت کسی جرئت نمیکند بحث خرید مسکن را مطرح کند و از ابتدا ادعای تدبیر و کلید و امید شد اما آیا کسی میتواند مسکن بخرد؟ اکنون اگر در این شرایط کسی میخواهد توان خرید مسکن را به مردم بدهد باید برنامه ارائه کند.

https://shoma-weekly.ir/qKKHq5